Hvordan få bedre ADSL-hastighet

Her vil jeg prøve å opplyse litt om hva lave hastigheter på ADSL kan komme av. Du vil også få noen tips på noe du burde gjøre før du kontakter brukerstøtten hos din bredbåndsleverandør.

Belastning

Det du skal være veldig klar over, det er at på en sentral som du er koblet til med din ADSL-linje som videre sender ditt singal ut i den store internettverden, så er det som regel en 3 MB eller 4 MB SHDSL-linje. Du er koblet opp med din ADSL-linje på denne linjen. Men det er også flere enn deg som er koblet til denne sentralen.

Jeg har vært borte i at så mange som nesten 100 brukere fra en og samme ISP-leverandør har vært koblet til den samme sentralen og DSLAM-enheten.

Det som kommer i tillegg er at andre ISP-leverandører også har kunder som benytter samme sentral og samme linje som deg. Når det er så mange som er koblet på denne så kan det skape hastighetsproblemer, men som regel så gjør det ikke det. Om alle er på nettet samtidig så vil hastigheten til hver enkelt selvfølgelig være noe redusert.

Har man ADSL så er det ikke garantert at du har den hastigheten du har bestilt 100% hele tiden du er på. Det kommer an på belastningen på web- eller ftp-serveren du er inne på og DSLAM-enheten som du er koblet til, og om alle som er koblet til denne sentralen surfer samtidig.

Kabling og avstand til sentral

Noe annet som kan ha innvirking på din hastighet er fibrene som ligger i bakken og hvor langt det er i kabel meter fra sentralen til deg. Om det er et sted mellom 3 og 4 km så er dette på gensen til avstanden som man sier at ADSL kan klare. Noe annet som det også kommer an på er fiberkvaliteten på kablene som er i bakken. Har du en 0,6mm tykk fiber hele veien i fra sentralen så har du god fiberkabel. En fiber tar ca 32 brukere med 2 MB SHDSL-linje (om jeg ikke husker helt feil).

Om fibertykkelsen varierer og du bor ca 3-4 km fra sentralen kan dette ha en stor innvirkning. At dine venner på ISDN har lavere ping er ikke rart da disse benytter en annen tilkobling enn deg. Og de som har mindre ADSL-linjer har lavere ping er også naturlig hvis disse bor nærmere sentralen. ELLER at den linjen de har er det som man ser at er det beste på stedet med tanke på fier lengde fra sentralen, fiber tykkelse, om de er koblet på en annen sentral eller hva de er.

Selv om det er naboen din trenger det ikke bety at dere er koblet til samme sentral. Hvilke sentraler dere er koblet til vil dere nok aldri få vite da ISP-leverandørene ikke har lov til å si dette. Det som også kan ha noe å si er at dine venner har andre ISP-leverandører. Hver ISP-leverandør har hver sin DSLAM-enhet i sentralen. Samtidig kan kvaliteten på disse variere.

Test din hastighet og slå av fildeling

Det du kan gjøre om du erfarer dårlig hastighet er at du over en periode på la oss si en uke tar forskjelige hastighetstester på blant annet ITavisen.no eller digi.no og tar skjermbilder av testen. Du kan også kjøre kommandoen ping i et dos-vindu mot en bestemt server, eksempelvis Norges mest brukte mål; ping www.vg.no og ta et skjermbilde av dette.

Samtidig er det viktig å sjekke om du har fildelingsprogrammer som Kazaa, Morpehus, Direct Connect eller andre programmer som står på upload/download. Lukke eventuelt disse og prøv igjen. Dette kan løse problemet ditt da ytelsen på din linje går drastisk ned når en eller flere personer laster ned filer fra din maskin.

Det gjelder også din egen nedlastingshastighet, og ikke bare opplastingshastigheten.

Kontakt din leverandør

Om dette ikke endrer noe og hastighetsnivåene og ping som du tar viser over en ukes tid (som er anbefalt tid å måle på) fremdeles viser at du har lav hastighet, ta kontakt med din ISP-leverandør, presenter testene for supportavdelingen der og si at du kan sende over alle skjermbildene som dokumentasjon. Det som antageligvis vil skje da er at de sjekker belastningen på din linje. Du kan potensielt ha fått et virus som bruker linjen din aktivt, men dette bør supportavdelingen da se raskt på oversikten av din linje da den monitoreres 24/7.

Om alt med din linje ser bra ut og belastningen på sentralen du er koblet til er så og si maksimalt utnyttet stort sett hele tiden, så kan din ISP sende en anbefaling til Telenor om at de bygger ut sentralen, da det er stor trafikk på denne og at ADSL-abonnentene ikke får sin hastighet som de har bestilt og betalt for. Så er det da opp til Telenor om de bygger ut sentralen eller hva de velger å gjøre.

Kommentarer