Sender studielånet ditt i skyen

I løpet av våren 2020 skal Lånekassen flytte kjernesystemet sitt ut i nettskyen. Oppdraget er betrodd til Sopra Steria.

Over 1,1 millioner aktive kunder. 184 milliarder kroner i forvaltningsportefølje. Lånekassen spiller en viktig rolle i livet til mange nordmenn, studenter som yrkesaktive. Nå begynner et nytt kapittel for det snart 73 år gamle forvaltningsorganet – og det skal foregå i nettskyen.

– Som statlig virksomhet skal vi drive effektivt, til det beste for felleskapet. Derfor ble nettskyen en del av vår strategi allerede for fire år siden. Nå er vi endelig klare til å gå i gang med siste og største etappe i flyttingen, sier Heidi Brunborg, IT-direktør i Lånekassen.

RELATERT ARTIKKEL
Den norske Microsoft-skyen er åpen

Azure er den første av Microsofts intelligente skytjenester som blir levert fra de nye datasentrene i Norge. Blant de første kundene er Posten, DNB, Equinor og Lånekassen. [Les artikkel]

Våren 2020 skal konsulentselskapet Sopra Steria og Lånekassens egne spesialister jobbe intensivt med å flytte det omfattende Modulis-systemet over til Azure, som er Microsofts skyplattform. Alle Lånekassens sentrale forretningsprosesser, som behandling av lånesøknader samt utbetaling og innbetaling av lån, håndteres gjennom Modulis.

FLYTTER I SKYEN. IT-direktør Heidi Brunborg er klar til å ta fatt på den siste og største etappen i Lånekassens flytteprosess. Med på laget får hun Sopra Steria, her ved administrerende direktør Kjell Rusti. Foto: Cecilie Stenbakk Engebretsen/Lånekassen

Mange fordeler ved å være i skyen

– Skyplattformen gir oss blant annet et fantastisk potensiale for skalering. Når vi får tilpasset arkitekturen, får vi en etterlengtet mulighet til å ha akkurat den kapasiteten vi trenger, når vi trenger den – som for eksempel under høysesong for innkomst av søknader om sommeren og høsten, sier hun.

– Videre vil vi kunne utvikle nye tjenester raskere, basert på innovasjonstakten og den kontinuerlige tilkomsten av nye tjenester som blir tilgjengelig i skyplattformen, legger Brunborg til.

Digitaliseringsarbeidet har allerede kommet langt i Lånekassen. Hele 73 prosent av lånesøknadene behandles i dag maskinelt, uten å være innom menneskehender, en automatiseringsgrad få andre offentlige aktører kan vise til. Lånekassen bruker også kunstig intelligens for å gjennomføre mer treffsikre bokontroller.

– Vi er en forholdsvis liten organisasjon. Ved å flytte til skyen håper vi å øke innovasjonstakten på en kostnadseffektiv måte, slik at våre ordninger fortsetter å være et fleksibelt politisk virkemiddel som raskt kan justeres i takt med samfunnets behov, sier Brunborg.

Les også: Microsoft skal hjelpe Walmart opp i Azure-skyene

Ønsket en reell partner

I tillegg til flytting av Modulis til skyen, skal Sopra Steria bistå Lånekassen med modernisering av hele den interne infrastrukturen på alle geografiske lokasjoner i organisasjonen, slik at alt blir tilpasset den nye skyhverdagen. Sopra Steria skal også drifte klienter, servere og arbeidsstasjoner. Avtalen varer de neste tre årene, med mulighet for forlengelse.

– For oss er det viktig å ha en reell partner på teknologi. Vi fikk et meget godt inntrykk av Sopra Steria gjennom hele anskaffelsesprosessen. Jeg opplever at de har satt seg godt inn i våre behov og er opptatt av å finne løsninger som er riktige for Lånekassen. Samtidig håper og tror jeg de vil utfordre oss til å tenke nytt, slik at vi evner å ta ut potensialet skyplattformen gir, til det beste for våre kunder og ansatte, sier Brunborg.

– Vi har hatt en god og lang prosess i forkant av flytteoperasjonen. Det er ingen tvil om at Lånekassen ligger svært langt framme på teknologi og digitalisering i Norge. De vet hva de vil, og fremstår som en dyktig og dreven innkjøper,

Odd Inge Bjørdal, direktør for digitale plattformtjenester i Sopra Steria