Gå til innhold

Bilde
- - - - -

The lightning - Aka. Beistet

• Vennligst logg inn for å svare.
2 svar til dette emnet

#1 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 16 August 2012 - 22:30

~The Lightning~

the light.jpg

Hei og hopp

Dette blir mitt andre kabinett-prosjekt etter mitt "barndomsprosjekt" The Black Box for noen år siden, og fortsetter tradisjonen ved å ha god størrelse og høy funksjonalitet. Denne gangen tar jeg steget enda lenger og øker ikke bare størrelsen formidabelt, men også kjøleytelsen til et nytt nivå.

Mine krav for denne maskinen er som følger:

• Superb kjølekapasitet
  • 'Lavt' støynivå
  • Funksjonalitet
  • Lett vedlikhold
  • Originalt
Den skal altså ha noe av det beste innenfor kjøling, men også prøve å være så stillegående som mulig. Disse to går kanskje ikke helt hånd i hånd med hverandre, men ved å bruke litt mer plass enn det de fleste er komfortable med, så skal jeg klare det!
Da jeg har vært plaget av for høye temperaturer og har lyst på noe helt nytt, og ikke bare luftkjøling eller enkel vannkjøling så vil jeg eksperimentere litt med forskjellig fasekjøling, og kombinasjonen av fasekjøling og vannkjøling. Kort og godt en Waterchiller.

Av funksjonalitet så vil jeg eksperimentere litt med programmerbare mikrokontrollere til enkel styring av lys, brytere og ventiler. Men ønsker også å legge til trykkluft og noen andre finèsser.

Jeg vil også påpeke hvor lite jeg liker å sitte bøyd ned i et bekmørkt kabinett for å prøve å lirke frem en eller annen komponent.
Nei denne gangen så skal jeg trykke på en knapp og så skal hele innmaten med hovedkortet komme ut i en god arbeidsstilling og med innebygget arbeidslys, for så å gå inn når jeg er ferdig.

Her er skissen min i google sketchup:
PC.png
Denne siden av maskinen kaller jeg 'del 1', mens andre siden kaller jeg del 2, og er planlagt slik:

the light2.jpg

Maskinen er 105cm høy, 62cm bred og 75cm dyp. Den vil bestå av to deler som kan deles opp om man skal flytte på maskinen, der hver del bare er 31cm bred. (totalt 62cm)

I topprommet på del 1 så kan du skimte et hovedkort som sitter på det som skal illustrere en plate (som er hul for ledninger, vannrør etc.) som kan vippes opp 90-grader. Kabinettdøra vil ha et plexiglass/glassvindu, der hele døra er motorisert og som automatisk åpner seg om man ønsker å inspisere hovedkortet med sine komponenter.

pc2.png
I nederste rommet på del 1 så kan dere se en UPS (ikke kjøpt inn enda) og 2 PSU'er. En chieftec på 1200W for hovedkomponentene, og en sekunderstrømforsyning for å drive resten av utstyret i PCen.

Prototype:
Jeg starter med å lage en enkel i (nesten) full størrelse for å teste ut måter heve/senke-mekanismen skal fungere på hovedkortet.
Dette ble resultatet:
20120718_185242.jpg
Tanken er at det skal gå raskt å få opp hovedkortet, da via en fjær som du finner i de fleste bakluker på biler. Og så eventuelt en biljekk til å heise den ned. Målte kraften i fjæra til å være 35-40 KG, og om jeg skal ha noe som elegant drar den ned, så blir det en motsatt vektarm i andre enden av plata som vippes opp. Med andre ord så trengs en god del kraft! Dog, så vil jeg uten problem kunne trykke skjermkort, lydkort etc. ned i hovedkortet uten at fjæra vil bli presset ned.

Utstyr:
Maskinvaren er i skrivende stund som følger:
  • GPU - 2x GTX 480 (en med vannblokk, men skal bli to)
  • CPU - i7 920 (med Apogee GTZ vannblokk)
  • HK - EVGA X58 SLI (med vannblokk på chipsett og mosfets)
  • RAM - 1600 MHz 6 GB
  • PSU - Chieftec Super Series 1200W + 350W sekundær-PSU
  • Pumpe - Swiftech mcp655
  • Mini-Luftkompressor - 240W
Hjertet av maskinen vil være selve fasekjøleren/waterchilleren.
Uten navn.jpg
Tross full viten om at slikt utstyr bør stå plant så klarte jeg neimen å ødelegge ved å ha den på skrå. Og det før jeg kom skikkelig i gang med prosjektet. Bildet viser dog hvordan tenkt isolasjon blir brukt og hjemmelaget feste til sokkel 1366. Planen var videre å plassere den i øverste i del 2 av PCen.

Selve kabinettet:
Jeg gir ikke opp med det første og velger å starte med selve kabinettet.
Er student og har ikke et arsenal av verktøy enda, så må bruke tiden effektivt mens jeg er hos mine foreldre på sommerferie. (derfor jobbes det døgnet rundt). Fikk tak i en del kryssfinèr-plater til en god pris på Montèr. De er 15mm tykke, som i og for seg en litt i tykkeste laget, men sikrer meget god stivhet og lydisolasjon

20120718_231037.jpg
Starter med å slå sammen sidene av det som siden skal bli del 1 av PCen.

20120721_203642.jpg
Litt grovpuss av det som skal bli midtplata (hullet er der "vippeplata"/hovedkortet skal være).

20120721_203702.jpg
Prøver meg på noen 45-grader vinkler.

20120721_212708.jpg
Som senere blir slik.

20120721_212643.jpg
20120721_203648.jpg
Fire vegger og en seperasjon av øvre og nedre delen av del 1.

20120721_193539.jpg
Med skilleveggen på

20120721_193531.jpg
Og baksiden med skillevegg. Som noen kanskje ser, så har jeg bommet veldig på det sentrerte hullet som skal være et viftehull. Men ingen panikk, det skal bli tettet og flyttet på (ingen vits å kjøle ned på baksiden av midtveggen, da det kun skal være heve og senke-materiell bak der).

Deretter kom jeg til å tenke på å skjære ut noe glass som jeg kombinerer med Plexi-glass for å slippe riper, og for et eksklusivt utseende. Postet bilde
20120721_211915.jpg
Det gikk dog ikke så bra pga ymse glasskjærer redskaper og mangelfull kompetanse. Innser nok at jeg i såfall bør ha en form for herdet glass, så legger denne idèen på hylla foreløpig.
Videre har jeg også tømt et lite 2KG brannslukningsapparat som vil bli brukt som trykktank, da kompressoren ikke har noen medfølgende tank.

Neste oppdatering vil være det jeg tar for meg i Trondheim, hvor jeg studerer.

Kommentartråden finner du her!
  • 0

#2 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• Trådstarter
  • 12874 Innlegg:

Skrevet 19 August 2012 - 01:22

# Oppdatering 1

Fasekjøler er ut, aircondition er inn!
Etter en ukes tid i Trondeim har jeg vært svært effektiv tross dårlig utstyr og lite midler til rådighet. For det første har jeg fikset meg ny fasekjøler! Eller det vil si, det er/var en aircondition i god stand. Den trekker 1000W, og har en kjøleytelse på 2,8 KW! Altså tre ganger så mye som den forrige. Postet bilde Den er derfor godt egnet for å kjøle alle komponenter, og ikke bare CPUen. Det blir derfor en ren Waterchiller.
4.jpg
Til høyre er den nye herligheten, og til venstre er den gamle fasekjøleren.

20120814_234515.jpg
Størrelse i forhold til kabinettet. Planen er dog å ha dette maskineriet i del 2 av kabinettet og vil derfor bli montert når den tid kommer. Tenker meg at det vil være en ekstra godt isolert box i toppen av del 2 som den kalde radiatoren til airconditionen befinner seg, der vannrørene går innom for å få kjølt ned vannet sitt til nær frysepunkt-temperatur, om ikke sub-zero. Postet bilde

Den varme radiatoren til airconditionen vil befinne seg nederst i del 2, sammen med kompressoren og luftkompressoren i et ekstra godt isolert rom for lydredusering.

Av andre nyheter så har sideøren blitt montert på skinner, og hydralikken/fjæra har blitt montert på det jeg har valgt å kalle Hovedkortheisen fra nå av.
Fikset også delvis opp i noen små blemmer jeg gjorde først.
20120812_202801.jpg
20120812_202827.jpg

Modifisering av 140mm-vifte for å passe best mulig inn i interiøret.

20120812_212640.jpg
20120815_002820.jpg
Montering av fjæra for hovedkortheisen.

20120815_045031.jpg
Vinsj, og den pensjonerte drillen som mest sannsyneligvis vil bli brukt som vinsj-motor, som igjen vil bli brukt til å dra hovedkortheisen ned igjen.Så istedenfor å ha en motor for å heise opp, så gjør jeg motsatt. Fjør for å åpne, og motorkraft for å senke.

20120815_045112.jpg
20120815_045055.jpg 20120815_150038.jpg

Montering av skinnene til døra gikk ikke uten problemer, da det var noe slark samt andre tekniske problemer ved å feste den som tok opp mye tid. Tok ikke med isolasjon og skinnene i betraktning ta jeg designet frontpanelet, som nå har fått en runde med håndsaga.

20120816_005941.jpg
Istedenfor å belaste skruene til skinnene, så valgte jeg å legge tyngden på de "vingene" som stikker ut av skinnene, som igjen betyr at jeg ble nødt å skjære hull i plata som passer.

20120816_010018.jpg
Plata passet godt, men trenger nok fortsatt en god runde med sparkel for å få fikset opp kryssfinèren som har fliset seg litt + noen ugjevnheter.

20120816_031104.jpg
20120816_031116.jpg
Voila!
Legg også merke til at festeplata til dør-skinnene buer litt innover. Jepp, det er meningen, og er for å forhindre slark som oppstår når skinnene står i lukket posisjon... Weird.

20120816_014429.jpg
20120816_143048.jpg
Demonterte en eldgammel "leke-drill" jeg fikk i bursdagsgave for mange år siden. Ekstremt simpelt design, og middelmådig motor. Dog passer den perfekt som lukke/åpne-motor til døra! I hvert fall i kombinasjon med et "hjul" jeg tilfeldigvis fant i en seng som ble demontert forledendag. Postet bilde

20120816_171911.jpg 20120816_171924.jpg 20120816_171946.jpg Hovedkortheisen ferdigmontert! Nå mangle bare 'senkemekanismen'! I can't wait. Postet bilde

Be prepared for neste oppdatering om ikke alt for lenge. Forhåpentligvis har studentlånet ankommet og litt ekstra utstyr kan bli shoppet inn.

Ikke glem å kommentere i kommentartråden: HER!
  • 1

#3 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• Trådstarter
  • 12874 Innlegg:

Skrevet 20 October 2012 - 15:36

# Oppdatering 4

Det er en stund siden forrige oppdatering, og dette er pga noe økning i skolearbeid, samt en nedgang i pengestrømmen som får prosjektet fremover.
I dag er fokuset på noe mer elektrisk, arbeidslys og praktiske anretninger. Kjør bildefremvisning!

Problemet med å ha en slik "hovedkortheis" med lukket bunn er du ikke har noen mulighet til å gjøre vedlikehold, eller koble til eventuelle ekstra komponenter og kabler som måtte komme etterhvert. For ikke å snakke om at du ikke kunne få tilgang til undersiden av hovedkortet.

20120924_230959.jpg
Her er løsningen. Nå kommer jeg meg under til selve elektronikken bak hovedkortet, og hvor alle kabler PCI-e, ATX24, ATX 8-pin etc. kobles til.

20120925_004025.jpg
Og slik ser den når jeg åpner lokket, som da er undersiden av hovedkortet. Du ser nå 4 stykk 6mm^2 for 12V og 4 stykk (to på bildet) 6mm^2 kabler for jord.

20120925_002350.jpg
Så var det å skjøte på de to resterende jordkablene. Hadde ikke noe skikkelig skjøte tilgjengelig, så det blir gjort med tvisting og mye loddetinn. Dette er da halvveis i loddingen.

20120925_002515.jpg
Ferdig resultat.

20120925_011253.jpg
Helt bakerst på hovedkortbrettet/heisen med ledningene stikkende ut bak. De vil snart ryddes opp i, og stripset sammen.

20120925_145822.jpg 20120925_150733.jpg
Og ferdig montert i åpen og lukket stilling.

Slik er konseptet for å lukke luka.
20120925_145832.jpg

20120927_005814.jpg
Festet så fire kraftige neodynmagnet for at luka skal kunne holde seg lukkes og åpnes enkelt.

Nå er det over til noe helt annet. For selv om hovedkortet kommer lett ut, så er det langt fra alltid at lys nivået hvor maskinen står er særlig egnet for arbeid, og å drasse frem arbeidslys unødvendig etc. er stress.

Et arbeidslys som skrur seg på automatisk hovedkortet er ført helt ut av kabinettet er derfor veldig ønsket. Aldri mer å rote rundt etter den jævla skrua som falt ned mellom skjermkortet og hovedkortet.

20120927_225004.jpg
Ettersom de ikke hadde en linse for LED-lyset jeg kjøpte, så lager vi noe som passer. Fyrer løs med dremelen, og kapper bort litt av bunnen for at hele lyset fra lyskilden blir vinklet inn i linsa.

20120928_004357.jpg
Drillet ut to fine hull med 25mm bor.

20120928_003925.jpg
De to diodene mine. De er på 5W hver, og koblet i serie de også, og ønsker ca 7v over seg hver. De tåler ikke mer enn 700mA, og trenger da en kilde på ca 15V. Hvordan jeg får det kommer jeg tilbake til senere.

20120928_003913.jpg
Baksiden av kjøleribba. Legg merke til 5W (0,5 Ohm) motstanden som blir presset godt på fast i ribba (den er koblet i serie med diodene), da også denne blir ganske varm og tar ikke skade av kjøling.

20120928_015343.jpg
Ferdig montert. Postet bilde Og nei, jeg vet de ikke er helt i vater. Ønsket de mest mulig høyt opp, for å kunne spre lyset sitt best utover hovedkortet, men grunnet formen av kjøleribba og festematerialet så lot det seg ikke å få de to til å være helt parallelle.

20120927_230725.jpg
And there was light!

Og litt økning i lysstyrke så virker resten av rommet bekmørkt. Postet bilde

20120928_012132.jpg
Det kan selvsagt dimmes etterhvert, da det kanskje ikke er ønsket å bli blendet når jeg fikser PCen. ^^

Slik hovedkortheisen funker nå, så går den opp og ned, men motoren kutter altså ikke automatisk når den er i helt nederste posisjon, eller i øverste. (må beregnes manuelt)
For selv om motoren har en sikkerhetsmekanisme som gjør at den ikke tar direkte skade av det, så kutter den altså ikke automatisk.

20120928_215733.jpg
Med to slike brytere så kan jeg switche strømmen slik at det kun går strøm den ene veien når bryteren er inne. (altså når hovedkortheisen er i nederste posisjon så kan den bare gå opp, og visa versa)

20120928_215830.jpg
Montert slik for nederste posisjon. (legg også at jeg har slengt på noen strips og festet strømkabelene på dette punktet)

20120929_001009.jpg
Og her er den festet i fremre posisjon.
Ps: ledningene er ikke festet til noe på kabinettet og skal selvsagt ikke gå inn i viftekanalen.

20120928_210002.jpg
Og som en liten hendig funksjon så har jeg lagt til en mellomstor fjær (egentlig et eggeglass jeg fikk billig), som tar i mot eventuelle støt om hovedkortet går for raskt igjen, samt at den hjelper hovedfjæra som løfter hovedkortbrettet opp fra i nederste posisjon. Dette fordi den ikke har så mye kraft i horisontal retning når hovedkortbrettet står i nederste posisjon.
(den gir et hjelpende dytt når hovedkortheisen skal starte, som igjen gjør starten mer flytende og raskere). Postet bilde

Fortsettelse følger!
Og glem ikke å komme med spørsmål du måtte ha HER!
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere