Gå til innhold

Bilde

Origen, 320W, MicroATX hva tåler den maks?

• Vennligst logg inn for å svare.
5 svar til dette emnet

#1 LMH1

LMH1

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:
  • System: Windows XP/Vista/win 7, Linux

Skrevet 16 November 2011 - 21:41

Klarer den AMD A6 3650 + HIS Radeon HD 6670 1GB Low Profile? Selv med en liten overklokking? Dog også ved bruk av blueraybrenner + harddisk og led lampe/prosessorkjøler etc?

Nå antar jeg et slik oppsett tar ca 200 watt, så hvis den strømforsyningen er av litt kvalitet bør det gå, men vil helst ikke ødlegge noe.

Skjermkortet har jeg fra før, så jeg vil helst bruke det.

Angående strømforsyninger er det ikke mange i den størrelsen så man må ta det man får tak i.

Dette innlegget er endret av LMH1: 16 November 2011 - 21:41

• 0

#2 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 17 November 2011 - 02:21

På de strømforsyningene så er det viktig å vite hvor mange Ampere den kan levere på 12V+ railen.
Ettersom de som oftest fokuserer på 3,3V+ og 5V+ railen, som går til litt mer "generelt". Så om du har en 300W eller 600W PSU, så har de som oftest ikke SÅ stor forskjell på 3,3V og 5V, som uansett brukes like mye av om du har gamer eller "vanlig PC".

Det er 12V+ som blir brukt av CPU , GPU og delvis HDD, og derfor trenger du en formidabel mengde strøm som kan leveres på 12V-railen.

Jeg ville sagt at den minst burde kunne levere rundt 15A (180W) fra 12V railen for at det blir tilfredsstillende.

En PSU som det der kan som regel ikke levere mer enn 10A, og det blir nok akkurat litt i minste laget. (om dette stemmer)

MEN, han Andrullfar har en ide i tilfelle det ikke holder. Om du har en lader til bærbar PC som kan levere 12V, eller andre 12V-adaptere, så KAN jo disse til nøden kobles i parralell med strømforsyningen sin 12V. Du vil da øke strømstyrken tilsvarende. :lol:
  • 2

#3 LMH1

LMH1

Superbruker

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:

Skrevet 17 November 2011 - 07:43

Andrull er å bli konge på maskinvare. :)

Fikk lyst å kjøpe meg Corsair strømforsyning, HX750W140mm vifte, modulære kabler til stasjonære maskinen min. Den følger vel ATX standarden (Ikke EATX)?
Så jeg tror ikke det blir noe problemer med plass i min stasjonære spill maskin.

Også flytte over Cooler Master GX 650W til en annen microATX som jeg snakker om her.

Eller bruke NorthQ 400 watt (NQ-4001AT) i den pcen også ta av kabinettet på strømforsyningen også velge en luftig måte å kjøle ned strømforsyningen. Siden blueray stasjonen vil være 5 CM uten for kabinettet. Så derfor trenger jeg micro ATX omtrent i lengden med den 320 watt greia. Uten vifte eller viften over/under strømforsyningdelen vil det nok bli plass. Men jeg vet ikke om det er risikofult? Med tanke på overspenning eller kortsluttning?

Men ville du brukt NorthQ eller coolermaster å modifisere her? siden jeg ikke ønsker å kjøpe 2 strømforsyninger, siden jeg da vil sitte igjen med 2 dårlige strømforsynger også tap av penger. Nå har jeg jo penger på konto, men jeg syns det er jo litt bortkastet å handle strømforsyninger i ett sett, fordi markedet ikke rommer av Corsair for ITX/Micro ATX strømforsyninger. Nå er jeg rimlig sikker på at Northq/Coolmaster er mere en kraftig nok for oppsettet her.

Jeg syns det bør være mulig å bruke noen av de eldre 2 strømforsyningene.
Jeg antar du som maskinvareekspert ville rådet meg å kjøpe HX750W140mm en heller en billig strømforsyning til micro ATX.

Du er vel enig at f.eks SILVERSTONE SFX 450W til 600 kr ikke er verdt prisen en gang for meg? Antar min NorthQ 400 watt strømforsyning er langt bedre, selv etter den nesten er 3 år gammel. Tror jeg kan belaste den en del mere.

Da vil det muligens bli billigere å modefisere en av PSU jeg har tilgjengelig. for å omtrent passe i kabinettet.
Kabinettet er microATX, men jeg har bare ITX så det er plass så sant man bruker plassen riktig.

Dette innlegget er endret av LMH1: 17 November 2011 - 07:58

• 0

#4 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:

Skrevet 19 November 2011 - 18:34

Corsair PSUen følger ATX-standarden. Tror ikke det er noen egen for E-ATX, for det eneste som skiller PSUer i denne klassen er kun lengden på dem. Så du må bare se ann at lengden passer, noe de gjør i de aller fleste tilfeller ved mid-tower eller mer.(bare å måle egentlig)

Tja, jeg antar du er klar over at det er en viss risiko ved å åpne strømforsyninger? Ettersom kondensatorene kan bruke litt tid, og opptil flere dager før de er ladet ut. Dette er da "energilagre" som kan tømme seg, og om du da kommer borti de store kondensatorene på primærsiden, så har de flere hundre volt, samt kan levere mer enn nok strøm for å skade/drepe deg, om du er ganske uheldig.

Sett bort fra det, så er det jo ikke en alt for dum idee å tilpasse strømforsyningen. Det har jeg selv også måtte gjøre til tider. Visse sikkerhetstiltak kan være greit å ta.

Ville nok kanskje tatt å brukt NorthQ'en ja. :) Har erfaring fra den, og gjort litt av hvert med min eldgamle 400W NorthQ. :)
  • 0

#5 LMH1

LMH1

Superbruker

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:

Skrevet 19 November 2011 - 22:31

Nå tar vel man også en liten risiko hvis man lar strømforsyningen ligge løst i kabinnettet, men ja uansett kan det gå både begge veier.

Muligens jeg har 24 pins kjøtekabel, så man kan vel ha strømforsyningen litt skrått.

Men når vi først er inne på prosessorer, AMD A6 3650 antar jeg vel tåler en opp mot 70 grader?
  • 0

#6 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:

Skrevet 21 November 2011 - 19:56

Ikke sikker på hva du mener, men ja, du kan plassere en PSU akkurat slik du vil. Så lenge den får ventilasjon så kan du gjøre hva som helst.

Tja, å ha en åpen PSU er ikke den værste risikoen for en PC. Kabinettet til PSUen er der for å hindre at du skal komme borti under bruker og like etter bruk. Det spiller ingen rolle når det kommer til overspenning etc om du kjører med "åpen løsning".

Jeg er ikke sikker på hva de prosessorene er gode for, men 70 grader er jo ingenting, så det burde de da.
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere