Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Hva feiler det DVD-platen min?

• Vennligst logg inn for å svare.
7 svar til dette emnet

#1 Vale

Vale

Nyansatt

• Pip
  • 13 Innlegg:
  • System: Win7

Skrevet 04 August 2012 - 12:28

Hei
Har lagret kanskje 500 bilder på en DVD-R som en backup. Men nå sist så fikk jeg ikke skrivd til den. Jeg ser heller ikke filene som jeg vet ligger der. Men platen leses av maskinen, og vises som halvfull.... Når jeg prøver å brenne et nytt bilde så får jeg at det kan være noe feil med disken, men ikke hva. Så spyttes plata ut igjen. Bruker det programmet som fulgte med Win7. Ser ikke noe hakk eller riper på plata. Har prøvd forskjellige recovery verktøy, men uten hell.

Hva har gått galt, og kan noe gjøres for å redde bildene? Veldig takknemmelig om noen tar seg tid til å hjelpe en stakkars newbie.
  • 0

#2 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4069 Innlegg:
  • System: Windows
  • Kjernekompetanse:PC-hjelp

Skrevet 04 August 2012 - 13:24

Du er sikker på at det er DVD-R og ikke DVD-RW (rewritable)?

Hvis du har benyttet deg av Mulitsession-brenning på en DVD-R, så utgjør det en stor risiko da slike disker kun er ment for en gangs brenning.
Etterhvert som plassen du har brent på tidligere blir brukt opp og plata fylles opp, blir plata plutselig ubrukelig.
Med RW-disker kan du brenne slette og brenne; i følge diverse produsenter: 1000 ganger.
Man kan ikke stole helt og holdent på det heller, men så lenge du holder plata ripefri og benytter RW, (+RW mener ekspertene treffer brennemålet mer nøyaktig enn -RW), så kommer du lenger med slike.
Du bør helst kjøre backup til en USB-minnepinne, eller USB-harddisk i stedet og helst på to eller flere plasseringer (ikke samme disk).

Hvis du har forsøkt flere recovery-programmer uten hell, er jeg redd du ikke kommer videre med denne plata.
Hvis plassen det skal kjøres recovery fra er korrupt så blir det en vanskelig oppgave for recovery-programvare.

Jeg kan søke litt etter mulig løsning...

Dette innlegget er endret av pijano: 04 August 2012 - 13:33

• 1

#3 Vale

Vale

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 13:37

Javisst, se der ja:) Det står beklageligvis DVD-R på plata. Brukte programmet som er innebygd i Win7. Hadde to vindu åpen, og dro over dem jeg ville ha, og trykte på "Burn to disc".
Er det kjørt? Hvorfor står det at det kun er 2GB ledig? Da igger det jo noe der som tar plass, vel? Kan det reddes? Hva gjør jeg da i så fall? Har googlet litt rundt, men finner ikke noe jeg kan bruke....

edit: Dette var ett program jeg prøvde å bruke: http://www.oemailrecovery.com/cd_recovery.html
Desverre
så finner det ikke plata. Synes de begynner å se mørkt ut. Er villig til å bruke penger, om det hjelper!

Dette innlegget er endret av Vale: 04 August 2012 - 13:55

• 0

#4 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4069 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 14:52

Du har brukt USB-Flash Drive-alternativet, eller Brenn med CD/DVD-brenner?
Førstnevnte formaterer disken slik at du kan bruke den som en USB-minnepinne og da dra filer over og slette det du ikke vil ha.
Det alternativet gir deg en bedre lagringsmetode.
Sistnevne må brenne for hver gang, og det gjør nok disken kjappere ubrukelig.

Klarer du i det hele tatt og åpne DVD-en?
Hvis så, prøv å dra filene til skrivebordet.

Om ikke, kan du prøve med Blindwrite eller ISO Buster:
http://www.vso-softw.../blindwrite.php
http://www.isobuster.com/

Det beste backupprogrammet jeg har forsøkt er: GetDataBack: http://www.runtime.org/
Du kan prøve det gratis for å se om det finner filene dine, så må du betale for å redde de.

Jeg har også hatt mye hell med:
Paragon Backup & Recovery: http://www.paragon-s...e/download.html
Programmet er gratis.
Last ned og installer. Kjør programmet og klikk på: Tools øverst til venstre, så velg: Recovery Media Builder.
Da får du videre vaget om å lage et image på en USB-pinne eller CD
Du må da benytte Flash Memory og sett inn en USB-minnepinne: Klikk Next og velg: Typical i programmet, så Next og da får du opp USB-driven og så kjør igang formateringen.
Du må da starte opp PC-en fra dennen enheten, så velger du Normal Boot gjennom programmet.
Da skal den starte opp slik at du får se og velge harddisker, CD-er, mapper som du kan kjøre backup fra. Bruk: File Transfer Wizard

Dette innlegget er endret av pijano: 04 August 2012 - 15:22

• 2

#5 Vale

Vale

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 21:48

Takk for at du har brukt av tiden din.

Er du kjent med GetDataBack? I åpningsmenyen måtte jeg velge Systematic File System Damage for å få utført et scan. Det fant 450 filer, noe som kan stemme med antallet bilder. Programmet genererte to filer med navn ~GDBSAVE .st1 og .st2 på 156 kb hver. Så får jeg en feilmelding som opplyser meg om at programmet ikke finner noe NTSF filsytem, og at jeg kanskje skulle prøve versjonen for FAT. Pussig tenker jeg. Men jeg prøver, og jeg ser at det finner filer men ingen .st1 og st2 filer genereres og jeg får en feilmelding som sier at nei, her er det ikke noe FAT system og at jeg muligens skulle prøve NTSF versjonen:) Så står programmet og venter på step 2, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Når jeg høyreklikker på stasjonen med plata i, går inn på properties og ser etter Filesytem, så ser jeg at den er blank. Pussig?

Jeg prøvde også Isobuster, og det syns jeg var mere oppløftende. Uten å ha gjort noe med innstillingene, så kjenner programmet igjen plata og jeg kjenner igjen mappenavnene og filnavnene. Hva var det du ville jeg skulle prøve med dette? Jeg prøvde å dra en fil ut på desktoppen, men da fikk jeg beskjed om å betale for en nøkkel. Kan det virkelig være så enkelt?

Paragon har jeg ikke våget meg borti enda, og la oss håpe jeg slipper det. Hørtes ut som siste utvei....

"Du har brukt USB-Flash Drive-alternativet, eller Brenn med CD/DVD-brenner?"
Brenn med CD/DVD brenner, mener jeg. Får jeg dette i orden, skal jeg revurdere hele "backup" systemet mitt:)

"Klarer du i det hele tatt og åpne DVD-en?"
Mener jeg klarte det ja, men jeg ser ingen filer. Likevel fremgår det at jeg har brukt 2,37 Gb, og har 2,01 Gb ledig.
  • 0

#6 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4069 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 23:49

Jeg har brukt GetDataBack på formaterte harddisker og hentet opp filer som noen har slettet fra en disk.
Jeg har aldri hentet fra en cd eller dvd, de har jo sitt eget system, jeg tenkte mer på det programmet hvis du fikk åpnet DVD-en og dratt filer over til skrivebordet.
ISO Buster kan jo være redningen din her, det koster rundt 240 kr.
  • 1

#7 Vale

Vale

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Skrevet 06 August 2012 - 13:11

Isobuster fant filene, og etter hvert fikk dratt et par over til skrivebordet. De heter Recovered File 000, 001 osv, og har ingen filtilknytning. Mens jeg googlet etter en måte å bruke disse filene på, så fikk jeg tips om et annet recoveryprogram, photoRec fra CGSecurity. Jeg kjørte det og jaggu fant det alt jeg ville ha, og mere til:) Så alt synes å være i orden nå. Glad og fornøyd kan jeg fortelle! Nå skal jeg lese meg litt opp på hvordan jeg lager en skikkelig backup, for dette vil jeg helst unngå i ettertid

Takk for hjelp og råd pijano

Edit: Link til PhotoRec kanskje? http://www.cgsecurit.../wiki/PhotoRec
Veldig enkelt å kjapt å bruke, og helt gratis.

Dette innlegget er endret av Vale: 06 August 2012 - 13:14

• 0

#8 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4069 Innlegg:

Skrevet 06 August 2012 - 13:48

Fint det ordnet seg og takk for linken :-)
Det finnes alltid et brukbar programvare der ute.

Det jeg skriver om i første innlegg; USB-minnepinne er ikke en anbefalt lagringsmetode, da må du alltid sørge for å ha det på en tryggere plass i tillegg, de minnepinnene er ofte ustabile.

Gode tips her: http://itpro.no/arti...-sommerbildene/

Dette innlegget er endret av pijano: 06 August 2012 - 14:07

• 1

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere