[LØST] Frontpage hjelp?

25 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har tre linker på siden min som det er understrek på, men jeg vil ha disse vekk

Men Frontpage tillater det ikke...jeg har gått inn på instillingene og tatt av understreking i linken, men den går fremdeles ikke bort. Den er bare der uansett hva jeg gjør. Noen som har et forslag på hvordan jeg kan få den bort?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen som har et forslag på hvordan jeg kan få den bort?

Du lukker frontpage, går inn på "legg til og fjern programmer", avinstallerer frontpage, og du vil merke at du allerede er godt på vei.

Deretter lager du et stilark, (rent tekstdokument) som du kaller for style.css, i <head> på html-siden din, skriver du

<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" />

Deretter går du inn i den nye style.css-filen din (må ligge i samme mappe som HTML-filen) og legger til dette:

a {text-decoration:none;color:#f00;}

a:hover {color:#00f;}

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Glemte selvsagt å si at du må lære deg HTML og CSS, fordi det er alfa og omega, og tro meg, du kommer ingen vei utenom.

Se signatur.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er helt enig i at Frontpage er noe styggedom av klasse, men det er ikke alltid det er en mulighet.

Jeg selv driver litt enkel oppdatering av noen interne sider på jobb. Jeg har gitt beskjed internt om at ikke Frontpage ikke duger til noen ting og at jeg trenger noe litt mer fornuftig. Svarene jeg får har variert, men alle har som bottomline "vi som sitter med pengene bryr oss ikke da vi ikke er de som skal gjøre det".

Følgelig må jeg bruke notepad som alternativ. Jeg kan riktignok ikke alle html-kommandoer på rams og noen ganger er det av forskjellige årsaker enklere å benytte Frontpage. (Jeg driter da selvfølgelig i om det ser pent ut eller ikke bare det funker.)

Men i en bedre verden hadde Frontpage ikke eksistert :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

:P Bruker selv Frontpage 2003 )EN) å har opplevet dette problemet noen ganger,

Men tror dette er et problem som ligger i linken til det stedet det linkes til, <_<

Får jeg et sliktr problem, har jeg en kjappere løsning, , da går jeg over å bruker PROFF løsningen, som er Macromedia dreamweaver :thumbup:

Dette er noe vanskligere å bruke, også trenger man ikke her heller kunne et fnuggel av html koder,

Er i utgangs punktet likt i praksis bruk som Frontpage, men mye mere avansert å vanskligere å skjønne seg på alle finesser som ligger på Dreamweaveren,

Så det som ikke funker i Frontpage, det går å trikse te i Dreamweavern.

Synd disse programmene ikke er gratis bare,

: :666:

Men kjenenr man IT folk så kjenenr man de :ph34r:

Hilsen Tåka

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt, legg inn dette før body-tagen din:

<STYLE>

A {text-decoration: none;}

</STYLE>

Fjerner underline fra alle lenker, sålenge det ikke er definert noe annet.

Les mer her.

Vil forøvrig også anbefale at du tar en titt på W3Schools, selv om FP skriver elendig kode, er det ikke verre enn at man kan redigere litt html selv.

Mitt tips: Hør på JimmyPop, bytt ut FrontPage med selvskreven kode, for å få full kontroll over hva du driver med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hater HTML, det er så forbaska uoversiktelig. Derfor bruker jeg bare frontpage.

Jeg syns også Frontpage er noe jalla, men det eneste jeg skjønner meg på.

Det går jo an å lære seg HTML bedre, men har ikke giddet å sette meg skikkelig inn i det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor skal enkelte komme med så utrolig tette svar på enkelte spørsmål.

Jeg måtte også bruke frontpage på jobb i dag fordi web-snekring ikke er noe jeg gjør ofte på jobb, så jeg gadd rett og slett ikke å be om å få dreamweaver.

Om du liker frontpage eller ikke er vel noe den som spør driter i, han har et spørsmål - enten svarer du på det, ellers så må det vel være mulig å holde alle de tette kommentarene for seg selv...

BTW. Jeg testa NVU også, men den har ikke så seriøs støtte for themes at jeg klarte å finne det der ihvertfall, og FP suger - men jeg klarte nå å lage howtoen jeg skulle i det ihvertfall...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Han har da fått svar på det han spurte om, har han ikke. :rolleyes:

Anyways: Dette er et support/diskusjonsforum, men det virker som med en gang noen åpner munnen sin med noe som kan føre til diskusjon, blir dette sett på som unødvendig og kvalmespredene? Ser ikke helt logikken jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

er greit med diskusjoner da, er jo det jeg driver med nuh - men mener det er unødvending med 3 nedsettende poster fra folk som åpenbart sier han er uvitende og blandt annen ber han avinstallere programmet han sier er det eneste han har til rådighet.... det er latterlig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

er greit med diskusjoner da, er jo det jeg driver med nuh

Nuh?

men mener det er unødvending med 3 nedsettende poster fra folk som åpenbart sier han er uvitende...
Jeg synes én post hadde vært for lite. To poster hadde begynt å bli bra, men det er få som hadde latt seg overbevise. Tre poster er minimum for at en person skal skjønne at han (beklager den nedsettende måten å si det på) er uvitende når det gjelder HTML og CSS (se signatur).
  og blandt annen ber han avinstallere programmet han sier er det eneste han har til rådighet...
Det var vel meg det... :) Kan ikke huske å ha sagt det, men det minner mye om noe jeg kan ha sagt.

Det er aldri "det eneste han har til rådighet". Alle PC-er kommer med et tekstredigeringsprogram, enten det er KWrite, Kedit, Gedit, Nano, Pico, Vi, Vim, Quanta, Bluefish, Workpad eller Notepad.

det er latterlig
Vi kan jo se på både stjerne.net og sofienberg.no at du ikke vet hva som er latterlig innen HTML eller ikke. Med mindre du har laget stjerne.no med en liten touch av ironi. :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

JimmyPop: kan ikke du slenge ut en link eller 12 til sider du har laget også da, jeg har en slik fæl trang til å pirke litt i dag/natt :)

Sofienberg.no er snekra i dreamweaver, burde hatt en base over linkene, men det har jeg ikke fått rota meg til enda, og det å sitte å taste inn 13-1400 linker i notepad går litt lenger enn det jeg kaller fritidsproblemer...

Stjerne.net er nettopp satt opp, jeg jobber med den, tar litt tid å tweake ting på plass, og som sagt prioriterer jeg innholdet. Til ære for deg er nå faktisk forsiden iallefall HTML validert riktig :)

Jeg kan norsk når jeg vil, det er ikke alltid...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et par linker, men mange uferdige, det v il si ingen som er veldig ferdige:

http://lagring.net/thelinuxbox/index2.php (denne holder jeg på med nå, og er langt fra ferdig)

http://bergen.lagring.net

http://lagring.net

http://drange.net

http://fotball.lagring.net

http://hetlevik.lagring.net

http://lunghall.com

http://knives-out.net

Glemte én:

http://cddb.lagring.net/

Så, hvis du vil pirke, vær så god, men ikke kom her å si at jeg ikke bruker HTML feil, og din måte (med tabeller) er riktig. Det er mye feil på sidene, mange av feilene som vaildereren plukker opp er forårsaket av PHPs egen session.

Til ære for meg, ja, men én ting må du vite: Validert kode er ikke alltid semantisk riktig kode.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må jobbe nå og har ikke tid til å pirke så mye. Fikk vel et generelt intrykk av at du har litt kontroll, og mye av det var bra. Men det er endel bugs som du sier, og du liker tydeligvis ikke kontraster som er bra nok til at teksken er lett å lese...

Ja, jeg veit at koden på min side (stjerne.net) ikke nødvendigvis er vakker når du sjekker på siden, men den er jo generet av en haug med .php filer, som hver for seg ser bra ut :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vet du i det hele tatt at det ikke er bra å benytte seg av tabeller til oppsett av sider? Vet du hvorfor det ikke er bra?

Vet du hva semantisk korrekte sider er? Vet du hva som er hensikten med HTML og CSS?

Se forresten signaturen min.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, hva kan du om php-script da lille venn, linken din funker ikke :)

Jeg er ikke noe råtass på programmering, men kan litt om det. Sidene jeg lager er ikke for å sitte å sutre her på ITpro om, men er ment for å distribuere informasjon, og det funker de bra til. Jeg har vel bare sagt 100 ganger hvorfor sidene mine er laget som de er, og jeg synes det er greit nok.

Sålenge du ikke har spess imponerende sider selv er det vel ikke noe poeng å sitte her å skryte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg synes alle disse sidene var gode her jeg.....

skjønner ikke hvorfor dere krangler om slikt :lol:

dere kan jo se på siden min da, (den har ikke noe spesielt formål, bare en webside) og få dere en god latter......

jeg brukte bare photoshop, også litt editering i frontpage, for å få linkene og sidene på plass..... og jeg kan si at jeg ikke er god i html ELLER photoshop, men jeg greide å lage den siden, og den holder for meg :rolleyes:

ellers... mye bra arbeid dere har gjort.... stå på guttar!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, hva kan du om php-script da lille venn, linken din funker ikke :)

Hva jeg kan om PHP har absolutt ingenting å gjøre med validert og semantisk korrekt koding å gjøre. Hvorfor du bringer det opp på bane er meg uforståelig. Og hvilke link snakker du om? Jeg la inn 9 linker til forskjellige sider (10 med signaturen) og hver av sidene inneholder minst 10 linker, så vennligst presisér.

Jeg er ikke noe råtass på programmering, men kan litt om det.
HTML er skripting. Det er for såvidt CSS og PHP også. Om du kan litt om HTML-skripting, så er jo det fint, men du har mye å lære...
Sidene jeg lager er ikke for å sitte å sutre her på ITpro om,
Ingen ber deg sutre heller. Det eneste vi ber deg om, altså vi som bryr oss om Internett, er at du følger standarder og lager semantisk korrekt kode.
men er ment for å distribuere informasjon, og det funker de bra til.
Til brukere som bruker IE og har god båndbredde. Til personer med tekstbaserte nettlesere, dårlig linje som modem o.l. eller bruker andre former for nettlesere, fungerer de mindre bra til.
Jeg har vel bare sagt 100 ganger hvorfor sidene mine er laget som de er,
Fordi du ikke vet mye om semantikk?
og jeg synes det er greit nok.
Tenk på deg selv, ja...
Sålenge du ikke har spess imponerende sider selv er det vel ikke noe poeng å sitte her å skryte?
Nå snakker ikke jeg om imponerende sider på den måten som du snakker om imponerende sider. Du ser på utseendet, og det er alt.

Jeg blir imponert, fornøyd og veldig glad hvis du får stjerne.net over på en semantisk korrekt koding. Spør PoleCat. Han er den eneste her inne jeg har lagt merke til som virkelig vet noe om HTML, XHTML og CSS.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linken jeg prater om er den i signaturen din, den funker nok for deg, men ikke for meg, før jeg sa noe i den tråden kom jeg ingensteder, nå kommer jeg til min egen postering.

Jeg bare lurer på hvilke brosere du mener ikke funker med sidene mine, jeg har testa med mye rart....

Btw. du er litt vel ensporet når det gjelder tabeller, jeg har ikke noe spess problemer med de - ikke de fleste browserne jeg har brukt heller, bortsett fra en og annen gammal Netscape som ble laget i kraftig bakrus eller noe...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linken jeg prater om er den i signaturen din, den funker nok for deg, men ikke for meg, før jeg sa noe i den tråden kom jeg ingensteder, nå kommer jeg til min egen postering.

Linken i signaturen min er en direktelink til topicnummeret, 17325, og hvis den ikke fungerte, ikke skyld på meg, men på din nettleser eller på Invasion Board. http://itpro.no/supportforum.php?showtopic=17325

Jeg må bare få resitere deg

Hei, hva kan du om php-script da lille venn, linken din funker ikke
Hva i huleste mener du? At jeg må ha skrevet linken min feil og at det har noe med mine php-egenskaper? Hvor mange av brukerne på dette forumet tror du kan php? Det er en forskjell på BBCode og PHP. Jeg skjønner bare ikke hva du mener...
Jeg bare lurer på hvilke brosere du mener ikke funker med sidene mine, jeg har testa med mye rart....
Ja, det har du nok helt sikkert, men nå er det mer enn bare nettlesere som Mozilla, Opera, Konqueror o.l. jeg tenker på. Jeg tenker på helt tekstbaserte, nettlesere for blinde o.l.
Btw. du er litt vel ensporet når det gjelder tabeller
Jeg har nevnt flere ting, jeg, og det i flere tråder. Du er bare for opptatt med å finne motargumenter at du ikke klarer å se argumentene mine.
jeg har ikke noe spess problemer med de
Nei, at du ikke har noen problemer er jo det eneste som teller
ikke de fleste browserne jeg har brukt heller, bortsett fra en og annen gammal Netscape som ble laget i kraftig bakrus eller noe...
Som sagt...

Men nå gidder jeg ikke diskutere dette mer. Du er ikke interessert i å lære noe på dette forumet, og det er leit, for du kunne lært veldig mye. Men hvis du virkelig vil, send en PM til PoleCat (beklager om det er feil link. Det må være noe gale med PHP-kunnskapene mine) og be om hans synspunkt.

Be ham samtidig postere det i denne tråden slik at flere kan lære seg hva HTML virkelig skal brukes til, og tro meg, du har mye å lære på det området.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Btw. du er litt vel ensporet når det gjelder tabeller, jeg har ikke noe spess problemer med de - ikke de fleste browserne jeg har brukt heller, bortsett fra en og annen gammal Netscape som ble laget i kraftig bakrus eller noe...

Er JimmyPop "ensporet" fordi han prøver å vise deg (og alle andre her på dette forumet) hva som er riktig. Ja, du leste rett, "riktig". Selv om du og de aller fleste andre "gårsdagens"-webdesignere fremdeles står på sitt og nekter å konvertere til layout og sideoppbygging vha css-basert layout, gjør det ikke riktig av den grunn.

Dere burde egentlig bare være veldig glade for og sette pris på den tiden han legger ned i å prøve å hjelpe andre over på den rette vei, istedet for å syte og klage over at "dine" metoder ikke er nok i dagens webverden.

Det jeg tror du har problemer med å forstå, er hvorfor det å bruke i tabeller til layout er feil.

For 3-4 år siden, ja da var det "lov" å bruke tabeller til dette formålet. Det er det forsåvidt fremdeles, ingen kan fortelle deg hvordan du skal bygge opp din side.

At din side ikke består av semantisk og strukturbasert (X)HTML, er det til syvende og sist bare de ansvarlige for et nettsted som vil tape på allikevel. Dersom siden din ikke fungerer i min ikke-grafiske nettleser, ja da lar jeg være å besøke den i det hele tatt. Hvem taper på det?

Det er snakk om å kunne nå ut til flest mulig og ta hensyn til alle brukergrupper, og for å kunne nettopp dette, må man følge de enkle retningslinjer (les; standarder) som er satt for å kunne gjøre nettopp dette. Om du ikke vil følge disse standardene gir jeg egentlig blanke i, men kutt den arrogante og spydige holdingen, da det faktisk er andre som tenker litt lengre frem enn deg selv og faktisk får utbytte av denne informasjonen.

Det JimmyPop prøver å vise dere her, er enkle og greie løsninger til hvordan dere kan gjøre nettopp dette, men siden "tabeller funker så fint for deg" så ser du ingen grunn til å gjøre noe mer dette?

idene jeg lager er ikke for å sitte å sutre her på ITpro om, men er ment for å distribuere informasjon, og det funker de bra til.

Er du nå sikker på det? Dersom som du selv sier, siden(e) dine er KUN ment for å distribuere informasjon, ja DA vil jeg si du har bommet meget stygt.

Siden din vil nokså sikkert krasje stygt i en ikke-grafisk nettleser, lesere som faktisk LESER innholdet opp for en f.eks blind bruker, vil gi opp den "forvirrende" tabellkoden.

Brukerstilsett for utskrift eller stilbytte vil heller ikke fungere fordi koden ikke er strukturert godt nok. Igjen snakker vi om å ta hensyn til flest mulig.

Så dersom man ikke har en side som er tilnærmet like god en som det i et tilfelle ønskes kritikk på, skal man ikke få lov til å uttale seg? Ja, det skulle tatt seg ut.

Synes du forresten JimmyPop skrøt av sidene sine?

Hva virker mest oversiktelig for deg som webmaster som utvilker denne nettsiden, du som har så god kontroll?

<table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0"> <tr> <td colspan="2"> ... </td> </tr> </table>
eller
<div> ... </div>

Og det er INGEN problemer å få sin side til å fungere på denne måten, vises "riktig" i de forskjellige nettlesere om man bare tar seg tid til å sette seg inn i emnet, noe alle som driver med webutvikling burde gjøre.

Litt lesestoff du burde ta med deg på senga helt til slutt.

Let the flaming begin. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bare håper på vegne av hele Internettsamfunnet at BeyondALL endelig har tatt et poeng og prøver å se hvilke alternativer han har til tabeller...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Han ble iallefall stille... Får håpe det er et godt tegn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Masse bra...

Siden det diskuteres måter å designe på, hvilken font burde man bruke på nettsidene sine? Har sett endel sider som sier Verdana er Big No-No..

:huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Verdana er en pen font, men bare i små størrelser, og den blir fort lite leselig i små størrelser (spesielt ved høye oppløsninger), det er vel det som er hovedproblemet med den.

Litt lesestoff.

Den nærmeste "sikre" fonten er vel Tahoma.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive