Gå til innhold

Bilde

HTC Desire, vannskade?

• Vennligst logg inn for å svare.
10 svar til dette emnet

#1 Selvlært

Selvlært

Junior

• PipPip
  • 157 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 19 August 2011 - 21:39

Den 18 februar kjøpte jeg på Telebutikken(byttet navn til NetCom nå)den virket fint men den 28 10 dager senere så kom det tre Android små grønne menner ig en masse små skrift , den 3 mars leverte jeg den til Telebutikken og de tok de og det er det siste jeg har sett av den HTC mobilen.
Etter en mnd. ringte de til meg å sa at den var fukt skadet å at de hadde bilder der den var grønn inni, jeg sverger jeg har ikke mistet den i havet å hadde den i tøy taske, først sa de at jeg kunne jo ta det på husforsikringen ja serlig jeg betalte kr3400 for den å egen andelen er på 4000kr
Har ringt firbruker rådet men siden de har bilder å geier men om det er av min mobil aner ikke jeg så nå boykotter jeg NetCom og Telebutikken.
Noen som har opplevd det samme ?
:(
  • 0

#2 Stian

Stian

Superbruker

• 2521 Innlegg:

Skrevet 19 August 2011 - 22:46

Telebutikken/NetCom bruker et ekstern verksted for til sine servicesaker. Når en mobil blir sendt til service er det verkstedet som utfører de nødvendige analysene og reparasjonene av mobiltelefonen. Om en mobiltelefon repareres, er det produsenten av mobiltelefonen (HTC, Nokia, Sony Ericsson etc.) som betaler for reparasjonen.

Dersom en mobiltelefon derimot er vannskadet, dekkes dette ikke av garanti og produsenten dekker dermed ikke reparasjon. En vannskadet telefon er dessuten såpass ustabil og det er såpass vanskelig å vite omfanget av skadene, at ingen verksted reparer telefonen selv om du ville betalt reparasjonen selv.

Med andre ord tjener ikke Telebutikken/NetCom noe på å si til deg at mobiltelefonen er vannskadet dersom dette ikke er tilfellet. Tvert imot, da de får en kunde som ikke er fornøyd. Dette vil være tilfellet i en hvilken som helst mobilforhandler, da forhandleren ikke er ansvarlig for det som blir påført mobiltelefonen av kunden. Husk at en vannskade kan oppstå ved alt fra direkte kontakt med vann til indirekte kondens.

Å ta saken til Forbrukerrådet tjener deg ingenting, da det alltid foreligger god dokumentasjon på vannskadet fra verkstedet og en forklaring på hvordan skaden mest sannsynlig har oppstått.
  • 0

#3 Selvlært

Selvlært

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 20 August 2011 - 00:07

skal jeg bare se de 3400kr som tapt da, uansett kommer jeg akdrig til p\å handle der ever børna på 10 dafått vannskade på noen av demger er ikke det litt rart a hadde jeg svømt til england så hadde jeg skjønt det , jeg har hatt sikkert 20 mobiler å alderig hatt vann skader på noen av dem :angry:
  • 0

#4 Stian

Stian

Superbruker

• 2521 Innlegg:

Skrevet 20 August 2011 - 03:14

De er nok tapt ja. Selv om vannskade uten at telefonen har badet i vann er sjeldent, er det ikke uvanlig. Du har rett og slett vært uheldig.
  • 0

#5 Selvlært

Selvlært

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 20 August 2011 - 03:22

Men på 10 dager da som jeg hadde mobilen, har litt greie på kjemi å det tar lenger en 10 dager for at telefonen skal bli så irret inni at den er grønn inni og enda lengre tid får at den skal streike , hadde den blitt helt svart så men det ble den ikke det kom 3 android menn nederst og ingen av knappene virkegikk i bios modus ??? :( t lenger og det var mini skrift på skjermen som om den
  • 0

#6 Stian

Stian

Superbruker

• 2521 Innlegg:

Skrevet 22 August 2011 - 00:03

Vel, om du kan kjemi eller hvilket fag dette går under, så er du klar over at elektronikk og vann i alle former ikke passer sammen. Det du beskriver er heller ikke uvanlig ved vannskader. Det skjer oftere at det er småting (taster, kamera osv.) som ikke fungerer, enn at hele telefonen tar kvelden.

Du kan jo også få se bildene dersom du oppsøker butikken, så får du ta en vurdering på det. Om du mener dette er urimelig, så kontakt Forbrukerrådet - selv om jeg er sikker på at du dessverre ikke vil vinne frem der.
  • 0

#7 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 22 August 2011 - 01:03

Men på 10 dager da som jeg hadde mobilen, har litt greie på kjemi å det tar lenger en 10 dager for at telefonen skal bli så irret inni at den er grønn inni og enda lengre tid får at den skal streike , hadde den blitt helt svart så men det ble den ikke det kom 3 android menn nederst og ingen av knappene virkegikk i bios modus ??? :( t lenger og det var mini skrift på skjermen som om den

Vel, jeg den forklaringen der vil ikke akkurat hjelpe med å fjerne noen misstanke om vannskade. Er jo nettopp slikt som skjer når mer og mer av mobilen begynner å korrodere.

En fuktig mobil er vel også noen av de mest korrosjon-utsatte stedene du kan få. Jeg har derfor ingen tvil på at det går på 10 dager å irre den opp.
For det første så er det mye kobber og aluminium i mobilen din, og disse har følgende "anodisk indeks":
Alu = 0.90
Kobber = 0.35
Dette gir en forskjell på 0,55 noe som er akseptabelt i kontrollerte omgivelser der du har lav luftfuktighet etc.. MEN, i en mobil som det har kommet mye fukt inn i, så starter en enorm korrosjonsprosess. Hvis du tar med "store" spenningsforskjeller, så vil nok ikke det hjelpe noen sak akkurat. Spesielt når vi snakker om komponenter som har høy overfalte og forholdsvis lav masse, så kan det fint korrodere i stykker på få dager.

Har selv vannskadet min HTC HD2, (det kom seg minimalt med vann inn ladeporten), og 4-5 dager senere så ble den så dårlig at den nektet å lade noe mer etc... Og bildet fra verkstedet viste altså rimelig kraftig korrosjon. Legg også merke til at det tar noen dager før mobilen ankommer verkstedet, så det vil nok være værre enn da du sendte den fra deg.

Pengene dine er nok borte i dette tilfellet, og slik storsvindel som i såfall verkstedet måtte ha foretatt er en svært alvorlig anklage. Spesielt ille står du når du ikke har noen motbevis på at de bedriver ren og skjær svindel.

Telebutikken er det nok liten vits å boykote av den grunn, ettersom de ikke taper noe som helst på å erklære telefonen defekt. (det er jo ikke de osm produserer den og har jo bare godt av fornøyde kunder).
Så eneste grunnen jeg kan se for å boykotte er høye priser.... :ph34r:

Mitt tips er:
- Kjøp alltid forsikring på slikt. Og påse at forsikringen dekker vannskade. Du trenger ikke engang være uforsiktig for å ta live av moderne mobiler. De tåler mindre enn gamle, fordi de er uhyre mye mer kompliserte og følsomme enn "boksåpner-mobiler". Plastikkdeksel kan kanskje hjelpe mot slike problemer.

Har selv spart meg over 11 000,-kr på å ha forsikring (alle på grunn av vannskade) så det er sagt... :ph34r:
Min er fra Telenor og koster meg 43kr måneden.
Totale utgifter for så lenge jeg har hatt mine to ødelagte mobiler = 688kr
  • 0

#8 Selvlært

Selvlært

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 22 August 2011 - 03:54

Ja neste gang jeg kjøper en så dyr mobil så skal jeg forsikre den , men det som jeg synes er merkelig er at de bruker vann skade så veldig ofte, og at det eneste som kan ha vannskadet den er at den har kommet inn i varmen fra kulden , men siden jeg var klar over det så kjøpte jeg en sånn varme sekk som jeg hadde på min HTC decire hele tiden.
Jeg har en Nokia 5310 som jeg har mistet i dass, jeg tokk den opp igjen å tokk ut batteriet å lot den ligge å tørke noen dager, den samme mobilen mistet jeg ute på vinteren å når jeg fant den hadde den smeltet seg 5mm ned i isen gjorde det samme med den å den er det ikke åntydning til vann skade på å den har virket helt fint hele tiden. B)
  • 0

#9 Plexim

Plexim

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2269 Innlegg:
  • System: Windows 7 / 8 / Ubuntu

Skrevet 22 August 2011 - 22:49

kan ha blitt utsatt for fuktighet under frakt, f.eks. posten/bring som kan ha puttet de sammen med kjølevarer eller frysevare, slik at den kondensen kan være årsaken

hvis du får se bilde av mobilen så kan du kanskje gjennkjenne noen riper etc. hvis det er din telefon det er bilde av

• 0

#10 Selvlært

Selvlært

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 22 August 2011 - 23:52

Det som er så dumt er at jeg var veldig forsiktig med den så noen riper eller skader er det ikke på den. :angry:
Jeg har også tenkt på at den kan ha blitt skadet under frakt, er bare så ergelig å få en telefon desverre ikke noe vi kan gjøre de skulle faktisk ha 1200kr for at jeg skulle få mobilen tilbake :P :blink:
  • 0

#11 katie

katie

Nyansatt

• Pip
  • 1 Innlegg:

Skrevet 01 May 2012 - 20:01

Det samme skjedde med min søster. Samme telefon også, bare at den varte 4 mnd. Hun fikk også beskjed om vannskade, selv om hun ikke har hatt den nær vann engang... Hun kjøpte den forresten også på samme tid som deg da det var et tilbud eller noe på den tida.

Dette innlegget er endret av katie: 07 May 2012 - 10:06

• 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere