Gå til innhold

Bilde

"capax" for å sjekke linjekvaliteten osv?

• Vennligst logg inn for å svare.
12 svar til dette emnet

#1 praeferoX

praeferoX

Nyansatt

• Pip
  • 8 Innlegg:

Skrevet 28 February 2008 - 21:07

En kompis sa over telefon "capax" eller "kapax" for å sjekke detaljer om en adresse med tanke på linjekvalitet, avstand og maks hastighet osv.

Er det noen her som vet om denne siden, jeg har søkt rundt på google nå i over en halvtime uten å treffe!
  • 0

#2 evo1200

evo1200

Junior

• PipPip
  • 174 Innlegg:

Skrevet 28 February 2008 - 21:09

Kapaks
  • 0

#3 DCG

DCG

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2785 Innlegg:

Skrevet 28 February 2008 - 21:40

Siden som evo1200 linker til er den riktige. Men vær klar over at Kapaks ikke alltid har alt rett, det kan hende at enkelte ting er feil.
  • 0

#4 praeferoX

praeferoX

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Skrevet 28 February 2008 - 21:57

Jeg får opp følgende feilmelding : 442) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE

Adressen det søkes på er et mulig objekt som jeg har fått mulighet å leie..Det er en tomannsbolig.
Hvis den andre parten i tomannsboligen allerede har DSL, er det sånn at det ikke kan leveres to stk bredbånd til en og samme adresse?
Eller kan feilen være at det rett og slett er fullt, hvis ikke feil fra kapaks sin side?
  • 0

#5 DCG

DCG

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2785 Innlegg:

Skrevet 28 February 2008 - 22:26

Forsøk å finne et telefonnummer du kan søke på, det hender de er litt mer nøyaktige.

Feilmeldingen du får opp betyr i praksis at det ikke er noen ledige linjer igjen, men i en tomannsbolig skulle man jo tro at de er lagt opp til både telefon og bredbånd til begge.
  • 0

#6 praeferoX

praeferoX

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Skrevet 28 February 2008 - 22:30

Forsøk å finne et telefonnummer du kan søke på, det hender de er litt mer nøyaktige.

Feilmeldingen du får opp betyr i praksis at det ikke er noen ledige linjer igjen, men i en tomannsbolig skulle man jo tro at de er lagt opp til både telefon og bredbånd til begge.

jeg lyver når jeg sier "to-mannsbolig" det er faktisk en enebolig som er delt opp i to leiligheter

edit: vil det i praksis si jeg ikke vil kunne få bredbånd der?

Dette innlegget er endret av praeferoX: 28 February 2008 - 22:30

• 0

#7 DCG

DCG

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2785 Innlegg:

Skrevet 28 February 2008 - 22:59

Hvis det kun går en telefonlinje til huset, noe det kan virke som, kan du nok ikke få din egen uten videre. Jeg ville forsøkt å alliere meg med naboen isåfall.
  • 0

#8 TheMetalGod

TheMetalGod

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2999 Innlegg:
  • System: windows

Skrevet 28 February 2008 - 23:29

Regner med du søkte med fasttelefonnr og har fått opp kun en linje (den som er i bruk i dag).
Vanligvis legges det en kabel med 4 ledere fra nærmeste koblingspunkt inn til en boligenhet.
Disse er også ofte terminert Telenor's koblingsbokser helt fram til nærmeste sentral, men i så tilfelle skal du se disse på kapaks (feil kan selvfølgelig forekomme i databasen).
Uansett ligger det nok minst en kabel inn til huset (med 4 ledere) med to mulige linjer.

Muligheten for å koble til den ubrukte linjen varierer. Det som er problemet i et området med gamle linjer er at det finnes for få ledige linjer fra sentralen og helt fram til det nærmeste koblingspunktet til huset (altså koblingspunktet som kabelen fra huset er teminert i). I nyere linjeområder har de strekt kabler med god kapasitet og derfor blir tilknytning av nye linjer ikke noe problem.
Derfor må du regne med å måtte betale en engangsavgift for at telenors skal koble opp den nye linjen.
Om du kan få linje i dag sånn helt teknisk får du først svar på når du har snakket med Telenor.
  • 0

#9 evo1200

evo1200

Junior

• PipPip
  • 174 Innlegg:

Skrevet 28 February 2008 - 23:47

Hvis det allerede er bredbånd i huset, så har den personen et sambandsnummer på dsl linja si. Prøv å søk i kapaks på det sambandsnummeret og se hva resultatet blir.

Er det 2 separate leiligheter, hvor det har vært 2 abbonementer, så vil det ligge en "ledig linje" etter oppsigelse fra tidligere leieboer.
Denne linjen er reservert ny beboer til samme leilighet, og kapaks vil muligens ikke registrere dette.
  • 0

#10 Mick Dalen

Mick Dalen

Nyansatt

• Pip
  • 24 Innlegg:

Skrevet 05 March 2008 - 10:38

Jeg får opp følgende feilmelding : 442) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE

Adressen det søkes på er et mulig objekt som jeg har fått mulighet å leie..Det er en tomannsbolig.
Hvis den andre parten i tomannsboligen allerede har DSL, er det sånn at det ikke kan leveres to stk bredbånd til en og samme adresse?
Eller kan feilen være at det rett og slett er fullt, hvis ikke feil fra kapaks sin side?

442) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE

Betyr at det ikke er ledig kapasitet i Telenettet til å prøvebeslaglegge linjeføring mellom et eller flere koblingspunkter (fordelere) ute i telenettet. Min erfaring er at Telenor ved kapasitetsproblemer holder av linjeføring til fasttelefon.

Post og Teletilsynets regler gir leveringsplikt på fasttelefon. Dvs at dersom du bestiller fasttelefon må Telenor på en eller annen måte levere linjeføring til deg. Denne leveringsplikten gjelder dessverre ikke ADSL (i hvertfall ikke ennå) . Jeg ville ikke flyttet inn på denne adressen i det hele tatt;) hehe.. For usikkert. Eneste mulighet for levering av ADSL over telenettet er å bestille fasttelefon og ADSL i samme pakke, og da anbefaler jeg å legge inn klausul i salgskontrakten om at dersom ikke ADSL lar seg levere, så ønskes heller ikke fasttelefonen.
  • 0

#11 TheMetalGod

TheMetalGod

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2999 Innlegg:

Skrevet 05 March 2008 - 10:55

Du har nok missforstått.

"holder avlinjeføringer til fasttelefon"

ADSL beslaglegger ikke fasttelefonlinjer.
Du kan om du ønsker ha analog telefoni + ISDN + ADSL på samme trådparret samtidig. Få gode grunner til akkurat dette, men det er fullt ut mulig å kombinere alle disse samtidig da de opperer på forskjellige frekvensområder.

Dette innlegget er endret av TheMetalGod: 05 March 2008 - 10:56

• 0

#12 Mick Dalen

Mick Dalen

Nyansatt

• Pip
  • 24 Innlegg:

Skrevet 05 March 2008 - 11:05

Du har nok missforstått.
ADSL beslaglegger ikke fasttelefonlinjer.

ISDN og ADSL kan kombineres, Analog tlf og ADSL kan kombineres, ikke alle tre tjenestene på samme trådpar. Man kan faktisk levere ISDN og analog på samme trådpar, men da med en digital deler som ADSL frekvensen ikke tåler. Dessuten er det enkelte steder restriksjoner og trafikkstyring i kablene som umuliggjør levering av ADSLsignaler. (bl.a. Retningstyrte utjevningskabler, digital2kanal, m.m.) Så nesten rett. Man kan selvsagt sette en analog adapter etter splitter til modem og isdn boksen, men trådparmessig regnes dette fortsatt som ADSL + ISDN, ikke alle tre på en gang.

Det jeg mener er at Telenor ikke vil levere linjeføring til gitt isp ved bestilling av ADSL alene fordi det ikke er leveringsplikt på tjenesten. Dersom de får kostnader forbundet ved utvidelse av telenettet, så får de subsidiert dette av stat dersom det bestilles fasttlf. Men ved bestilling av ADSL så har de blancofullmakt på kun 25000 kr til utbedring og tilrettelegging av linjeføring. Dessverre holder dette ikke langt dersom det er snakk om å utvide endefordelerer eller grave kabel.

Lenge siden jeg har lest mellom, men det er mye teknologisk info (produktblader m.m.) rundt telefoni og ADSL på www.jara.no som er Telenor Networks sin hjemmeside.

Dette innlegget er endret av Mick Dalen: 05 March 2008 - 11:16

• 0

#13 TheMetalGod

TheMetalGod

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2999 Innlegg:

Skrevet 05 March 2008 - 11:30

Ja, da var det jeg som missforstod hva du mente.... ;)
  • 0

1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere