Gå til innhold

Bilde

Hardware spm rundt videoredigering...

• Vennligst logg inn for å svare.
Ingen svar i dette emnet

#1 Yoda75_2

Yoda75_2

Nyansatt

• Pip
  • 95 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium SP1 64bit

Skrevet 11 March 2012 - 13:07

Ser at det ikke er høy aktivitet i dette emnet, så jeg lager en ny tråd.

Jeg har ikke redigert noe, tidligere, før jeg i det siste har begynt sånn smått å prøve meg. Da med spill-gameplay/replay-capturing, før med SD-kvalitet - nå med HD-kvalitet (720p).
Tidligere har jeg brukt Dazzle DVC-100 ekstern capture box. Nå har jeg kjøpt en Hauppauge HD PVR Gaming Edition ekstern capture box.
Det har riktignok vært en meget enkel form for redigering, som PiP, legge til litt tekst, klippe sammen/bort sener, legge til musikk... Blir å prøve litt mer avansert som 'slow motion', 'fort film',++.

Jeg har også videokamera, som tar opp på Hi8-kasetter, som jeg ønsker å overføre til harddisken og redigere litt å lage filmer ut av (har masse...-ish opptak). Problemet er at kameraet vil spise opp tapen, når jeg prøver og spille av. Tar gjerne i mot tips hvordan fikse dette!!

Men så til selve spørsmålet altså.
Jeg lurer litt på hvordan hardware-oppsett man bør bruke. Da tenker jeg på harddisker og sånt. Jeg ser jo størrelsen er ganske viktig. En 200gigs disk fylles meget fort med materiale. Særlig når man ikke redigerer med en gang etter å ha captured "nok" materiale.

Hva med å bruke RAID? Har ingen erfaring med dette! CPU? GPU?
Er det noe som er viktigere enn annet, når man snakker om videoredigering? Noen tips om hvordan unngå feller og sånt, når man tar opp og redigerer? For mye materiale... for lite... nok... Ta vare på materialet, eller bare slette etter bruk..? Noe annet jeg burde tenke på, som jeg kanskje ikke har tenkt på..?

Jeg er meget takknemmelig, om jeg kan få litt av folks erfaringer rundt dette. Som dere skjønner, så surrer det en del spm oppi hodet på meg nå. :)

På forhånd takk!

Mvh
Jan Henrik
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere