Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Hvilken ubuntu skal jeg velge?

• Vennligst logg inn for å svare.
3 svar til dette emnet

#1 HeiaHeia

HeiaHeia

Nyansatt

• Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 03 January 2012 - 16:51

Hei.

Jeg har tenkt å sette opp en enkel bærbar pc med ubuntu og XMBC, den skal brukes som mediacenter.
Jeg har aldri brukt noe som helst av linux eller ubuntu før, så jeg har derfor ikke peiling på hvilken ubuntuversjon jeg skal velge?

Hvilken versjon er den enkleste versjonen å installere og sette opp mediacenter med?
  • 0

#2 LMH1

LMH1

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:
  • System: Windows XP/Vista/win 7, Linux

Skrevet 03 January 2012 - 17:05

Du mener hvilken slags linux distribusjon du skal gå for?
Hadde vært greit å vite litt hva slags pc det er snakk om.

Men kan jo gi deg en rask råd:

http://xbmc.org/download/ live er nok den som er mest rettet direkte mot mediacenter, riktignok også rettet mot eldre pcer (ITX basert Atom prosessor etc).

Kubuntu/Ubuntu/Xubuntu består av (KDE/Gnome/XFCE skrivebord miljø) disse er mye større og mye flere muligheter, så det kommer ann på behov.

Mandriva Free, Redhat Fedora, Opensuse er de jeg foretrekker mest fordi disse kan fåes i DVD versjon slik at man selv kan velge å installere flere skrivebordmiljøer og har mye større utvalg under installasjonen.

Debian er nok den som tilbyr flest typer imaget (Plate avbilding) cd/dvd/blueray også den som er forhåndsvis hold på veldig lenge.

Mandriva one er gratis men veldig enkel distribusjon/powerpack koster jo litt men er jo ikke store summen, linux mint har vel litt mere en andre f.eks flash blant annet. Per dags dato er mest nvidia/ati drivere og flash grunnen som man kan vurdere powerpack.

Jeg har selv brukt linux i noen år, men aldri klart å låse meg til en distribusjon, siden det rett og slett ikke finnes en man kan si er best, man må prøve/feile om du ikke liker det er linux ikke noe for deg.

Dette innlegget er endret av LMH1: 03 January 2012 - 17:12

• 1

#3 HeiaHeia

HeiaHeia

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 03 January 2012 - 17:23

Du mener hvilken slags linux distribusjon du skal gå for?
Hadde vært greit å vite litt hva slags pc det er snakk om.

Ja det var det jeg mente :P

Jeg skal se litt på de distroene du kom med forslag om så får jeg se hva jeg får til :P

Jeg tenkte å starte med en enkel Dell D620 med rundt 1GB ram, så får jeg se om det holder til å se film i max 720p. Om det failer totalt, så får jeg se om jeg finner noen andre ledige bærbare på jobb som jeg kan ta ;)
  • 0

#4 Kakeshoma

Kakeshoma

Superbruker

• 2838 Innlegg:
  • System: Windows 8.1

Skrevet 03 January 2012 - 17:52

Ubuntu er veldig grei å starte med...
XBMC er jo bare herlig.

Du kan også se på Geexbox: http://www.geexbox.org/
En ren media center distro.

Dette innlegget er endret av Kakeshoma: 03 January 2012 - 17:52