[LØST] Programmering

18 innlegg i emnet

Skrevet

Kan noen forklare meg forskjellen på visual basic, c++, visual c++ og C#.

Jeg har lyst og begynne og programmer og vet ikke av nevnte jeg skal velge. Har også 1000kr i kreditt på www.idgbooks.no/, noen anbefalinger ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

--

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg ville startet med C++ eller Visual Basic uten tvil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alt avhenger av hva du vil. Jeg antar at du er nybegynner som programmerer siden du lurer på dette.

Dersom du er vil lære programmering "på ordentlig" er c++ å foretrekke (Visual C++ er Microsofts' c++ utviklingsverktøy). Dersom du vil få kjapt opp enkle windowsprogrammer er Visual Basic å foretrekke.

Jeg har også sansen for Java og C# (C# er et nytt språk fra Microsoft). Disse språkene er rene objektorienterte språk, så dersom du ønsker dette er det veien å gå.

En mulig måte er å ta steg for steg:

1. Lek litt med Visual Basic

2. Lær "ordentlig" programmering: C++

3. Lær riktig objektorientering: Java/C#

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Halla

Et programmerings språk du bør begynne med er Python Det er begynnervennlig. Etter du behersker det kan du gå over til C eller C++ vis du vil. Alt etter hva du skal lage og hvor avansert du vil ha det. Vis du har lyst på noe skikkelig avansert bør du se på assembly, men det anbefaler jeg ikke. Python er det programmeringspråket jeg personlig anbefaler deg å begynne med. dj6433

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du er ny i faget. Ikke start med C++!

Start med klientside JavaScript, eller Visual Basic. (kanskje asp).

Men hvis du vil lære deg noe nytt som ikke *så* mange kan, og som *vil* bli stort. Ikke minst, siden du har "blanke ark og fargestifter"! Så kan du velge Visual Studio .net (lanseres 13.feb 2002).

Er i Beta2 nå (Enterprice), med en rc på Pro utgaven.

Jeg anbefaler deg da språket C#. (C-sharp)

Begrunnelse:

C# ligner i syntaks skremmende mye på Java, kanskje ikke så rart hvis man følger evulosjonen til C#.

Dermed er det ikke så problematisk å migrere til Java utvikling. Da spesielt eJB-utvikling, som er attraktivt i bransjen.

C# inneholder mye av styrken til C++.

Visual Basic i .net endres, man må i større grad deklarere. Man kan ikke bare kaste i gang kode... (vanskelig å forklare). Endringen av VB.net gjør at det er lite forskjeller mellom VB.net og C#.

Jeg har programmert i VS.net siden (circa) forsommeren. Aktivt siden september, og kan ikke annet enn TURBO-ANBEFALE det. Hovedgrunnen er den ekstreme tilpasningen til web-applikasjoner (webforms).

PS:

Jeg er nesten helt sikker på at en eller annen kommer med en mi-mi-mi-mi-mi-sutre-sutre etter dette inlegget. Tipper den omtaler Microsoft er for stor, Microsoft skal ikke brukes, osv. (hehe) Gjør opp dine egne meninger basert på hva arbeidsmarkedet ønsker og behov.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hihi, nei da, jeg skal ikke sutre etter innlegget ditt Raymond. Men ASP er ikke et client-side språk, som det ser ut som du gir uttrykk for her ;)

Raymond: Start med klientside JavaScript, eller Visual Basic. (kanskje asp).

(Jada, jeg vet at du vet)

Hehe, kunne ikke dy meg :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

du bør lære deg php, perl, javascript, java, c++, c#... i den rekkefølgen vilel jeg tatt det :) Viktig å bruke lang nok tid på det - ikke bare ta "jeg-vil-lage-noe-kødd-så-fort-som-mulig-selvom-det-bare-blir-dritt"-metoden......

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor ligger logikken i å lære seg PHP og Perl FØR Javascript?? Det rimer jo ikke

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men ASP er ikke et client-side språk...

Selvfølgelig.. (Bummer fra meg).. Den ruten hvor man legger inn tekst er *ALTFOR* liten..

Uansett, ser at mange lister opp språk og teknologier. Jeg vet ikke helt om det er for å vise "Se hvor mange programmeringsspråk jeg kan navnet på" eller..?

Nei, seriøst folkens. Start med litt Javascript lek. Det er morsomt, og kan faktisk anvendes til litt personlig moro (hjemmesia). Man trenger ikke mer enn en browser og notepad for å starte.

Språket er objektorientert, for syntaksen er relevant for fortsettelsen.

Når du så har lekt litt med det..... Så er det tid for å velge retning. Tenk deg om du vil lære "Internett" eller "Applikasjons"-utvikling.

Hvis Internett: ASP (VB, VS.net, eller annen M$), Perl eller PHP. Men velg nå bare en. Men ta gjerne en kikk på de andre for å se på deres fordeles og ulemper.

Hvis applikasjon: Visual Studio 6.0 og VB.

Hvis fremtidsrettet og målbevist: Visual Studio .net. Med språkene C# eller VB. (Dekker begge "Internett" og "Applikasjon".)

Hold deg unna C++, i alle fall det første året.

Hvorfor? Fordi språket er kryptisk for nybegynnere. C++ brukes til "high tech" (ok litt overdrevet). Men med MFC, miljøet som poster til news, etc.. Blir det et *tungt* startspråk.

Utviklingstiden med C++ er for lang, det er for mye mikk, og jeg nesten garanterer deg... Du kommer til å bli fortvilet hvis det er ditt første språk.

Uansett. God tur !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Helt enig med Raymond!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høres bra ut det Raymond sier...

Er du interessert i å titte litt på Java, kan du jo se på denne linken:

http://www.mindview.net/Books/TIJ/

Dette er en gratis bok av Bruce Eckel, "Thinkin in Java". Verdt å ta en titt på synes jeg...

Lykke til! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er enig med noen av de andre her, ville nok ha begynt med Visual Basic, og eventuelt gått over til noe annet etter litt "erfaring".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bagatell, men rett skal være rett, Raymond, Javascript er ikke objektorientert...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

men anywayz så er det egentlig ikke så grusomt vesentlig hva man velger, evt. hva man velger å lære seg først, så lenge man legger nok tid ned i hver ting man lærer seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Basic er generellt et lett språk å starte med og du kan bruke det flittig mellom en haug med programmer.

VB blir også brukt på ASP sider så forskjellen fra å programmere applikasjoner til å gå over til asp programmering er liten.

Finnes også god og lett forståelig dokumentasjon.

De fleste har vell også vært borti Basic allerde med C-64 ;D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Raymond:

Jeg begynte med C++ som første programmeringsspråk.. vel og merke fordi fetteren min viste meg litt av det han lærte på skolen (ikke så mye da), og jeg synes det var interessant. Språket var faktisk ikke så vanskelig, men ganske logisk bygd opp.

Jeg har drevet mest med C++ programmering for DOS applikasjoner, for å lære meg basis i språket, vel og merke her også at den eneste boka jeg fant på biblioteket i nærheten var om det.

Jeg har ikke programmert noe C++ siden sommeren, men det kommer sikkert igjen, det er også litt kjedelig å sitte alene og vite at du er den eneste som kan noe...

Jeg har begynt med en annet programmeringsspråk, VisualBasic, og har nærmere tatt et steg (eller fler) tilbake, også av en grunn. Det var det eneste innen programmering jeg kunne velge som valgfag på skolen.

(min lille historie som programmerer..hittil)

Knut-Olav

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vell, jeg starta med Visual Basic for et år siden og har ganske bra kontroll nå. Har begynt med litt ASP (med VB scripting), men vil ta steget over til c++ / c# på nyåret. Anbefaler denne veien da jeg føler jeg er mye mer klar til å begynne på et mer "kryptisk" programmeringsspråk da jeg nå har forstått det elementære og oppbygging av objektorienterte språk. lykke til med programmeringa, men en ting...ikke kjøp dummies bøker, kjøp heller en teach yourself vb 6.0 in 21 days fra sams...DaVoICe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive