Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Løsnet vifte - Problemer med overopphetning

overoppheting pc som skrur av seg selv

• Vennligst logg inn for å svare.
3 svar til dette emnet

#1 Lime

Lime

Nyansatt

• Pip
  • 70 Innlegg:

Skrevet 02 August 2012 - 23:53

Hei.
Etter mye flytting av en stasjonær selvbygget PC. Har resultatet blitt at punktet på CPU-en man skal feste CPU vifta på, (et lite plasthåndtak) har løsnet. Altså kan ikke vifta lenger festes eller "henge" på prosessoren. Som løsning på problemet har jeg i lang tid valgt å legge PC-en vannrett ned på gulvet, sånn at jeg kan legge CPU vifta oppå prosessoren. Det har fungert helt fint uten en eneste stopp i et helt år.

Nå har PC-en begynt å slå seg av helt uten forvarsel. Jeg er nesten helt sikker på at overoppheting er problemet, da det bare skjer når jeg kjører tunge spill eller mange prosesser samtidig. I tillegg slår den seg av igjen under oppstart hvis jeg slår den på igjen med en gang. Hvis jeg venter til jeg kjenner at bunn av CPU vifta er lunket. kan jeg starte opp og spille i en halv time til. Har plugget ut alle viftene og blåst de rene for støv, ved bruk av luft på boks. Uten noe merkbart resultat.

Spørsmålet blir da:
-Kan det være noe annet som er feil her? Ingenting med PC-en (inkl. data programmer, spill, e.l) har forandret seg det siste året.
-Kan det være at jeg trenger ny kjølepasta? den har ikke vært byttet ut på 3-4 år. Det er et hvitt lag jeg antar er kjølepasta både på elementet i CPU-en og vifta. Men det er helt størknet. Vet altså ikke hvor mye dette har å si? og om det vil hjelpe å fjerne det gamle laget og smøre på et nytt?

På forhånd takk.
  • 0

#2 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5383 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 03 August 2012 - 18:49

Hei.

Problemet er nok at kjøleren ikke sitter ordentlig på, samt kjølepastaen.
Du kan sjekke temperaturer med cpuid hardware monitor.

I dette tilfelle vlille jeg kjøpt en 3. Parts kjøler fra en anen produsent som passer til sokkelen på hovedkortet. Orginalkjølerene er som regel dårlige og veldig bråkete.
  • 0

#3 Lime

Lime

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 70 Innlegg:

Skrevet 03 August 2012 - 19:20

den har ikke sittet ordentlig på, på veldig lang tid. men den står der den skal. og det er ikke orginalkjøleren heller. men får prøve å bytte kjølepasta ettersom du tror det kan hjelpe. takk =)
  • 0

#4 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5383 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 03 August 2012 - 20:11

Du får prøve å bytte ja, samt få festet kjøleren ordentlig om mulig. :)
  • 0

Også tagget med en eller flere av disse ordene: overoppheting, pc som skrur av seg selv

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere