Gå til innhold

Bilde
- - - - -

[LØST] Ordentlig vannkjøling

• Vennligst logg inn for å svare.
31 svar til dette emnet

#1 gjeewaytee

gjeewaytee

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1112 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium 64-bit

Skrevet 10 April 2011 - 18:50

Hei

Jeg vurderer å bytte ut min Corsair H50 mot noe som virkelig virker. Er jo blitt veldig opphengt i å overklokke og det er alltid temperaturens om stopper meg. Får klokket min cpu (Intel 2600k) til å boote på 5,2Ghz, men vet at eg ikke trenger å prøve på small fft i Prime95 pga temperaturen. Vet at oppsettet eller instillingene er rett for en noenlunde stabil overklokk på 5.2Ghz, men pga 1.5v Vcore så er temperaturen idle allerede på nesten 60 grader. Dama er frysepinn og dermed inneholder stua mellom 25-26 grader konstant. Ikke akkurat et godt utgangspunk hehe. Det er nok et start-kit som kan utvides jeg er på jakt etter. Ang støy så er det ikke noe jeg plages over så lenge det er effektivt

Så har noen noen anbefalinger til ordentlig vannkjøling, hvilken nettside ang pris osv osv

Dette innlegget er endret av gjeewaytee: 10 April 2011 - 19:01

• 0

#2 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5379 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 10 April 2011 - 19:01

Har ingen ambefalninger til hva du skal kjøpe, da jeg lurer på det samme, men du kan jo handle hos techbay.no Har lest på et annet forum at mange er fornøyde med varene derifra.

er mange utenlandske butikker å velge i, skal se om jeg finenr igjen listen..

edit: Les litt her om butikker: http://www.diskusjon...owtopic=1261418 :)

Dette innlegget er endret av Crazyjoey: 10 April 2011 - 19:04

• 0

#3 gjeewaytee

gjeewaytee

Superbruker

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 1112 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 19:03

Har nettopp sendt mail til de bare for å høre, men det virker så avansert og dyrt. Det kan vel ha noe med at jeg ikke vet hva jeg skal se etter osv
  • 0

#4 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5379 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 19:07

i linken jeg postet over her (redigerte innlegget) står det om forskjellige butikker og produsenter.

Det du trenger er vel tank, pumpe, slanger, cpu blokk, eventuelt gpu block, radiator og et par vifter og nipler. Står litt mere her:

http://www.diskusjon...owtopic=1108779
http://www.diskusjon...howtopic=167092
  • 0

#5 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 10 April 2011 - 19:58

Nå ser jeg ikke helt grunnen å dra alt til diskusjon.no. Vi er da fullt kapable med å hjelpe her på ITpro. :=)
Hovedspørsmålet er hvor mye du er villig til å legge i det, og hvilket kabinett du har.

Du har et såpass stort effektforbruk at noe starter-kit, ikke er å anbefale, for om du skal ha skikkelig vannkjøling (som du er ute etter), så må det nesten settes sammen selv desverre. Det var en tid der de solgte kapable Kit, men disse solgte dårlig, og markedet for slike deler falt helt bort.

Men for å starte, så trenger du i all hovedsak:
- En middels kraftig pumpe. Med en middels kraftig pumpe så holder det som regel til å sirkulere vann i både en, to og kanskje tre vannblokker uten store problemer.

- En CPU vannblokk. For å begynne med så trenger du bare en vannblokk til CPU, og det er vel dette som er ideen. Du kan selv utvide som du ønsker til å kjøle ned skjermkort, harddisk, RAM, hovedkort osv.. etterhvert. Eneste du trenger er litt mer slange, og vannblokker.

- Slanger, klemmer og nipler (om det ikke følger med vannblokka/radiatoren).

- Radiator. Dette er den viktigste delen i vannkjølingssystemet, spesielt om det er mye varme som skal fjernes, og det er varmt i omgivelsene. Problemet er at en radiator tar opp plass, og det er derfor du må se ann hvordan du skal montere den i kabinettet ditt. Noen monterer det uttenpå, noen lar den ligge oppå kabinettet, mens andre har kabinetter som har lagt opp til at du kan ha en radiator i toppen for eksempel.
En 2x120mm ville jeg satt som minimum, og da gjerne en med litt tykkelse for å utnytte plassen best mulig, og gjøre den så effektiv som mulig. Aller helst er nok en 3x120mm optimalt, spesielt om du tenker å utvide til å kjøle ned flere komponenter etterhvert. Problemet er at det tar opp en del plass ,og er mest vanlig å sette uttenfor kabinettet.

- Tank. Ikke nødvendig, men kan være hendig for å samle opp eventuelle bobler i systemet, samt lett å se vannstanden i systemet. Det er også her du fyller oppi ekstra vann i systemet, og må nok gjøres en gang i året. Det vil alltids fordampe litt vann etterhvert.

Forvent å måtte punge ut med minst 2000kr for et skikkelig oppsett.

Selv sitter jeg med en pumpe til 800kr (MCP 655, som er litt overkill muligens), en 2x120mm radiator + 1x120mm radiator til rundt 500kr, som jeg hadde fra før. Og en god Apogee GTZ - Swiftech vannblokk til CPU (rundt 550kr).
Har i tillegg egen vannblokk til HK som koster ca 800kr, og så kommer nok slanger, nipler og klemmer på en ekstra 200kr.
  • 1

#6 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5379 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 20:23

Nå ser jeg ikke helt grunnen å dra alt til diskusjon.no. Vi er da fullt kapable med å hjelpe her på ITpro. :=)

Beklager at jeg postet linker da. postet de for det stod mye om vannkjøling der. Og ja, vi hjelper folk her inne ja ;)

Dette innlegget er endret av Crazyjoey: 10 April 2011 - 20:23

• 0

#7 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 20:29

Hehe, ikke noe problem. Men blir bare litt feil å hjelpe folk på ITpro, bare ved å redirekte dem rett bort til diskusjon.no
Å sitere er helt greit, samt linke til originalsitatet. :)
  • 0

#8 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5379 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 20:31

Tenkte ikke på å sitere. Skal gjøre det neste gang ;)

Men da kan vi vel stoppe OT i denne tråden, og fortsette på on topic. Følger med på denne tråden for jeg har selv tenkt på vannkjøling.
  • 0

#9 gjeewaytee

gjeewaytee

Superbruker

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 1112 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 21:15

2000 spenn synes eg ikke er avskrekkende, men er litt skeptisk til mine ti tommeltotter og skulle montere dette mht å få det tett og slikt hehe...Klarer å bygge pc-ene mine selv så da skulle eg kanskje få til å montere et slikt sett eller? vet ikke hvor vanskelig det er egentlig.

Her er kabinettet mitt forresten: http://www.komplett....aspx?sku=605770
Hvis dere er vennlige å ser på bildeserien så er det 4 hull bak på kabinettet for skikkelig vannjøling så eg vil da anta at eg må ha noe utenfor da? Eg har et ganske stort pc bord så eg kunne lett ha plassert en feit radiator oppå bordet (rett over baken på kabinettet). Nå vet ikke eg om det kanskje blir litt inn-effektivt med evt så "lange" slanger som skal pumpes igjennom
  • 0

#10 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5379 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 21:19

Du trenger ikke å montere en ekstern radiator bare fordi du har hull til slangene bak :) De er der bare om du skal ha slanger igjennom der ;)

ser ut som at du får presset inn en 360(3x 120mm) radiator i topp. Du kan også få tak i vanntanker som du kan montere i 5,25" bayene. Jeg har ikke så mye peiling på vannkjøling, jeg bare nevner ting her som jeg har sett at andre har.
  • 0

#11 gjeewaytee

gjeewaytee

Superbruker

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 1112 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 21:24

Skjønner, men er litt usikker på om eg vil fylle hele pc-en innvendig med div pumper, tanker ol hvis det er like effektivt å ha det på utsiden. Men det er jo klart at hvis tanker og pumper allikevel må stå inni og det er plass til 3x120mm radiator i toppen så er det nok mest naturlig å ha alt inni. Tenker litt på varme og fysikk....varmen stiger jo da rett fra alt av komponenter og rett i radiatoren da...hmm
  • 0

#12 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5379 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 21:27

Jeg har også tenkt på at varme stiger, dog med luftkjøling, men folk har faktisk bedre kjøling enn meg med vifter som suger inn luft fra topp.. Du kan jo fjerne den ene harddiskracken i bunnen og sette inn en 120mm rad der? men uansett, større radiator = bedre kjøleevne.

Du kan jo sette en pumpe i bunnen, tank i fronten, og radiator i topp, eller ha en bak eller ekstern. Eksterne radiatorer koster mere tror jeg, så det blir billigst mulig å ha alt internt ;)
  • 0

#13 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:

Skrevet 10 April 2011 - 22:02

1. Kabinettet er konstruert for å kunne huse en 2x120mm radiator. Det kan hende du klarer å presse inn en trippel, men det blir litt sjangsespill egentlig. På nettsiden så er det dobbel som er oppgitt som største, og det er også bilder av en ferdig montert dobbel radiator. Dette er dog noe billigere, da du slipper å kjøpe så mange nye vifter. Med en dobbel 120mm radiator, så trenger du to ekstra 120mm vifter som sitter på undersiden, mens på oversiden så bruker du kabinettviftene dine til å "dra lufta videre ut".

Alternativet er jo siden du har egne hull for montasje av en ekstern radiator. Du kunne da hatt en 3x120mm (eller 3x140mm om ønsket, selv om det blir overkill med mindre du seriøst vurderer å legge til en skjermkort-vannblokk etterhvert). Det vil dog uansett kreve hele 6 nye vifter, og det blir nok raskt opp i en 1000-lapp for kun radiatordelen. Fordelen er jo at du vil fjerne varmen fra prosessoren ut av kabinettet, og radiatoren får hele tiden helt "frisk" luft, istedenfor å bruke den noe varmere som er i kabinettet.
Du trenger dog noe som løfter radiatoren litt opp fra underflaten den ligger på, da den trenger å få trukket frisk luft inn.

Selv gikk jeg for første alternativet, da jeg synes det er litt upraktisk å ha en radiator slengende. Spesielt under frakt osv..

2. Jeg fant faktisk et av de gode gamle ferdigsystemene hos netshop: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-vann/Komplette-sett,-ekstern/AC-radiator,-ekstern,-aquaduct-360-eco-vannblokker-medfølger-ikke-41495.aspx
+ vannblokk som du trenger: Apogee XT
Spesielt når det kommer til eksterne løsninger så er det absolutt en svært aktuell løsning.
Ytelsen vil nok også være i toppsjiktet på grunn av at du flytter alt ut av kabinettet.

3. På interne, så liker jeg å ha litt mer kontroll selv, men det vil jo kreve at du har pumpe, tank osv.. inne i kabinettet ditt. Jeg tror du burde klare det selv med ti tommeltotter. Rørleggere er vel ikke kjent for å ha så veldig høy fingerferdighet, og så lenge du ikke slurver veldig, så er det ikke noe stort problem. Mer rørleggerarbeid enn elektroteknikker egentlig.

Et alternativ for intern kobling som jeg tror ville passet ditt behov bra:
Vannblokk
Slangeklemmer
Radiator
Nipler til radiator (kjøp 4stk)
Slange (kjøp et par meter.. 2-3m kanskje)
Praktisk pumpe og reservoar i ett (forenkler monteringen VELDIG)

Totalpris: ca 1980kr.
+ To vifter av eget valg. Her har du to stillegående, men gode vifter som har gode mottrykkegenskaper: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-Vifter/120x120mm/Noctua-NF-P12--1300RPM-19,8-dBA--120x120x25-mm-30629.aspx'>Noctua

Dette er et greit for begynnere, og er beregnet for meget god kjøleytelse uten at du kjøper toppen av high-end. For joda, du får bedre pumper, kanskje bedre vannblokk og større radiator, men ikke uten å måtte bla opp unødvendig mye penger. Radiatoren har nok ca 3 ganger så høy kjølekapasitet som H50, og pumpen tilsvarende bedre. Vannkjølingsblokken er nok også av en annen verden, så forvent LANGT bedre kjøleytelse. :)
  • 0

#14 gjeewaytee

gjeewaytee

Superbruker

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 1112 Innlegg:

Skrevet 11 April 2011 - 00:01

Så hvis eg kjøper: http://www.netshop.n...ikke-41495.aspx
og
http://www.netshop.n...1156-46938.aspx
så er eg i mål?

EDIT: Forresten...passer den vannblokka for cpu til Socket 1155 som eg har...den er vel nokså lik fysisk antar eg

Dette innlegget er endret av gjeewaytee: 11 April 2011 - 00:02

• 0

#15 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:

Skrevet 11 April 2011 - 01:52

Beklager, men glemte nesten å nevne at LGA 1156 og LGA 1155 har like festepunkter, og passer da overens med hverandre ja. :)

Du trenger vel og merke slange i tillegg til de to. Ettersom de ikke ser ut til å selge slange som passer til akkurat den type ekstern radiator (den er som sagt noe gammel) , så trenger du nye nipler og en overgang.
Slange: http://www.netshop.n...rent-44578.aspx
To nipler: http://www.netshop.n...sing-32768.aspx
To overganger: http://www.netshop.n...85NP-32733.aspx

Og da bør alt passe sammen. :)
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere