Internet Explorer overlegen alle andre browsere

72 innlegg i emnet

Skrevet

Har testet ut både Netscape 4.x, Netscape 6.0, Opera 5.x og Internet Explorer 4.0 til 5.5 og kan bare konkludere med at IE 5.5 (med service pack 1) er desidert den beste browseren som er produsert.

Den har den overlegent beste støtten på ting som CSS, Javascripts og DHTML.

Netscape 4.x støtter knapt nok HTML, Netscape 6.0 er ufattelig treg i oppstart og bruk (men laster sidene raskt) og Opera 5.x mangler støtte for DHTML og Javascripts og har dårlig støtte for CSS.

Er ikke noe Microsoft fantast, men helt utrolig at det skal være så store forskjeller på disse nettleserene egentlig. Akkurat for IE 5.5 skal Microsoft ha ros!

Når kommer IE for Linux tro? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

*pst* ett lite tips.. Det som gjør at IE er så "bra", er at folk flest som lager hjemmesider, bruker å sjekke dem i IE, som gjør at sidene ikke er optimalisert for Netscape og andre lesere... tro om dette kan være en grunn..??

Ellers så er opera en veldig bra leser, men som du sier, den mangler litt nyere tenking innen webdesigning og webteknikker. Gleder meg til den blir ferdig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kort innpå:

Jeg ser det blir argumentert med at webdesignere tester sidene først og fremst i IE. Dette er ikke helt korrekt. En god webdesigner tester sidene både i IE, Shitscape og Opera. Når man tester en side er det sjelden man opplever at NS støtter noe som ikke IE gjør. IE er sjefsbrowser`n - en gang for alle.

Fred og Kjærlighet. B.I.Høiås

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hi,

en liten kommentar:

Jada, IE har masse finesser.... det som er problemet er at mye av det som er i IE ikke er noen HTML-standard, d.v.s. at de har lagt på MASSE ekstra som bare windows-brukere som kjører IE får se, og utviklerne bruker dette villig vekk. Jeg er helt enig at Netscape 4.x ikke er noe godt alternativ, den ståtter nesten ingenting av CSS-standarden i det hele tatt.

Husk på at det finnes en verden som ikke kjører windows og dermed ikke kan kjøre IE. Opera derimot støtter det meste av standarder, og finnes på plattformer som IE aldri kommer på.... Har du virkelig lyst til å teste noe som kan bli bra anbefaler jeg den siste builden av Mozilla.... denne går Netscape 6.x en høy gang (både med hensyn på hastighet og stabilitet)......

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

--

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

--

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

stianmedia: stakkars deg.

selv om opera støtter mye og er bra så er etter min mening ie den klart beste browseren. å si at ie er den største browseren kun fordi den er inkludert i windows er bare surr, hadde ikke ie vært bra så hadde de fleste brukere valgt andre alternativer. jeg er selv web-utvikler og synes selvsagt det er synd at det er såpass store forskjeller på web-browsere men selv om microsoft har egne teknologier (noe de ikke burde klandres for) så burde de ha fulgt standardene bedre, men etter min mening er ikke opera elelr netscape så mye bedre. selv om opera støtter mye så ser de fleste sider dårligere ut i opera enn ie (selv sider som er kun valid html). når folk begynner med slikt microsoft er så dumme surr så mister man fokus på hele diskusjonen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Når kommer IE for Linux tro" Microsoft lager IE, så jeg tror neppe IE kommer til LInux ja! dessuten klarer Linux seg fint med de browserene som en kan bruke der!

IE er fullt av unødvendige finesser, noe som de fleste ikke bryr seg om..

Ja, jeg bruker IE nå, fordi 30% av de sidene jeg er innpå, passer best til IE!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det å påstå no så dumt som at IE er den beste nettleseren er tull. Den bidrar i stor grad til forsøpling av internet. dvs sider som kjører proporitære standarder. Dette tvinger fram microsoftslaver som vi ser mange representanter av over.

Et annet faktum er at denne nettleseren i tillegg til den fantastiske mailklienten outlook gjør verden veldig enkel for for som hygger seg med å skrive virus(feks. activeX). Dette er etter min mening søppel som ikke har respekt for brukerne og verdien av deres data.

Et annet faktum er at feks Opera støtter alle standarder etter W3C sine spesifikasjoner. Det er faktisk disse som definerer standardene som skal benyttes på nettet, ikke microsoft. De siden som ikke ser bra ut i Opera følger faktisk ikke standardene.

Våkn opp folkens!!!

B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror ikke det er så usannsynlig at Microsoft en gang i framtiden vil lage IE for andre OS.

De har jo laget Office for Mac, så hvorfor ikke IE for Linux.

Likevel, syns IKKE at IE er best, Opera er noe bedre, mens jeg bruker Netscape mest.

Men, man må jo nesten bruke IE litt også, de fleste sider er jo laget for det.

[ This message was edited by: kolibra on 2001-11-17 21:47 ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg la inn netscape 6.2 forrige uke. den funker usandsynelig godt under xp v 2600.

ANBEFALES

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Der er jeg enig med deg, Netscape går mye bedre i XP enn den Nye IE (er det 6.0).

IE går utrolig tregt i XP mens Netscape gir deg litt mer fart på surfingen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker IE fordi den er enkel når det gjelder plugins o.l. Kjekt å bare få en melding (vil du installere?) ja/nei. Husker jeg skulle installere flash i opera en gang, og da måtte jeg laste ned en netscape-versjon av flash-playeren for så å gjøre et H4X0r-triks for i det hele tatt å få den inn. Slike småting tells. Det som brukeren kommer bort i.

I tillegg har jeg vent meg til hurtigtaster i IE, og synes det er for jævlig å skifte til noe annet.

Men det er sant det dere sier. Microsoft har en tendens til å gjøre ting litt selvstendig. Det var forresten en sak på itavisen.no ellerno som hette "Opera slår tilbake". Med litt lesing der kom jeg borti en side i "perfekt" xhtml, som ikke ble vist i IE i det hele tatt. Alle maskinene jeg prøvde på fikk nesten samme feil. Noen bilder var der, men teksten var kun synlig helt på høyresiden av skjermen eller spredt rundt.

Dette etter at Microsoft hadde stengt Opera ute fra msn.com, og etter noen uttalelser fra Microsoft sin side om at Opera ikke hadde komplett støtte for div.

Microsoft er litt funky, men de lager ting enkle, og det er bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enig i at IE er enkel å bruker. Jeg bruker den selv, bare med NetCaptor over slik at jeg får flere vinduer i et (som i Opera).

Det er ike helt tiktig at det er stress å installere f.eks. Flash-plugin i Opera (det var det tidligere.. ). Nå går dette også som en drøm :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

IE5.5 sp1 hadde noen sm¨bugs men jeg syns med IE6 funnker det meste det enste det er noen få sider som ikke støtter !! IE6 for di trur det er en eldre leser!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2001-06-20 17:02, AngryKid wrote:

*pst* ett lite tips.. Det som gjør at IE er så "bra", er at folk flest som lager hjemmesider, bruker å sjekke dem i IE, som gjør at sidene ikke er optimalisert for Netscape og andre lesere... tro om dette kan være en grunn..??

Ellers så er opera en veldig bra leser, men som du sier, den mangler litt nyere tenking innen webdesigning og webteknikker. Gleder meg til den blir ferdig.[addsig]

Det er klart at de fleste laver deres hjemmesider til Internet Explorer da det er den som er mest udbredt.

Det betyder ikke at de er bedst ..... efter min mening savner jeg nytænkning inden for Internettet.

Best regards

Rune

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det viktigste er vel ikke hvilken browser man bruker, men at du bruker den du liker best. Sånne diskusjoner er litt tafatte, like tafatte som to unger som sier nei,jo,nei,jo,nei,jo osv. i det uendelige.

Velg den du synes er best

Bruker selv både Opera og IE

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker IE, men det tok lang tid før jeg begynte å bruke dette. Brukte bare NetScape før.

Grunnen til at IE er så mye bedre, er fordi de kjører en annen CSS og HTML standard. En MS optimert standard.

Men om sidene er HTML 4.0 og CSS standarisert, skal dem begge være "helt" like.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er jo en grunn til at de fleste sider blir optimalisert for ie, når M$ har 93%+ av browsermarkedet så blir resten nesten ikke målbart... (kunne ikke itpro kommet med deres statistikk?)

Jeg synes mozilla 1.1alpha begynner å ligne noe og er vel nærmeste konkurent til ie6, men de har litt mer å gå på....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har pera kommet i ny utgave og bruker denne 90% av tiden på nett.

Eneste gangene jeg fyrer opp IE er når jeg skal på ati.com og skandiabanken.

Resten av sidene jeg er på ser helt fint ut i opera og jeg mener dette er en klart bedre nettleser.

både gjennom bruk, hastighet, enkle funksjoner lett tilgjengelig (F12), åpne sider samles nederst og ikke på startlinjen til xp.

Lite rot på den linja.Open in back og mousegestures er mine favoritter.

Kommer nok ikke til å bruke IE som hovedleser igjen.

Er enig i at årsaken til at IE har så stor markedsandel er nok at den kommer gratis med windows og laste ned feks netscape på 25mb (versjon 6) med modem ser mange ikke vits i nå IE virker så greit som den gjør. Opera er litt bedre da den fortsatt er bare på noen mb uten java og litt over 10mb med.

Kunne vært artig å sett hva som hadde skjedd dersom Opera hadde blitt sendt med windows i tillegg til IE. Markedsandelen hadde nok rast nedover.

(Ps. Til anonym på toppen. får laste ned versjon 6.04 av opera og se om den er like dårlig. Jeg mener den er bedre.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har noen prøvd NetCaptor?

bruker den til vanlig, er absolutt verdt å prøve..

[ Meldingen ble redigert 02.08.2002 12:49 av exchange ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uansett om opera eller mozillla eller noen annen browser er bedre enn IE, så har micorosft stor del av markedet, er det noen som han noen tanker rundt det å endret på dette (designe sider for flere browsere etc..)?...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Synes vi skal gå for Opera, det er tross alt heilnorsk og det trengs. MS IE er fortsatt den meste utbredte, men så er det også en browser som tilhører verdens mest brukte OS nemlig Windows 95 - XP. Hjelp de stakkars programutviklerene i norge med å komme litt opp og frem i verden, vi lager noen gode spill og en fabelaktig nettleser så de fortjener ros for det. Opera har dessuten et effektivt filter for pop-ups og den er rask og oversiktlig med støtte for alt og det meste. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det finnes IE for Mac, så da burde det vel komme for Linux også etterhvert som dette blir mer og mer vanlig for hjemmebrukere.

Problemet er vel at mange går over til Linux for å slippe Microsoft?

Selv bruker jeg IE på både PC og Mac og er ikke enig med at det brukes fordi det følger med maskinene. Her kommer det jo også store oppdateringer som må lastes ned eller evt. legges inn via CD-plater som følger med blader. Disse bladene har vel så langt jeg husker som regel de siste versjonene av flere forskjellige nettlesere. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette diskusjonen vil aldri ta slutt og nærmest meningsløs.

Nå har jeg brukt Opera i ca 2 år på Linux, Mac og Windows og har

vært fornøyd. I tillegg så lager jeg web siter og støter ofte borti scripter/koder som ikke er kompatibel med Netscape og Opera. Funker de kun i IE dropper jeg det...

Om MS lager IE for Linux tviler jeg sterk på siden de har nok av sikkerhetshull osv. Men hvis de skulle det så vil jeg nok aldri prøvd/laste det ned. En gang så annonserte MS i midten av 2001 at .NET skal bli en alternativ for Linux og MAC brukere, men blir det noe? - Nei ingenting har skjedd.

Dessuten er det helt jævlig synd at de fleste webportaler har spesialtilpasset for MSIE (Har ikke prøvd det på MAC IE). Det er jo selvsagt problemer at webutviklere tyr seg til godsaker som funker kun i IE. Opera og W3C har tidligere "anmeldt" Microsoft ang html standard, språk og noenlunde ting.

Opera er definitivt ganske opptatt av å besytte og hjelpe brukere til å surfe trygd og la bedrifter tjene litt penger for Opera programmvare. Da den Israelske sikkerhet guppen oppdraget alvorlig sikkerhethull i 5.x serien varslet de til Opera. Opera Software var fullt igang med å tette igjen hullet og kom med en ny versjon dagen etter...

Men uansett så er det smak etter behag, men for all del så vil jeg utforde alle brukere/webutvikler/alle benytte en browser som har html-standarden. Hvorfor ikke Opera Software? Eller Mozilla?

For all del så sier jeg "GO GO OPERA!".

[ Meldingen ble redigert 03.08.2002 00:14 av xagits ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive