Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Prosjekt: Bygge pc kabinett - Kommentartråd

• Vennligst logg inn for å svare.
113 svar til dette emnet

#16 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 29 March 2010 - 17:40

EDIT: Angående reset knapp, så kan jeg kankje bruke en av knappene fra en gammel datamus med noen ledninger på, men jeg får se hvca jeg får til...

Hehe, ja det hadde jo vært litt stilig. Men igjen, reset-knapp er jo ikke det viktigste her i verden. Holder som regel fint med power-knapp.

Men jeg har faktisk fått en liten ide til hdd lampen, men aner ikke om det vil fungere.. Hadde tenkt å koble på flere lys på et slikt kort (husker ikke hva det heter). Det hadde egentlig blitt veldig stilig

Så lenge det ikke er HDD-led utgangen som må stå for strømtilførselen til de diodene. Den er kun dimensjonert for en LED-diode, og noe mer belastning vil nok gå dårlig. Så det måtte i såfall være en annen krets som f. eks blir styrt av HDD-led'en.

Men det var jo en god ide du kom med der da, å bare lodde på noen ledninger på hk som stikker ut av fronten som jeg kan ta en ledning over når jeg skal restarte Genialt

Har kjørt sånn en stund som power-bryter, da min ikke funket en liten stund. Dog kan det være kjipt om man skulle være uheldig og kontaktene møtte hverandre uten vilje. (som selvsagt ville endt med at maskinen restartet seg) ;P
  • 0

#17 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 29 March 2010 - 17:46

Så lenge det ikke er HDD-led utgangen som må stå for strømtilførselen til de diodene. Den er kun dimensjonert for en LED-diode, og noe mer belastning vil nok gå dårlig. Så det måtte i såfall være en annen krets som f. eks blir styrt av HDD-led'en.

En jeg kjenner sier at jeg ikke trenger å tenke så mye på det da, men jeg har ikke så mye peiling på det, så han skal nokk hjelpe meg litt med den delen :) Men diodene bruker jo heller ikke så mye strøm da.. Han nevnte også at det gikk på hvor mange watt pærene var på, men jeg har som sagt lite peiling på slike ting...

Angående reset knappen, så må jeg jo først se om det er noen plasser jeg kan lodde på noen ledninger på baksiden av den, og selvsagt sjekke om den fungerer :)
  • 1

#18 Plexim

Plexim

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2263 Innlegg:
  • System: Windows 7 / 8 / Ubuntu

Skrevet 30 March 2010 - 17:58

Koblingsskjema:

Postet bilde

trykkbryteren bør være av den typen som bare slipper gjennomm strøm når du holder den inne

Du kan også koble ledningene til reset pinnene med en kontakt for slike og tilsvarende knapper, kanskje fra en power bryter fra et annet kabinett

jeg skal gjøre det slik med power knappen på mitt kabinett, jeg skal bruke en slik knapp:http://www.clasohlso...px?id=135402126

• 1

#19 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 30 March 2010 - 19:48

takk for den Kim dantax9 :)
  • 1

#20 BlackHawk

BlackHawk

Junior

• PipPip
  • 332 Innlegg:

Skrevet 10 April 2010 - 11:01

UPDATE 3:

Nå har jeg begynt med front-panel kit'et :) Har funnet en knapp fra en gammel datamus, og skal teste den med noen lysdioder først :) Om den ikke fungerer, så har jeg kjøpt inn en trykkbryter.

Ingen bilder kommer i denne updaten (kan hende jeg legger til noen imorra), men det kommer nokk noen bilder i neste post :)

Noen spørsmål:
Er det noen som vet hvor mye strøm hdd led og power led gir ut?
Trenger jeg å kjøpe en hovedkortplate, eller kan jeg skjære ut en fra et annet kabinett?

Tror ikke det kan være mer en maks 20mA, men mer rundt 5mA, det ligger en krets (motstand) i HK som begrenser strømmen.

Jeg ville sjekket med HK leverandøren eller fabrikant.
Undersøkte dette sjøl for en tid siden da jeg monterte en LED, kjøpt hos Clas Ohlson, i et kabinett uten noen ekstra motstand. Dette fungerer fortsatt fint etter mer en to års bruk.
  • 1

#21 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 21 April 2010 - 11:20

hmmm, blir vell litt vanskelig å sjekke det når jeg ikke har hovedkortet enda :P

Jeg har gjort noe mer med front-panel kit'et mitt, men har ikke bilder enda, pga mobilen jeg har nå ikke har kamera (min er på reparasjon)

Men jeg lurer på om jeg trenger hovedkortplate, eller om jeg kan skjære ut en fra et eldre kabinett?
  • 0

#22 Plexim

Plexim

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2263 Innlegg:

Skrevet 21 April 2010 - 11:58

hmmm, blir vell litt vanskelig å sjekke det når jeg ikke har hovedkortet enda :P

Jeg har gjort noe mer med front-panel kit'et mitt, men har ikke bilder enda, pga mobilen jeg har nå ikke har kamera (min er på reparasjon)

Men jeg lurer på om jeg trenger hovedkortplate, eller om jeg kan skjære ut en fra et eldre kabinett?

hovedkort plata kan du skjære ut fra et gammelt kabinett og lysene kan du måle strømmen på på en annen pc, tror det er universelt
  • 1

#23 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 21 April 2010 - 20:13

Da er det greit :) skjærer ut fra et eldre kabinett.. bare håper det er ATX størrelse
  • 0

#24 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 15 May 2010 - 22:42

Kommer en update med bilder imorra :)
  • 0

#25 Mikal

Mikal

Senior

• PipPipPip
  • 903 Innlegg:
  • System: Arch Linux

Skrevet 15 May 2010 - 23:39

Gleder meg :D
  • 0

#26 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 23 May 2010 - 18:55

ingen komentarer? :o
  • 0

#27 Nicwillu

Nicwillu

Superbruker

• 1090 Innlegg:
  • System: Windows 7 Ultimate 64-bit

Skrevet 03 June 2010 - 11:07

Gleder meg til sluttresultatet :)
  • 0

#28 Plexim

Plexim

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2263 Innlegg:

Skrevet 04 June 2010 - 21:06

Legg ut bildene av selve kassa da, nå som den ikke står på skolen lenger så kan du jo lett skaffe bilder, det gjør ikke noe om du ikke har gjort så mye, fler enn jeg burde få se kassa :D

• 0

#29 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 04 June 2010 - 21:13

orker ikke å sykle bort til bestefar nå.. den står der nå :P fikk ikke tatt noen bilder...
  • 0

#30 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13894 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 07 June 2010 - 21:35

Se der ja! Her har det skjedd ting. ;) Husk at du bør pusse ned alle treflater og spakle, for så å grunne og lakkere i fargen du vil ha, og etterpå ta noen lag med klarlakk.

Uansett, dette blir bra! ;)
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere