GOMOIT: Gaming og spillhistorie

GOMOIT: Gaming og spillhistorie

I spillehallene var det gjerne hockeyhår og høyvannsbukser så langt øyet kunne se. (Photo: Unsplash)

Forleden fikk vi oss en skikkelig støkk da det plutselig begynte å pipe i hornet som hang på veggen i lunchrommet. Det viste seg å være selveste syvende far i GOMOIT kollektivet som minnet oss på at vi hadde fått en historie de ville dele med resten av oss. Jeg har ikke lest den, men det er vel noe om hvordan det var å være nybygger i ville vesten eller noe sånt.

En kort historie om dataspill og konsoll

Da er det Søren tute meg på tide med en ny runde «Husker du» for gamle IT folk.

I dag moonwalker vi tilbake i tid til den gangen GOMOIT kollektivet hadde mer hår på hodet enn på ryggen. En tid der hippiene var på vei ut og jappene på full fart inn.

Har du noen gang satt fot i en spillehall? Et (eller flere) rom med arkadespill på rekke og rad? Hva er arkadespill, spør du gjerne? Idiot, svarer jeg da. Blinkende lys og High Score-lister med noen kryptiske initialer ved siden av? Frustrasjonen når man ikke hadde flere mynter og var såå nær å komme videre? Hvis du kan svare ja på overnevnte spørsmål er det mulig du er en gammel fjert som kunne fått innpass i GOMOIT (Grumpy Old Men of IT) uten annengangsintervju.

I spillehallene var det gjerne hockeyhår og høyvannsbukser så langt øyet kunne se. (Photo: Unsplash)

Det er ingen tvil om at elektronikk har endret mange av aspektene ved å være menneske. Og mange av endringene er utvilsomt til det bedre. Når det gjelder dataspill, så kommer det vel litt an på øyet som ser.

Det er jo alltid noen som må ta det litt for langt, men utenom noen triste tilfeller av folk som har spilt til de døde av hjerteinfarkt, blodpropp, tørst etc., så er det en rimelig harmløs fritidssyssel. Foreldre kan være skeptiske til at barna deres sitter i timevis fremfor en skjerm med sikkel i munnviken og røde øyne, men forskere ser ikke bare negative ting ved dataspill. Alt med måte, sier jeg. Men for en utvikling det har vært siden flipperspillene ble utfordret av spillskjermer i fargerike kabinetter, dere.

Fra Pong som ble laget av Atari, med sine seks ansatte i 1972 til det som foregår i dag. Selskaper som Taito, Namco, Atari, Stern Electronics, Nintendo og Williams Electronics har forsvunnet fra spillindustriens stjernehimmel. (Okay da, Nintendo lever i beste velgående.)

Fun fact: Visste dere at Pong ikke er det første arkadespillet selv om det ofte omtales som det? I 1971 lagde Standfordstudentene Bill Pitts og Hugh Tuck et grafisk underverk de kalte Galaxy game.

Dette var altså den gangen et spill ble utviklet av et eller to mennesker, ikke som i dag da hundrevis av høyt utdannede programmerere, forfattere og markedsførere bruker årevis på å utvikle og markedsføre spill. Til sammenligning er det f.eks. 400 mennesker som jobber med å ferdigstille Cyberpunk 2077.

Eksempel på ting folk gjorde før dataspill. (Photo: Unsplash)

Atari, Sega og Commodore. Disse navnene har historiens sus over seg og jeg mistenker at selv en del av instasnap generasjonen har hørt om dem. En gang var de giganter i spillhistorien, men krigen om spillerne har vært hard og rekken av storheter har blitt tynnet ut etter hvert.

Av de gamle gigantene er det Nintendo som har klart seg best. Selv i konkurranse med Microsoft og Sony. Om historien har lært oss noe så er det at enkle feil kan knuse et spillstudio. Noen som har hørt om E.T. the extra-terrestrial?

Ja, jeg vet dette ikke er E.T. men det var det nærmeste jeg kom når jeg søkte på E.T stock photos. (Photo: Unsplash)

For de av dere som ikke har sett den utrolig populære filmen fra (1982) kan jeg bare si: Shame on you. For de av dere som har spilt spillet som kom ut samme år kan jeg derimot si: Stakkars jævler.

Dette var spillet som nesten egenhendig sto for det vi kaller «the videogame industry crash» eller «the Atari shock» som var en kraftig resesjon i videospillbransjen fra 1983 til 1985. Dette spillet feilet så spektakulært at det er har blitt kalt den største kommersielle fiaskoen i spillindustrien. En hedersbetegnelse i seg selv og nå er spillet bare en stående vits blant gamle nerder på internett.

E.T. ble legendarisk på flere måter. I årene etter lanseringen gikk det myter om at Atari hadde gravd ned hundretusenvis av kopier av spillet i ørkenen et eller annet sted i New Mexico. Myter som ble bekreftet i 2014 da noen tok med seg en gravemaskin for å finne ut om det var noe sannhet i dette. Det kom frem at Atari hadde begravd 728 000 spillkassetter av forskjellig slag, der en stor andel av dem var E.T.

Atari 2600 i all sin prakt. (Photo: Pixabay)

Dette var også en av hovedgrunnene til at Atari gikk under. Og Atari er ikke alene om å feile spektakulært. Spillindustrien har hatt sine oppturer og nedturer. Veien er asfaltert med ydmykelser, fadeser, kollapser, katastrofer, tabber og konkurser. (Mye som et standard julebord for GOMOIT kollektivet altså).

Selv om Atari, Commodore og Sega har kommet tilbake med retrokonsoller er det strengt tatt bare tre store igjen. Microsoft, Sony og Nintendo. Der Microsoft og Sony slåss om de samme spillerne har Nintendo klart å beholde en del av populariteten hele veien, de senere år kanskje mye grunnet Mario og gjengen.

Mario! (Photo: Pixabay)

Og nettopp Nintendo er kanskje den store helten i alt dette. Opprettet i 1889, feiret de sitt 125 års jubileum i 2014 og har overlevd ekstremt tøffe tider. Flere av mine beste spillopplevelser kommer også fra Nintendo med Nintendo Game & Watch, Game Boy, SNES (Super Nintendo), Gamecube og Wii og hvis jeg noensinne får tilbake de årene jeg har kastet bort med en kontroller i hendene blir jeg fort kastet ut av GOMOIT for å være for ung.

Back to the … eh past

Mye hadde skjedd før Sony og Microsoft blandet seg inn i spillkonsollkrigen. Sony Playstation ble lansert i 1994, men kom ikke til Europa før året etter. Idéen om en spillkonsoll med spill på CD hadde oppstått mange år tidligere, og blant annet hadde Sony et kort samarbeid med Nintendo om dette.

Samarbeidet endte med et stygt brudd da Nintendo innså at det ville gi Sony for stor kontroll. Konsollen ble en umiddelbar suksess, og spill som Tekken, Ridge Racer, og Twisted Metal hjalp Sony til å få en knallstart.

Microsoft derimot, kom ikke med sin Xbox før i 2001 og den måtte da konkurrere med Playstation 2, Nintendo Gamecube og Sega Dreamcast. Siden den var så enkel å modifisere, ble det fort vanlig å omgå kopisperren og fylle opp harddisken med piratkopierte spill.

Fun fact om Xbox: Det er den første spillkonsollen solgt av et amerikansk selskap siden Atari Jaguar midt på 90-tallet. Og hvis du nå tenker at jeg løy der oppe, så tar du feil. Atari døde virkelig, men ble kjøpt opp av Hasbro Interactive i 1990 bare for å feile litt til med en ny konsoll. Atari Jaguar solgte ca. 250 000 enheter gjennom sine 3 leveår.

Xbox! Som de fleste konsoller et design bare en mor kan elske. (Photo: Pixabay)

PS og Xbox konkurrerer stadig og etter hvert har det (også her) oppstått etablerte supportere, eller fanboys for hver av de to. De nyeste versjonene er begge kraftige, men på ren styrke er Xbox One X sterkere enn PS4 Pro.

Men gjennom de 40 årene vi har dekket her så har det uansett skjedd en del. Det påstås at Xbox One X er mer enn 100 000 ganger raskere enn Atari 2600. Man kan jo bare lure på hvordan det vil se ut når vi (om vi) får en konsoll som er 100 000 ganger raskere enn Xbox One X.

Konsollkrigene har vært viktig for utvikling og fremdrift. Den har også holdt prisene relativt lave. Prisen på en Atari 2600 justert for inflasjon ville vært $790.92, mens du altså får den 100 000 ganger raskere Xbox One X til mellom 4-500 USD.

Dette får holde for i dag. Håper det har vært interessant med et lite dykk ned i historien. Jeg forlater dere med et spørsmål. Hvilken spillkonsoll tror dere har solgt mest gjennom tidene?

  1. Commodore 64
  2. Playstation 2
  3. Xbox 360
  4. Playstation 4