13 land, 130 milloner seere hver uke, umulig prosjekt

Bergenselskap med umulig høyteknologisk dronereise gjennom Midtøsten

Bergenselskap med umulig høyteknologisk dronereise gjennom Midtøsten

Martin Nygaard, regissør i Myreze, fra høstens utfordrende droneoppdrag i Midtøsten. Foto: Privat

Bergensselskapet Myreze fortsetter det gode samarbeidet med den arabiske TV-kanalen Al Arabiya, og har nå laget 13 identer for 13 ulike land. Tidligere har Myreze laget vignetten til The Morning Show for Al Arabiya, som har 60 millioner seere hver dag.

Konseptet går ut på at man med bruk av drone blir dratt på en reise gjennom de ulike landenes travle gater og ender opp med et stort bilde over byene. Med hjelp av ny teknologi kan man programmere dronene til å fly en rute som man i ettertid kan fly nøyaktig lik.

Ved bruk av denne teknologien har Myreze filmet ett skudd om dagen og ett skudd om natten. I postproduksjonen kan de da sette sammen begge videoene så man kan gå fra dag til natt eller omvendt helt sømløst – uten at man merker overganger eller klipping. Alt er filmet med hyperlapse og lang lukkertid, noe som gjør at man får en mer «travel» følelse og en opplevelse av å bli dratt gjennom en dag i en by på 10 sekunder.

Jeg gråt da jeg signerte denne avtalen, både av glede og fordi jeg visste dette kom til å bli noe av det mest utfordrende prosjektet i vår historie
Bjørn Myreze, daglig leder

Totaltforbud for droner

Utfordringene lurte rundt hjørnet for det bergensbaserte selskapet da det viktigste oljeanlegget i Saudi-Arabia ble rammet av et droneangrep – bare dager etter at prosjektet var i boks. Myndighetene la da ned totalforbud mot bruk av drone. Prosjektet – som var ansett som ganske enkelt og greit – ble nå det mest avanserte og innviklede prosjektet hittil.

Det måtte nå søkes om tillatelse i alle landene det skulle spilles inn i, og alt måtte godkjennes fra øverste hold. I tillegg måtte militæret være til stede under opptak. Det var ikke lett å få til, men i kjent Myreze-stil er alle hindringer bare utfordringer som skal løses. Etter utallige telefoner og mailer, hjelp fra tolker og innleide produsenter og produksjonsselskaper i de 13 landene – så fikk de det til.

Om Myreze

Myreze er et design- og branding-selskap som startet opp i 2014. Allerede samme sommer hadde de sikret seg TV2 Sommertid-vignetten og hele 20 identer som ble spilt kontinuerlig gjennom sommeren på TV2. Samme høst laget de vignetten til «En kveld hos Kloppen», og hele den nye reklamesatsingen for Chess. Siden den gang har selskapet bare vokst, og fra en begynnelse i et lite serverrom på Torgallmenningen finner man dem nå i Tårn 2 på Media City Bergen.

Myreze har gått fra å være norskbasert selskap til å bli et internasjonalt selskap – og jobber nå for noen av de aller største i Mediebransjen, både i USA og i Midtøsten.