PDA med GPRS og Linux

9 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har hatt lenge lyst på en PDA eller palm hva det heter. Så lurer jeg på om hvilken PDA er best til forholdet for å bruke til web (Helst e-mail). Og Linux som OS, men det må være helst ikke så dyr PDA.

Kan noe svare på det? Spør om det er noe du lurer på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oi glemte noe som jeg kunne foreslå...

Er disse bra?

- Siste utgave av Compaq

- Sharp - Inkl Linux av QT og Opera Software

Hvilken er smartes løsning?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

har ikke sjekket ut det selv.

men linux på siste ver av compaq burde funke fint, men supporten supporter ikke linux på ipaq'n med andre ord du vil ikke få support.

samt gprs, æ har ikke hørt det ikke skal fungere, men har ikke hørt det skal fungere, så i mest sansynlighet burde det funke, hvis linux har rette driverne å setup'n klar

men du gjør det på eget ansvar. lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når det gjelder GPRS, så fungerer det ihvertfall ikke med Terminal Server / Citrix via en pda - Grunnen er at GPRS via Telenor har en forsinkelse på 12 (!) sekunder

Jan Rune Bjørkeng

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har skaffet meg en Sharp Zaurus. Den er helt overlegen. GPRS skal i utgangspunktet ikke være noe problem med Ericsson telefoner og Motorola. Disse telefonene benytter standard Hayes kommandoer for å koble opp en GPRS forbindelse, og telefonen fungerer som et modem. Jeg har ikke kjennskap til de siste telefonene til Nokia, men de har tradisjonelt vært litt underlegne på den tekniske siden, spesielt når det gjelder datakommunikasjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, jeg gir deg følgende anbefaling:

Compaq Ipaq 3970 eller Siemens Pocket LOOX (siste 400Mhz prosessor og blåtann på begge disse)

Og en telefon med "Blåtann" (fortrinsvis Ericsson T6B)

Bruk heller HSCSD oppkobling dersom du skal ha TS tilkobling siden denne genererer en del trafikk og GPRS er priset til 5-10 Kr/MB.

Det finnes en Linux variant som skal fungere på PDA´er som av type "pocket PC" (iallfall på de eldre modellene til Compaq)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2002-04-25 18:39, xagits wrote:

Oi glemte noe som jeg kunne foreslå...

Er disse bra?

- Siste utgave av Compaq

- Sharp - Inkl Linux av QT og Opera Software

Hvilken er smartes løsning?

Hvorfor i all verden ønsker du å kjøre Linux på PDA??

AT man kan ønske seg dette på en stasjonær maskin eller en server er forståelig ,men på en Pda ser jeg ikke poenget... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linux på PDA er rett og slett rått. Jeg har en Sharp Zaurus (kjører Lineo embedded linux) med et Wireless kort. Den kan faktisk fungere som webserver (apache) filserver (samba) eller databaseserver (mysql). Ikke det at dette er viktig, men det viser bare at den tar med seg kraften til Linux over i lommerformat. I tilegg har du jo selvfølgelig Nettleser (Opera). Komplett office pakke (Hancom Office) som kan lese og skrive til *.DOC og *.XLS filer. Den har også en viewer for powerpoint applikasjoner. Mp3 og mpeg spiller er også standard. Mailklienten støtter selvfølgelig både pop3 og imap. Den kan også sende og ta imot filvedlegg.

Jeg administrerer serverne mine med denne dingsen. Den er rett og slett tvers igjennom rå...

Hvorfor ikke kjøre linux på en PDA???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jaha er Sharp Zaurus allerede kommet ut?

Jeg har lest om denne Sharp Zaurus ca 1 1/2 år siden og vuderte selv å få tak i denne. Hvor mye koster denne og hvor kjøper man denne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive