.no domene

6 innlegg i emnet

Skrevet

Jeh holder på å registere et .no domene.

Jeg skal skive noe på et skjema og jeg trnger litt hjelp med det !!

Normalform:____________________

ACE-form:______________________

Søkerorganisasjon (navn, organisasjonsnummer):

hva skal jeg skriv epå disse?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom du skal registrere et .no-domene er det enkleste å registrere gjennom en registrar og så fikser de det. Du må derimot fylle inn en egenerklæring, og den ser slik ut (Her ser du også hva som trengs å fylles ut):

-------------------------------------------------

Navnepolitikk for .no

Vedlegg G: Egenerklæring

Denne erklæringen gjelder søknad om domenenavn(ene):

Normalform: [domenenavn].no ACE-form:

Søkerorganisasjonen erklærer herved at registrering og/eller bruk av navnet/-ene som søkes registrert

ikke er i strid med gjeldende navnepolitikk. Søker plikter å følge den til enhver tid gjeldene navnepolitikk. Navnepolitikken er tilgjengelig på http://www.norid.no/navnepolitikk.html

etter søkers kunnskap ikke medfører urettmessige inngrep i tredjemanns registrerte eller uregistrerte rettigheter til navnet.

ikke er i strid med norsk eller internasjonal rett.

ikke uberettiget gir inntrykk av å angå offentlig forvaltning eller myndighetsutøvelse.

Søkerorganisasjonen gir herved sitt samtykke til at

klager på søkers registrering kan behandles av domeneklagenemnda, i henhold til de regler og prosedyrer som følger av navnepolitikken, og til å delta i klageprosessen, samt å være bundet av domeneklagenemndas avgjørelse.

registreringsenheten kan trekke tilbake et tildelt domenenavn når det er åpenbart at tildelingen er i strid med forhold som er nevnt i denne egenerklæringen eller navnepolitikken på annen måte.

kontaktinformasjon og registreringstidspunkt for domenet gjøres offentlig tilgjengelig på internett, blant annet gjennom Norids whois-database. Tilgang vil også kunne bli gitt via andre internett-teknologier.

Søkerorganisasjonen har satt seg inn i navnepolitikken og de krav den setter for registrering og opprettholdelse av det aktuelle domenet, og er derved kjent med sine plikter og rettigheter som søker og som domeneabonnent. Norid har intet ansvar overfor søkeren for noen direkte eller indirekte skade som følge av Registrarens håndtering av søknader om domenenavn.

Søkerorganisasjon (Navn/foretaksnavn: [FORETAK] AS, [org.nr]):

Ved Daglig leder/administrerende direktør: [FULLT NAVN] (underskrift, dato)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva er det og hvordan får jeg det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva er det og hvordan får jeg det?

Bare registerte foretak med et org. nummer kan registere .no domener. Så du må altså ha en bedrift, eller et privat foretak... Og med det kommer org. nummeret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Registrarene (de som registrerer domener) opplyser jo at det kreves organisasjonsnummer for å få registrert .no-domene. Men det er ikke noe problem.

Slik gjør man:

Man besøker Brønnøysundregistrene på www.brreg.no og laster ned registreringssøknad for Enhetsregisteret (NB! ikke Foretaksregisteret). Så er det to måter å gjøre det på. Enten registrerer man en forening, klubb e.l. Da kreves det en stiftelseserklæring for opprettelsen av foreningen, klubben etc. Dette kan f.eks. være tingen når Gutteklubben Vørterøl vil ha egne nettsider. Den andre måten er å registrere seg som enkeltmannsforetak. Da må man oppgi hva virksomheten dreier seg om, virksomhetens navn osv. Her er det stort sett små krav, og man kan f.eks. registrere foretaket "Peanøttsmør-opplysning", med formål "opplysningsside for anvendelser av peanøttsmør". Det finnes selvsagt mer seriøse eksempler enn dette, men jeg har selv sett mye verre søknader som har gått "rett hjem". Driver man litt hobbyvirksomhet er det sikkert enkelt å finne på et tema. Skjemaet er på 3 sider og er relativt lettutfylt. Husk bare at det i utgangspunktet er snakk om foretak uten inntekt. Her er vi nemlig ved rosinen i pølsa. Etter å ha sendt inn søknaden, mottar man etter 2-3 uker (hvis den aksepteres) et hyggelig brev fra Brønnøysund med org.nummer. Og det hele koster ikke ett eneste øre mer enn frimerket på søknaden. Finner man senere ut at man vil tjene penger på dette, er det en runde til i Brønnøysund, denne gang i Foretaksregisteret, men der koster det penger, tror det er rundt 3500,-.

Men tilbake til vårt nyopprettede enkeltmannsforetak, "Peanøttsmør-opplysning". Med rykende ferskt org.nr. i hånda er det bare å finne seg et fristende webhotell og bestille seg f.eks. www.peanøttsmør.no uten at noen kan si noe på det. Man mottar riktignok et brev fra sitt likningskontor på nyåret, som kan opplyse om at de har hørt en fugl synge om vårt nyopprettede foretak, og lurer på om vi har innteksgivende foretak, vedlagt selvangivelse for foretak. Man returnerer svarslippen med et høflig "nei", så blir det stille på futen, og dett var dett. Enklere var det ikke...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

JAAAA!!! Jeg har jo ventet i år og dag på å få meg et org. nummer..

Yes! Da er XXX.org/no/info snart i boks..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive