Gå til innhold

Bilde

Problem med treg PC.

• Vennligst logg inn for å svare.
4 svar til dette emnet

#1 torbj

torbj

Nyansatt

• Pip
  • 14 Innlegg:
  • System: windows

Skrevet 16 May 2012 - 18:52

Jeg har en 1 årsgammel maskin bygd av Komplett etter egen speck : HK MSI P67A-GD65 B3 socket-1155, CPU : I7 2600, RAM : Crucial DDR3 1333MHz 8GB, Skjermkort : Gainward GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA, Primærdisk : Corsair SSD Force Series F120, 120GB, PSU : Cooler Master Silent Pro Gold 600W PSU og operativsystem : Windows 7 Ultimate 64bit. I de siste månedene er PC'en blitt mer og mer treg. Ved bruk av MS Office 2010 program har etter hvert lasting av disse programmene begynt å gå veldig tregt og noen ganger ved lasting av tunge brukerfiler har det hendt at programmet og sågar maskinen har gått i frys så jeg har måttet tvunget restart av maskinen. Dette er spesielt tydelig ved multitasking. I eldre windowsversjoner har slike hendelser rettet seg ved å kjøre et diskdefragmenteringsprogram. Men er veldi usikker hvordan dette takles med en SSD Disk og ev. finnes det program eller lignende som forbedrer funksjonen til min Disk ?

Dette innlegget er endret av The Crusher: 02 October 2012 - 21:11
Endret skriftstørrelse

• 0

#2 Åsmund

Åsmund

Superbruker

• 4578 Innlegg:
  • System: Windows 7 Ultimate 64bit

Skrevet 16 May 2012 - 21:02

Er det lenge siden du har tatt diskfragmentering? Prøv det også kan du laste ned CCleaner http://www.piriform.com/ccleaner som
retter på feil og rensker en del :)
  • 0

#3 torbj

torbj

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 14 Innlegg:
  • System: windows

Skrevet 17 May 2012 - 01:16

Kjører man diskdefrag på en SSD disk på samme måte som på en rotasjonsdisk, også på min ? Mao er det likt for alle SSD-disker uavhengig av produsent og generasjon, diskcontroller ?
  • 0

#4 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 17 May 2012 - 10:15

Nei, diskfragmentering skal du IKKE kjøre.

Du kunne jo lastet ned et program som heter Crystal disk benchmark, som er et veldig lite og enkelt testprogram for SSD-disker. Ta å kjøre det, og post resultatet.

Ellers må jeg si dette høres ut som om du har noe virus eller lignende på PCen som drar masse ressursjer, eller at den har blitt en av de mange millioner "slavemaskiner". Altså at en trojaner har kommet inn på maskinen og bruker den som en del av et server-nettverk av infiserte maskiner. Ofte brukt mot ulovlig virksomhet som f.eks DDos angrep.

En full formatering ville naturligvis ha fjernet en hver form for slikt, men man kan jo selvsagt prøve Ccleaner og andre virusprogrammer, selv om dette er mindre effektivt til tider.
  • 0

#5 o-l-a-v

o-l-a-v

Junior

• PipPip
  • 348 Innlegg:
  • System: WIndows 7 Ultimate 32 bit

Skrevet 17 May 2012 - 12:34

1. Avinstaller ALT du ikke trenger fra PC'en. Om du har OEM-versjon ligger det antagligvis mye søppel forhåndsinstallert på OS.
2. Sjekk at alt av updates er på plass. TIPS: Bruk ninite http://ninite.com/ Oppdater også BIOS om oppdatering er tilgjengelig.
3. Hindre at skype, spotify, msn, google desktop o.l. starter automatisk under oppstarten (msconfig eller ccleaner)
4. Bruk HijackThis til å sjekke hva som kjører på maskinen din. Si ifra om du ser en mistenkelig prosess, legg ut navn i tråden her.
5. Finn ut hvilket antivirusprogram du bruker. Noen er kjent for å bruke vesentlig mer ressurser enn andre. De fleste vil som meg anbefale MS Security Essentials: Gratis lettvekter med god beskyttelse: http://windows.micro...rity-essentials
6. Kjør rens med antivirus og CCleaner. Om ikke alt er i orden etter alt dette anbefales reinstallasjon av operativsystemet, med formatering av partisjonen det gjelder. OBS: Husk backup

Dette innlegget er endret av o-l-a-v: 17 May 2012 - 12:35

• 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere