Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Kabinett i Plexiglass

• Vennligst logg inn for å svare.
5 svar til dette emnet

#1 siqua

siqua

Nyansatt

• Pip
  • 5 Innlegg:
  • System: unkw

Skrevet 17 September 2009 - 15:38

Heisann.

Jeg skal starte på et prosjekt der jeg skal bygge Kabinett i Plexiglass.

Jeg starter med litt info om prosjektet, hvordan jeg har tenkt det osv, kom gjerne med innslag ! :D
Akkurat nå har jeg dette kabinettet ; http://prisguide.itp...d...5&cat_id=13
Jeg har tenkt og ha den store vifta der i midten av mitt nye kabinett. Den lille vifta framme skal fortsatt stå der den står (bare i det nye kabinettet).
Jeg tenkte å ha strømforsnyningen nede i kabinettet, og hovedkortet lengst oppe, slik at jeg lettere har tilgang til usb-porter og andre innganger.
Tenkte å sette 1-2 80mm vifter i den smale bakdelen i kabinettet, 1-2 i 'taket', og 2 på den store baksiden til og suge ut støv og varn luft.
Til harddisken, dvd-rommen og strømforsyningen tenkte jeg at jeg skulle ha 2-4 stålpinner gjennom kabinettet så de kan ligge på.
Skal rydde i ledninger, og henge opp noen 'neon' lys inni pcen, og ha en tenningslås til og starte opp pcen med.

Så har jeg et par spørsmål, og trenger litt hjelp.

1. Jeg har nok av plexiglass her hjemme på 5mm, jeg lurer på om det vil holde? Om det ikke holder kan jeg antageligvis skaffe tykkere plater.
2. Jeg lurer på hvordan jeg skal feste platene til hverandre ?
3. Hva skal jeg feste platene med slik at det holder bra ?
4. Jeg skulle helst hatt det slik at jeg kan åpne den ene siden av kabinettet, fungerer det med finger/håndskruer slik som i vanlige kabinettdører ? (http://pe-redskaber....eder/102000.jpg)
5. Skulle hatt noen vinkel i hjørnene og, slik at det holder seg bent og pent.

Jeg prøvde å google litt rundt dette men fant ikke så mye bra informasjon.
Jeg er klar over at jeg må vere forsiktig når jeg sager i glasset, og at det lett kommer riper, jeg vet alt det, det jeg trenger fra dere er svar på mine spørsmål :)

Kom gjerne med forslag til andre ting, men har ikke tenkt å bygge noe gigakabinett.
  • 0

#2 leo12321

leo12321

Senior

• PipPipPip
  • 766 Innlegg:
  • System: windows

Skrevet 17 September 2009 - 18:18

5mm plater skal holde ganske greit, har i hvertfall vært mer enn bra nok til det jeg har lagd med dem.

Kan vel også nevne at du bør sage ganske sakte når du holder på med plexi, eller så kan du smelte plasten og få ganske stygge kanter.

Selv så foretrekker jeg å file/pusse ned kantene slik jeg vil ha de når jeg har saget ut store grovstykker, men dette er ikke nødvendig.
  • 0

#3 siqua

siqua

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 17 September 2009 - 18:21

Er klar over dette, kommer også til og pusse ned kantene.

Da har jeg fått svar på spm 1, da mangler bare 4 :)
  • 0

#4 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13908 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 17 September 2009 - 19:16

Spm 2 og 3. Litt usikker på det der, men blankt lim (akryl-lim?) eller skruer.. Borr hull til skruene først, og gjeng opp slik at glasset ikke sprekker.

Spm 4. Hengsler er jo en mulighet, men det blir stygt igjen. Evt kan du frese spor i topp og bunn, slik at du kan dra sidedøren inn og ut. Bare forslag. :)

Spm 5. Permanent eller midlertidig? Burde være gjennomsiktig om det skal være permanent, og da kan du vel sage til vinkler av pleksiglasset du allerede har? Hvis det er midlertidig kan du bruke biter av tre, f.eks..

Nå er jeg ingen ekspert på det her, så du får ta mine svar som forslag...
  • 0

#5 siqua

siqua

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 17 September 2009 - 19:32

Takker begge for svar.

Har sett litt på bilder på nettet og sånt, jeg ser at de fleste bruker en liten kvadrat firkant i hjørnene, både til feste av vegger og antageligvis for å holde det bent.

Da tenker jeg meg at jeg bør skaffe noen slike, noen som vet hvor jeg får tak i disse ?

Må bare finne ut hvor mange vifter jeg skal ha, må ikke ha så mange at det ser stygt ut :P
  • 0

#6 J.T.

J.T.

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1092 Innlegg:
  • System: Windows 7 Enterprise, Windows 8

Skrevet 18 September 2009 - 00:34

Ser du har lest litt på nettet, men denne kan og være nyttig og se gjennom om du ikke allerede har sett den :)
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere