Morten58

Medlemmer
  • Innholdsteller

    4 060
  • Ble med

  • Besøkte siden sist


Nettsamfunnsomdømme

62 ProPoeng

Om Morten58

  • Rang
    Head Honcho
  • Bursdag 02. jan. 1958

Profile Information

  • Kjønn Mann
  • Sted Kolbotn

Morten58 sin aktivitet

  1. Morten58 la til et innlegg i et emne [LØST] Lav fart på trådløst nettverk DIR-655   

    Hvilke spesifikasjoner er det på det trådløse kortet i PC-en? G eller N ?

    Kjapt søk med Google viste at DIR 655 er en N-ruter, altså raskere enn G-ruter på trådløs.
    15-20 MB/s mener jeg er normalt for G-standard trådløs, og det antyder at trådløs-kortet i PC-en er G.

    Du finner vanligvis ut standarden ved å høyreklikke på trådløs-ikonet nede på oppgavelinjen, men det finnes haugetalls av andre metoder også. Kjenner du andre metoder kan du heller velge en av disse.
    • 0
  2. Morten58 la til et innlegg i et emne [LØST] Får ikke internett gjennom switch   

    Her er mer info om krysset kabel og den funksjonen i nyere utstyr som skal håndtere slike situasjoner:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable
    http://en.wikipedia.org/wiki/Auto-MDIX#Auto-MDIX

    Jeg er ikke SIKKER på om dette er problemet. Normalt bør du forsøke å identifisere årsaken før du fyker av gårde og kjøper noe utstyr.

    Jeg ville f.eks. forsøkt:
    * Koble switch til ruter
    * Koble PC direkte til ruter, annen port enn switchen
    * Logge inn på ruterens setup, se om switchen har blitt oppdaget av ruteren.

    Ruteren skal normalt oppdage utsstyr som er tilkoblet den, men jeg er usikker på om den vil oppdage en switch. Dette forslaget er bare for å forsøke å identifisere årsak nærmere, men jeg vet ikke om du får noen fornuftige svar.
    • 0
  3. Morten58 la til et innlegg i et emne [LØST] Får ikke internett gjennom switch   

    Jeg har aldri brukt switch, så jeg måtte sjekke Wikipedia.

    Det er 2 typer switcher:
    * "Lag 2 switch" bruker MAC-adressen til utstyret den skal sende datapakker til, eller sender signalet i alle retninger hvis den ikke har MAC-adressen i en liste.
    * "Lag 3 switch" kan også anvende IP-adresser til utstyret (ikke bare MAC-adressen). Kan fungere omtrent som en ruter (men sannsynligvis mindre avansert).

    Sånn, da vet jeg ihvertfall hva vi prater om her.
    Jeg ser diverse mulige problemer, f.eks. at mellom ruter og switch bør det kanskje være krysset nettverkskabel. Ukrysset kabel skal fungere det også om kabelen ikke er for lang, dvs. at moderne utstyr bør kunne håndtere situasjonen likevel, eventuelt med lavere hastighet.

    Regelen for krysset/ukrysset kabel er omtrent slik:
    PC --> PC krysset kabel
    PC --> switch vanlig kabel (switch, ruter og modem er samme type utstyr)
    switch --> switch krysset kabel

    ******
    Kan du f.eks. teste om switchen fungerer mellom 2 PC-er? Slik at vi vet om switchen virker?
    PC 1 --> switch --> PC 2

    En ting til du kan teste er IPCONFIG /ALL når du er koblet til switchen. Nå aner jeg ikke hvilket operativsysteem du har, så jeg får ikke skrevet noen oppskrift på dette.
    • 0
  4. Morten58 la til et innlegg i et emne Problem med trådløs tilkobling!   

    Det KAN være problem med det trådløse kortet (ikke med ruteren).

    Jeg har hatt lignende problemer på 2 bærbare PC-er i løpet av 4 år, og i begge disse tilfellene var årsaken sannsynligvis det trådløse kortet i PC-en - f.eks. at kortet ble for varmt. Jeg er altså ikke SIKKER på årsaken, men begge PC-ene fikk diverse varmeproblemer etter lang tids bruk.

    Symptomene varierte litt ...
    * kortvarige brudd i forbindelse mellom kort og ruter, forbindelsen gjenopprettet seg selv
    * brudd i forbindelsen med "Nettverksnøkkelen er feil", fikset seg etter en restart av PC-en
    * "Bare lokal forbindelse", ble gjenopprettet etter noen få minutter

    På et tidlig stadium var symptomene først merkbare under tung belastning, f.eks. når jeg kjørte bittorrent-program og brente CD samtidig. Deretter ble symptomene stadig mer merkbare, også ved lavere belastning (i løpet av noen måneder). Jeg fikk alltid logget på når maskinen var kald/restartet. Diverse tiltak for å kjøle ned maskinen virket også i en periode, men problemet ble egentlig verre (jeg måtte bruke stadig flere tiltak).

    Jeg gjetter altså på at det trådløse kortet (eller PC-en) blir for varmt. Jeg aner ikke om det trådløse kortet er innebygd eller om det er et USB-kort?

    Feilsøking?
    Normalt består feilsøking av å forsøke å peile inn sannsynlig årsak på best mulig måte. Samtidig bør man unngå å låse seg altfor fast i bare en enkelt mulighet. "Varmeproblem" er tross alt bare en GJETNING.

    * "de andre PC-ene virker OK" antyder at problemet skyldes det trådløse kortet. Test et USB-kort hvis du har eller kan få lånt et slik kort?
    * hvis det ER et USB-kort kan feilinstallert driver være en årsak. Forsøk å reinstallere driveren? Dette gjelder hvis problemet har vært tilstede hele tiden, fra du installerte kortet. Feil med driver er mindre sannsynlig hvis kortet har virket OK i lang tid før problemene oppsto.

    Jeg kan komme med mer spesifikke forslag, men da trenger jeg å vite litt mer:
    * om det trådløse kortet er internt PCI-kort, eller et USB-kort?
    * fabrikat/modell på ruteren (f.eks. "ruteren kommer fra Telenor, og er en Zyxel P-2812HNU")
    • 0
  5. Morten58 la til et innlegg i et emne [LØST] Boot / Windows feil   

    Unngå å bli altfor stressa nå ting skjer. Da gjør man vanligvis altfor mye. Ideene dine virket likevel temmelig fornuftige.

    Jeg gjetter på at det kanskje kan være en fysisk skade på harddisken, forårsaket av strømbruddet. Fysisk skade betyr rett og slett at en sector er skadet, ikke mulig å lese fra eller skrive til. Dette forårsaker at Windows stopper opp under installasjonen.

    Å koble harddisken til en annen maskin og teste den derfra kan være en løsning?
    Windows installasjons-CD pleier vel også å ha diverse "Reparasjons-valg"? Altså at du kan boote fra en Windows-CD, og velge "Reparer" istedenfor "Installer"?

    De innebygde programmene i Windows for å sjekke harddisk (chkdsk.exe og autochk.exe) er temmelig primitive, men det ER ofte de som brukes til å fikse NOEN problemer. Hvis du skal bruke noe slik må du nesten google selv hvordan de brukes.
    • 0
  6. Morten58 la til et innlegg i et emne Driver til Toshiba Satellite harddisk   

    Harddisker trenger ikke "drivere". Du tenker egentlig riktig, men man kan si at "driveren" egentlig er innebygd i operativsystemet. Skulle man trengt drivere til harddisk ville det vært umulig å få installert noe på den mens den er tom.

    Prøv å beskrive litt nærmere hva som skjer under oppstart?
    * Det første som skal skje er en Power On Self Test (POST). Skjermbildet viser da enten Toshiba-skjerm "Toshiba. Innovating Technology" (eller noe sånt noe), og "F2 for BIOS setup, F12 for bootmeny" - eller så viser den svart skjerm med diverse info om maskinvare.
    * Hvis POST er vellykket starter maskinen å lese fra harddisk. Først leser den diverse info om hvordan harddisken er organisert og hvilket operativsystem som er installert. Deretter begynner maskinen å laste et lite program som drar igang operativsystemet - med skjermbilde "Starter Windows" som følger rett etter dette.

    Beskrivelsen min ble tatt fra hukommelsen og er ikke helt nøyaktig, men den er omtrent riktig.

    Hvis POST feiler på gjenkjenning av noe maskinvare får du vanligvis melding om dette gjennom pipesignaler og/eller en melding til skjerm. Dette gjelder for annet utstyr enn harddisk (den godtar at harddisk kan mangle).
    * Hvis harddisken ikke gjenkjennes (ikke kan leses) får du beskjed om å sette inn CD, eller lignende beskjeder. Enkelte på forumet her klarer å tolke feilmeldingene temmelig nøyaktig, slik at du kan få et godt forslag om løsninger. Du bør altså opplyse om NÅR feilmelding dukker opp, og selve ordlyden på feilmeldingen.

    Jeg har en eldre Toshiba-PC selv, men jeg har knapt nok vært inne i BIOS på den. Hvis du mistenker at det er satt opp noe feil i BIOS kan jeg antagelig fortelle hva riktige innstillinger skal være - altså hvis ikke feilmeldinger under oppstart er til hjelp (vi sjekker feilmeldinger før vi roter med BIOS).
    • 0
  7. Morten58 la til et innlegg i et emne [LØST] Har jeg passord på nettverket?   

    Kablet nettverk:
    Kablet nettverk er ikke kryptert/passordbeskyttet. Kryptering og passord gjelder kun for trådløst nettverk. Det vil altså si at når du kobler PC-en til ruter/modem med kabel ER du tilkoblet, uten noe "om og men".

    Trådløst nettverk:
    Kan være "sikret" eller "usikret", altså om det er beskyttet med passord/kryptering eller ikke. Vanligvis pleier vi å sikre hjemmenettverk slik at "uønskede" ikke skal kunne koble seg til.

    Å koble seg til et sikret nettverk krever at du oppgir passord eller krypteringsnøkkel første gang du kobler deg til, men deretter lagres innstillingene for nettverket i en liste over "foretrukne nettverk" (at du kan koble deg til automatsik de neste gangene).

    --------------------------
    Siden jeg ikke bruker smarttelefon aner jeg ikke hvordan du får sjekket hvilket nettverk den bruker. Det er sikkert noen andre som kan gi deg opplysninger om dette.

    --------------------------
    Sikring av trådløst nettverk foretas i den trådløse ruteren ("multimodemet"). Man kan logge seg inn på ruterens setup med en nettleser - vanligvis fra den PC-en som er tilkoblet med kabel.

    Du kan finne adressen til ruteren på denne måten i Vista:
    Start --> Alle programmer --> Tilbehør --> Ledetekst (åpner et sort vindu med en kommandolinje)

    Kommando: ipconfig /all (lister opp alle nettverkskort med en haug av detaljer)
    Se etter tallene som oppgis som "Standard gateway".
    Et par eksempler på typisk standard gateway = 192.168.1.1 eller 10.0.0.138

    Hvis du skal inn på ruterens setup:
    Entre tallene for standard gateway i adressefeltet i nettleseren din (med punktum imellom tallene).
    Dette fører deg til en innloggingsboks for å logge seg inn på modemets setup, men her kreves det vanligvis brukernavn og passord. Brukernavn og passord er ofte klistret på en lapp under modemet (hvis du ikke har endret noe selv).

    Mest vanlige "standard brukernavn" er admin.
    Passordet er trolig klistret på en lapp under modemet. Passord kan være "litt av hvert" avhengig av utstyret. Noe utstyr krever ikke passord, man lar passordet være blankt. Annet utstyr kan ha standard passord som admin, root, 1234 eller andre standardiserte passord. Andre typer utstyr er satt opp med et kryptisk passord fra leverandør.

    ----------------
    Vi kan stort sett svare på mesteparten når det gjelder sikring av trådløse nettverk, men svarene kan fort bli temmelig diffuse pga. store forskjeller i utstyret som benyttes.

    Du får bedre svar etterhvert som du peiler deg inn litt selv, altså at det er mye lettere å svare når folk har funnet ut noen av tingene - f.eks. om du har funnet ut om nettverker ER sikret eller ikke.

    Hvis du trenger hjelp med HVORDAN sikre et nettverk bør du oppgi fabrikat/modell på rutermodemet.
    • 0
  8. Morten58 la til et innlegg i et emne [LØST] Kritisk feil, Windows kan ikke fikse det...   

    Jeg kjenner godt til tabben med å bruke den innebygde gjenopprettingen. Den har jeg også gjort en sen lørdagskveld.

    Vi styrte selvfølgelig unna slike forslag i starten, men dette blir sannsynligvis forslaget etter at du har fått reddet bilder og slike ting.

    Forslagene mine var bare et alternativ. Hvis du hadde klart å komme inn i Windows i "Sikker modus" eller "Bare kommandolinjen" ville jeg gitt deg oppskrift for systemgjenoppretting, altså en ikke-destruktiv gjenoppretting som lar deg beholde bilder, musikk, dokumenter og slike ting. Det eneste som fjernes er de sist installerte programmene og andre ting som kan reinstalleres.

    Siden du ikke kommer inn i noen modus trenger du egentlig ikke disse oppskriftene, men det dreier seg rett og slett om den vanlige systemgjenopprettingen i Windows.

    Jeg synes egentlig de forslagene du har fått fra andre her er gode.
    * reparere Windows fra installasjons-CD. UTGÅR, hvis du ikke klarer å få lånt en CD.
    * koble harddisken til en annen PC, for å redde data over til en annen harddisk.
    * redde data med en Ubuntu-CD (eller minnepenn).

    Jeg gjetter altså på at forslaget om Ubuntu-CD bare er rettet mot at du skal kunne få reddet ut data til en annen disk, og at du deretter kan velge å reinstallere Windows.

    Du har altså fått 4 ulike forslag, men 2 av forslagene utgår. Dette var de 2 forslagene som var rettet mot å REPARERE Windows. De 2 gjenværende forslagene er rettet mot at du skal forsøke å redde data over til en annen disk, og at du deretter kan velge å reinstallere Windows. Jeg tror docking-stasjonen er den enkleste løsningen, men begge forslagene er gode. Jeg mangler erfaring med begge disse forslagene.

    Å ta ut harddisken påvirker ikke garantien såvidt jeg vet. Det er meningen at folk selv skal kunne bytte ut harddisk eller sette inn mer minne hvis de føler behov for det, eller at de selv skal kunne redde ut data ved behov. De delene man har lov til å skru opp er derfor lett tilgjengelige med kun et par skruer.
    • 0
  9. Morten58 la til et innlegg i et emne [LØST] Kritisk feil, Windows kan ikke fikse det...   

    Får du startet i "Sikker modus med nettverk"?
    Altså å trykke F8 under oppstart (når maskinen begynner å lese fra harddisken, etter Power On Self Test som foretas helt i starten) - og velge "Sikker modus med nettverk" fra en meny.

    Hvis heller ikke "Sikker modus med nettverk" virker kan jeg forberede et svar som gjelder "Bare kommandolinjen" som oppstart.

    "Sikker modus med nettverk" bør kunne gi deg muligheter for å fikse problemet. Problemer pleier alltid å være enklere å fikse hvis man får startet datamaskinen på en eller annen måte.

    Mulige metoder kan f.eks. være:
    * laste ned og installere oppdatering på nytt
    * systemgjenoppretting, til nærmeste tidspunkt før du installerte oppdateringen
    * diverse andre metoder
    Det vil altså si at jeg ikke kan anbefale noen konkret metode før jeg vet om du i det hele tatt får startet i en eller annen modus.

    NB. Jeg hopper over råd du allerede har fått, f.eks. rådet om å feilsøke fra CD. Metodene mine er bare et alternativ til råd du allerede har fått.
    • 0
  10. Morten58 la til et innlegg i et emne Export rader   

    Bruk et filter?
    Filter kan brukes på en array med data for å filtrere bort eller inkludere data som oppfyller bestemte kriterier, f.eks. at man har huket av et merke.

    Dette er den logiske løsningen på en slik oppgave, men jeg aner ikke om PHP har innebygget en slik funksjon. Det burde ha en eller annen lignende metode innebygd i språket. Søk f.eks. på "PHP filter" selv?
    • 0
  11. Morten58 la til et innlegg i et emne Problemer med Hard diskene   

    "Demontertee hele PC-en og satt den sammen igjen" hørtes veldig dramatisk ut? Man behøver vanligvis ikke være SÅ grundige i en feilsøking, det skaper ofte mer problemer.

    Master/Slave er en typisk IDE-løsning. Jeg visste ikke at slik løsning skulle være nødvendig på SATA-disker? IDE er dessuten mye tregere enn SATA, så du bør aller helst bruke SATA der hovedkortet støtter det.

    Jeg ville forsøkt å koble diskene uavhengig av hverandre, 1 disk på hver SATA-kontakt.
    * Oppstarts-disken (SSD) på den første SATA-kontakten (SATA 0 eller 1 eller hva det heter).
    * Stor harddisk på den neste SATA-kontakten.
    * Korriger også jumper-settinger på harddiskene slik at de ikke er Master og Slave lenger.
    * Sjekk også oppsettet i BIOS, at det er riktig. Det ser ut som om controlleren står i "Native IDE modus". Riktig modus burde vel egentlig være "SATA", "AHCI" eller noe lignende.

    NB. Jeg har ikke peiling på SATA-disker eller BIOS'en på nye PC-er, men jeg kjenner mye til svar på forumet her fra de siste 3 årene. "Native IDE modus" på SATA-disker ble brukt for å løse et installasjonsproblem for XP. Forslag om slik modus gjaldt først og fremst folk som opplevde at XP krasjet under installasjonen, og det hjalp dem videre slik at de fikk lastet ned riktige drivere eller oppgradert XP-CD til SP2/SP3. På nyere Windows trenger du ikke en slik metode, det var et typisk XP-problem.

    Forslag:
    1. Sett kun inn oppstartsdisken (sjekk eventuelt jumpersettings først).
    2. Start opp, sjekk BIOS-innstillingene for harddiskene (ikke endre noe foreløpig hvis du er i tvil).
    3. Forsøk om maskinen starter med bare den ene disken.
    4. Post opplysninger om BIOS-innstillinger hvis det er problemer med oppstart.
    5. Hvis alt virker med 1 disk, prøv å koble til den andre som selvstendig disk.
    • 0
  12. Morten58 la til et innlegg i et emne Trøbbel med ekstern harddisk   

    Prøv et av gratisprogrammene fra Partition Table Doctor ptdd.com. Jeg er ikke sikker på hvilke programmer der som gjør hva lengre, men de har ihvertfall programmer som skal klare å gjenopprette skadet partsisjonsinfo (det som er lagret i MBR Master Boot Record osv.).

    Såvidt jeg kan skjønne blir disken din tolket til å være upartisjonert - "det er ikke tildelt noen områder for lagring av data". Partisjonering er rett og slett å tildele avgrensede områder på disken som kan brukes for lagring, enten om disken er inndelt i 1 stor partisjon eller i flere små partisjoner. Informasjonen om hvordan disken er inndelt finnes i Master Boot Record MBR eller i Volume Boot Record VBR. Disse er egentlig forskjellig navn på samme sak. VBR er hvis disken består av kun 1 stor partisjon, MBR er hvis disken er delt inn i flere partisjoner.

    MBR og VBR er den første sectoren på disken, og det er der all den viktige informasjonen om hvordan disken er organisert er lagret (hvordan den er partisjonert, hvilket filsystem den er formatert for, hvilke partisjoner som er bootbare, osv.).
    • 0
  13. Morten58 la til et innlegg i et emne Øke størrelsen på c: partisjon   

    Casper er helt sikkert et OK program. Jeg kikket overfladisk på beskrivelsen. Det lager en nøyaktig kopi av OS-partisjonen på en ekstern harddisk. Det eneste jeg er litt reservert mot er beskrivelsen "nøyaktig kopi". Hvis dette også inkluderer størrelsen på partisjonen så er løsningen lite egnet.

    Casper er først og fremst beregnet på backup av data, at du kan gjenopprette ting nøyaktig slik de var etter en harddisk-krasj. Dette inkluderer høyst sannsynlig størrelse på partisjon også, altså at du gjenoppretter en partisjon med plassproblemer. Du gjenoppretter også "organiseringen" som skapte problemene, altså "hva som er lagret hvor".

    Bærbare PC-er kan med fordel bruke litt annen organisering enn vi normalt bruker på en stasjonær PC. Enkelte typer data kan lagres direkte på "data-disken" istedenfor på oppstartsdisken.
    * musikk-samling
    * filmer
    * bilder
    * nedlastinger

    Det vil si at du ikke alltid bør godta de forslagene du får fra programmer om hvor ting skal lagres. De foreslår ALLTID samme disk som operativ-systemet.

    Jeg har omtrent samme problem som deg på en 320 GB harddisk som er delt i 2 like store partisjoner. Jeg valgte å flytte musikksamling, filmer og bilder over til data-disken. Det løste problemet i lang tid, men problemet har gjenoppstått fordi jeg har bittorrent-program som lagrer på samme disk som operativ-systemet (jeg har altå temmelig begrenset plass for bittorrent, og bør egentlig droppe å laste ned noe).

    C: bør egentlig være reservert for operativsystemet, programmer og dokumenter/arbeid du bruker ofte. Du bør være veeldig reservert mot å lagre noen form for "samlinger" på denne partisjonen, ihvertfall hvis det er samlinger som kommer til å øke i størrelse etterhvert.

    Ved "backup"/"ghost" er du stort sett tilbake til samme situasjon/problem som du prøver å løse. Du bør vel egentlig heller venne deg til å tenke litt annerledes, og organisere tingene på en annen måte?
    • 0
  14. Morten58 la til et innlegg i et emne autocomplete problem   

    Mener du at du skal bruke det til noe annet enn en webside, altså til et "lokalt program" på din egen PC?
    Da trenger du vel egentlig noen annen kode enn den som er vist der. Websider er beregnet på å "tolkes" av nettlesere, altså at det er kode som er spesielt beregnet på nettlesere.

    Logikken i programkoden som vises der er relativt enkel. Man har rett og slett en ferdiglagret liste med navn, og kode for å motta forespørsel, sjekke om noen av navnene i lista stemmer med forespørselen, og returnere de navnene som matcher forespørselen.

    Forslagene som returneres der er bare "forslag". Du kan ikke bruke dem til autoutfylling, da trenger du litt annen kode som putter forslagene inn i en liste som tillater deg å velge blant forslagene. Hvis du er på jakt etter autoutfylling har du altså bare fått deler av metoden.
    • 0
  15. Morten58 la til et innlegg i et emne Kompleks oppsatt nettverk / Ny DHCP   

    Har du f.eks. prøvd å pinge Telenor-modemet?
    ping 10.0.0.138 fra et cmd-vindu (også kalt "Ledetekst")

    Hvis du får pinget Telenor-modemet vil du høyst sannsynlig også kunne logge deg inn på det. Altså slik at du kan få åpnet porter i Telenor-modemet direkte fra en av dine egne PC-er - selv om dine PC-er er på et annet subnett.

    Et av pointene når man deler nettverk er at man bør ha tilgang til f.eks. modemet fra sin egen PC, bl.a. for slike oppgaver som å åpne porter for et program.

    ----------
    Det er ikke DHCP som skaper problemene, det er NAT-ingen i ruterne.


    NAT Network Address Translation fungerer omtrent som et sentralbord i en stor bedrift.
    Pakker utenfra kommer inn til Telenor-modemet, og dette må vite hvor pakkene skal videresendes for at de skal nå frem til din PC. Pakker som er adressert med portnumre bør altså videresendes til DLinkens WAN-adresse 10.0.0.x (den er det eneste utsyret som Telenor-modemet "ser" på ditt subnett).

    Her er et forslag fra meg:
    * Åpne porter i Telenor-modemet, adressert til DLinkens WAN-adresse 10.0.0.x.
    * DMZ fra DLink til Sandberg. Det vil si at den videresender ALT til Sandberg'en.
    * Vanlig portåpning i Sandberg-ruter til rett PC

    Det vil altså si at pakker som er adressert til f.eks. port 50001 blir tolket av Telenor-modemet som at de skal videre til DLink. DLinken videresender dem til Sandberg uten noen intelligent ruting. Sandberg NAT'er dem til rett PC på nettverket ditt.

    Forslaget er noenlunde "gjennomtenkt", men det er ikke alltid det hjelper heller.
    Portåpning går stort sett ut på å fortelle ruterens "sentralbord" (NAT) hvor pakker utenfra skal videresendes når de er adressert med et portnummer.
    • 0