Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Mulig å sette opp ett trådløst nettverk / wifi på kablet nettverk?

trådløst kablet wifi

• Vennligst logg inn for å svare.
7 svar til dette emnet

#1 Knutegutt

Knutegutt

Nyansatt

• Pip
  • 4 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 12 July 2012 - 00:34

Jeg skal til utlandet i sommer og leilighetskomplekset jeg skal tilbringe 14 dager på tilbyr gratis internet, men det er kablet. Fint nok det, men da utelukkes jo nettbrettet, mobilen osv.

Mitt spørsmål om jeg helt enkelt kan ta med min trådløse router (som jeg bruker hjemme) ned dit og helt enkelt putte kabelen i routeren der nede og på den måten ha mitt eget trådløse nettverk?

Jeg googlet litt og ble ikke helt klok., Leste noe om det kunne være problemer med dhcp men forsto ikke helt.

Setter pris på om noen k

an hjelpe! :)

• 0

#2 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5384 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 12 July 2012 - 01:11

Hei og velkommen som medlem :)

Det skal nok gå ann og ta med en ruter og plugge inn der, men det er nok ikke bare bare. Det kan hende det går uten noen konfigurasjon, men som oftes må man konfigurere ruteren på nytt. Om det er ruteren du har fått fra ISP så er den nok konfigurert den bestemte ISP, ikke noen andre.

så, du kan gjøre det, men da må du nok konfigurere hele ruteren på nytt. Eventuelt skaffe en billig ruter og konfigurere som et enkelt AP (acces point)
  • 0

#3 Knutegutt

Knutegutt

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 12 July 2012 - 17:53

Hei, takk for det og svar. Det er en router jeg har overtatt fra andre, virker fint på mitt Altibox så den er ikke for en bestemt ISP. Hvordan må jeg konfigurere routeren da tenker du? Kanskje ett vel åpent spørsmål det da.. men som regel er det jo bare å sette "pluggen i" + sette opp passord/nøkkel. Eller kanskje jeg bare har vært heldig i mine tilfeller :) Det har da vært hjemme privat.

Har forøvrig ikke helt forstått forskjellen på en router og ett AP. Har jeg en router har jeg også en AP eller :)?
  • 0

#4 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5384 Innlegg:

Skrevet 12 July 2012 - 18:08

Ja, ruter har jo et AP, men om du setter den som AP mener jeg å huske at den mottar nett inn via kabel og gir videre ut trådløst. Men om ruteren har fungert fint med forskjellige ISP'er før, så skal det nok ikke være noe problem. :) Bare koble laptopen til med kabel, konfigurer den med det nettverket og det passordet, og så plugger du i en kabel på WAN. Så kan du nok surfe med det meste på nett. :)
  • 0

#5 Knutegutt

Knutegutt

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 13 July 2012 - 00:18

Herlig :) Da satser jeg på det. Ett siste spørsmål da.. Om jeg kjøper meg ett (reise) AP (som feks dette) er jeg da tryggere. Er det bare plugnplay da :)?

Dette innlegget er endret av Knutegutt: 13 July 2012 - 00:19

• 0

#6 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5384 Innlegg:

Skrevet 13 July 2012 - 00:35

Tja, kan hende du må konfigurere den såvidt, er ikke sikker. Har ikke vært borti merket og aner ikke hvordan firmwaren er. Men ja, kan jo fungere fint som en reise ap, og kan hende du slipper å konfigurere den :)
  • 0

#7 Knutegutt

Knutegutt

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 13 July 2012 - 22:26

OK - det er supert. Tusen takk for god hjelp! God sommer :)
  • 0

#8 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5384 Innlegg:

Skrevet 13 July 2012 - 22:38

Bare å spørre om det er noe mere du lurer på :) God sommer til deg også :)
  • 0

Også tagget med en eller flere av disse ordene: trådløst kablet, wifi

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere