Gå til innhold

Bilde

Avinstallere antivirusprogram: Hvordan unngå å slette fellesfiler

• Vennligst logg inn for å svare.
36 svar til dette emnet

#1 Solio

Solio

Junior

• PipPip
  • 159 Innlegg:
  • System: Windows Xp Home Edition

Skrevet 19 July 2012 - 12:52

Jeg fikk Smart Check Data Recoveryvirus på min PC, og det har laget så mye krøll at jeg snart blir sprø. Har F Secure Internet Security installert på maskinen, men det oppdaget ikke noe mistenkelig etter at maskinen ble infisert. og det lot seg ikke avinstallere via legg til/ fjern programmer. Jeg har kjørt skann med Malwarebytes Anti Malware, PC Tools og et scanneprogram jeg fant hos Microsoft kundeservice og det de har funnet, har de slettet. Men viruset fortsetter å lage krøll og sinker alt jeg skal gjøre. Det skjulte også alle mine filer og mapper og alle programmer, så det er ikke lett å få tilgang til det en trenger å bruke for å bekjempe svineriet. Men jeg fikk gjort en del gjennom sikkermodus. Det oppstod en konflikt mellom de to antivirusprogrammene, og maskinen begynte å restarte seg igjen og igjen, helt til jeg greide å avinstallere PC Tools og Malwarebytes (Det ble også foreslått av en blue-screenmelding som kom opp. Der var også en stopkode, hvis dere har bruk for den. Men jeg greier å starte pc'n nå, uten at den restarter av seg selv)

For å kjøre Malwarebytes og Combofix, må jeg avinstallere eller deaktivere evt. virusprogrammer (også Windows Defender?!?), men F Secure blander seg inn selv om det er deaktivert, så det MÅ vel bort først!

Jeg har etter hvert skjønt at f.eks. antivirusprogrammer ikke bør installeres på c\: disken, men det visste jeg ikke da jeg lastet det ned. Ifølge info som ligger på F Secure sine sider, kan uninstallprogrammet ta med seg fellesfiler hvis jeg kjører det, og da blir det vel enda mer krøll.....

De lister opp flere mulig måter å avinstallere programmet på, men alle tar vel med seg fellesfiler, eller? Det står jo noe om fellesfiler i denne manuelle måten de beskriver også, og jeg vil nødig slette de:

Manual uninstallation

Removing products after an unsuccessful installation may require manual interaction. To manually remove the software completely:

1.Stop F-Secure services.

2.Remove the following registry keys:
  • # HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Data Fellows
  • # HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\BackWeb (if present)
  • # HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\F-Secure

3.Restart the computer.

4.After the restart, delete the F-Secure installation folder.

5.Reinstall the product (if desired).

Dette innlegget er endret av Solio: 24 July 2012 - 08:29

• 0

#2 Solio

Solio

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 159 Innlegg:

Skrevet 31 July 2012 - 11:28

Er det fortsatt ingen som kan hjelpe meg med dette? Hadde virkelig håpet på at noen kunne trå til og gi meg tips om hva jeg kan eller skal gjøre...
  • 0

#3 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4115 Innlegg:
  • System: Windows
  • Kjernekompetanse:PC-hjelp

Skrevet 31 July 2012 - 12:45

Du kan helt fint benytte deg av den manuelle avinstallasjonsmetoden som du viser til.
De ville ikke oppgitt filer som du ikke bør fjerne.
F.secure het tidligere Data Fellows, så fjerning av de tre registerfilene vil ikke krasje med noe annet.
Det eneste som annen programvare kan benytte er BackWeb, men skulle du få problemer med et program, så er det bare å reinstallere det.

Husk at du ikke benytter flere antivirusprogramvare samtidig, dette drar ned sikkerheten på PC-en din.
Malwarebytes og Combofix, er ikke antivirusprogram, men nyttige verktøy når du har fått grums på maskinen.
Når du kjører scan med Malwarebytes, trenger du ikke å tenke på kjørende antivirusprogram,
Den profesionelle versjonen kan man ha kjørende med sin agent sammen med antivirusprogramvare.
PC-tools er jo antivirus fra Symantec, så det vil naturligvis krasje med F-secure.
De beste antivirusprogrammene finner og fjerner rundt 64% av virus, så derfor er det anbefalt å benytte seg av andre verktøy også.

Vedrørende Combofix bør en slå av, evn avinstallere antivirus for at den ikke skal skape krøll for Combofix, men det pleier å gå greit allikevel.
Det du evn kan gjøre, er å fjerne antivirusprogrammet fra oppstarten: Klikk på Windows-knappen + R, skriv inn: msconfig etterfulgt av Enter. Åpne fanen Oppstart og fjern haken foran det som har med programmet å gjøre.
Restart PC-en.
Husk at slik programvare har en funksjon mot at det slås av og avinstalleres for å forhindre mest mulig at malware kan gjøre dette før de tar over en PC helt og holdent, derfor kan de slå til og bryr seg, selv om det er slått av.

Jeg har kjørt Combofix mange ganger på forskjellige maskiner og har aldri avinstallert antivirusprogram først.
Det har alltid gått greit, men anbefalingen er jo der for en grunn.
Noen ganger kan alt mulig krasje.

Combofix kjøres fra skrivebordet, og pass på at du ikke klikker i dos-vinduet mens det kjører.

Windows defender trenger du ikke tenke på.

Dette innlegget er endret av pijano: 31 July 2012 - 12:52

• 0

#4 Solio

Solio

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 159 Innlegg:

Skrevet 31 July 2012 - 20:03

Endelig svar :) . Tusen takk!

Da gjør jeg som du sier og så kommer jeg tilbake med logger senere
  • 0

#5 Solio

Solio

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 159 Innlegg:

Skrevet 02 August 2012 - 13:40

Nå trenger jeg hjelp igjen!

Jeg brukte ovennevnte metode for å få vekk restene av F-Secure, men selv ikke det tok alt, og det fortsetter å lage problemer for meg.

Har også gjort følgende:
Lastet ned CCleaner og kjørt det.
Lastet ned Malwarebytes og har kjørt scan (både hurtig og full scan) De fant en trojaner som ble slettet (Trojan.Phex.THAGen4).
Lastet ned Combofix, men fikk opp en melding om at
"Combofix har oppdaget følgende kjøretidsscannere som er aktive: Antivirus: F-Secure Internet Security 2011"
.
Så lastet jeg ned Revo Uninstaller, siden ovennevnte metode ikke fjernet F-Secure helt. Brukte så Revo til å avinstallere F-Secure helt.Gikk inn igjen i Legg til/ fjern programmer og fjernet det der også (siden navnet fortsatt stod på programmer listet opp).
Så skulle jeg kjøre Combofix igjen, men samme beskjed kom opp igjen :angry: .
Når jeg klikker på Sikkerhetssenter, får jeg opp 3 ting:
Brannmur: PÅ
Automatisk oppdateringer: PÅ
Virusscann: (og det er F-Secure... ! )
MEN, jeg greier ikke å slå av Virusscann. Jeg får ikke opp noe alternativ der jeg kan velge å slå det av, slik som med brannmuren og aut. oppdateringer. Så hva gjør jeg??
Jeg er snart så frustrert og forb..... at jeg vet ikke min arme råd. Får nesten brekningsfornemmelser bare jeg ser navnet F-Secure, og jeg kommer aldri til å bruke de igjen!
  • 0

#6 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4115 Innlegg:

Skrevet 02 August 2012 - 14:18

Har du forsøkt å stanse alt som har med F-Secure i oppstarten?
Hvis du gjør det, restarter PC så forsøker å avinstallere?
Det kan hende du må reinstallere det først.
  • 0

#7 Solio

Solio

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 159 Innlegg:

Skrevet 02 August 2012 - 21:39

Ja, jeg har prøvd å stanse å stanse det i oppstarten, men virusbeskyttelsen er PÅ uansett hva jeg gjør. Jeg greier ikke å deaktivere den uansett hva jeg gjør, eller hvor mye jeg avinstallerer og restarter..
Du sier at jeg kanskje må reinstallere det først. Mener du da installere hele F-Secure på nytt? Det går nok ikke, for abonnementsperioden utløp i slutten av juli. Jeg har lite lyst til å fornye og måtte betale for et år til. Stoler ikke lenger på de, for de oppdaget ikke viruset da jeg scannet etter infeksjonen. Vil helst ha et antivirusprogram som gjør jobben sin, og er lett å avinstallere, hvis jeg ønsker å skifte leverandør..

Ifølge F-Secure's kundesenter er det sååå lett å avinstallere, bare å gå til legg til/ fjerne programmer osv..Snakk om misvisende instruksjoner! Vet ikke hva som er verst, malware eller krakilske antivirusprogrammer. Førstnevnte går det i det minste an å bli kvitt....

Flere forslag til løsning (bruke storslegga på PC'n :lol: )
  • 0

#8 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4115 Innlegg:

Skrevet 03 August 2012 - 13:56

Storslegga fungere alltids ;-)

Du kan overse advarselen fra Combofix.
Du skal ikke måtte betale noe for å installere, du trenger bare å utsette registrering.
Reinstaller og prøv uninstalleren.
  • 0

#9 Solio

Solio

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 159 Innlegg:

Skrevet 03 August 2012 - 16:55

Da har jeg vært i kontakt med kundeservice hos F-Secure og fikk oversendt et verktøy som fjernet eller slo av virusbeskyttelsen .PUH! Det er vel dette jeg skulle ha gjort for lenge siden... :blink:

Da kan jeg begynne på resten av jobben. Skal jeg kjøre Combofix i sikkermodus med nettilgang eller uten. Eller skal det kjøres i vanlig modus? Har jo ikke lenger noe vern mot virus eller programmer som prøver å koble seg til nettet.
  • 0

#10 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4115 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 12:03

Kjør i normal modus, har ikke noe å si om du har nettet på.

Dette innlegget er endret av pijano: 04 August 2012 - 12:04

• 0

#11 Solio

Solio

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 159 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 13:28

Jeg greide ikke å vente lenger, så jeg kjørte Combofix i sikkermodus med nettverk. Men jeg måtte laste det ned på nytt, for det var ikke synlig på skrivebordet i sikkermodus.
Det kom opp en melding om Internal error og at de ikke greide å lage en gjenopprettingskonsoll, så jeg klikket ja til videre scann. Etter en stund kom det opp en melding om at : pev. "3XE har et problem og må lukkes. Vi beklager dette osv." og det stod en boks med feilsøke og lukk, Jeg lot være å gjøre noe som helst og til slutt var scanningen ferdig og loggen kom opp. Jeg klikket lagre, men nå står timeglasset og surrer og går og nekter å forsvinne.
Har det noe å si at jeg ikke koblet ut brannmuren før jeg kjørte igang Combofix?

Gikk på nett og inn på denne siden, men når jeg klikket på supportforum, legger ruten med div. menyer seg foran der hvor jeg skal logge på på.forumet. (skulle klikke på linken til Hijac This) Hvis jeg ikke kommer inn der, greier jeg ikke å poste loggene heller...

Og hva med gjenopprettingskonsollen de ikke greide å opprette. Vil det skape problemer senere?
  • 0

#12 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4115 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 13:34

Prøv å kjøre en gang til i normal modus.
  • 0

#13 Solio

Solio

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 159 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 13:37

Ok. Skal jeg slå av brannmuren først, eller spiller det ingen rolle?
  • 0

#14 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4115 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 14:06

Den kan du la bli som den er.
  • 0

#15 Solio

Solio

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 159 Innlegg:

Skrevet 04 August 2012 - 14:49

Nå har jeg kjørt både Combofix og HijacThis, men jeg har som nevnt tidligere problemer med at menyfeltet i forumet legger seg akkurat over der jeg skal gjøre diverse valg, og jeg får det ikke vekk. Kommer ikke dit hvor jeg skal legge inn loggene. Vanligvis når dette feltet kommer opp, forsvinner det når en klikker utenfor i et blankt felt. Men ikke nå. Derfor får jeg ikke tilgang til de andre menyene i selve supportforumet, bla. der hvor jeg skal lage en ny tråd og legge inn loggene.
Så hva gjør jeg nå? Kan jeg legge ut loggene i denne tråden?

Dette innlegget er endret av Solio: 04 August 2012 - 14:56

• 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere