VMworld – Oppsummering

Etter to hektiske dager i Barcelona er det en uoversiktlig bedriftsprofil som står frem - Hvor er VMware på vei?

Etter to hektiske dager i Barcelona er det en uoversiktlig bedriftsprofil som står frem – Hvor er VMware på vei?

Mange har spurt oss i redaksjonen, både før avreise og i dagene etter konferansen avsluttet, om hva strategien – og veien videre for VMware.

Det er liten tvil om at VMware har et stort nedslagsfelt i bransjen og dystre spådommer er så langt tilbakevist. Likevel er spørsmålet om hvordan en infrastrukturgigant som VMware kan holde tritt med utviklingen, hvor kunder fokuserer stadig mer på SaaS applikasjoner for å erstatte deres egen infrastruktur?

Vi gir en kort oppsummering.

Første dag – ny giv, ny retning

Under VMworlds første dag ble pressen pent og punktlig geleidet frem til dedikerte sitteplasser under keynote. En keynote som helt seriøst ment var OK. For en teknologikonferanse er dette nært det som ville være å trille terningkast fem. Hvorfor? VMware presenterte materiell som fikk både teknologer, økonomer, administratorer og ledere til å forstå dagens situasjon, VMwares strategi og morgendagens mål.

Ord som “multi-cloud journey” og “digital grunnmur” ble presentert som VMwares primære satsningsområde for tiden fremover. Logikken er klar, de færreste selskaper er på vei bort fra deres egne hostede dataløsninger, til én skyleverandør. De er på vei til mange! De presenterte også oppkjøp av både Cloudhealth – med ambisjoner om å drive IT til noe bedre for mennesker, og Heptio, en aktør som utvikler orkistreringsløsninger for Kubernetesløsninger.

Donasjoner og samarbeid med veldledighetsorganisasjonen Mercey Ships for å gi helsehjelp til områder som sårt trenger dette og hvordan deres teknologibidrag bidrar til å finne savnede mennesker i hele verden ble annonsert og vist frem for deltakere og en hel verden online.

Med solide produkter innen virtualisering ville VMware utvilsomt vært en sterk bidragsyter til din digitale grunnmur, og med berettelser om “multi-cloud journey”, her var visjonen for fremtiden spikret, mulighetene mange.

“Multi-cloud journey” og “digital grunnmur” ble presentert som VMwares primære satsningsområde for tiden fremover.

Gjennom denne dagen fikk vi også pratet med Angeliqua og Kristine fra VMware, hvor de gjentok og forsterket dette budskapet: VMware skal satse der de er best, og vokse inn mot konkurrentene. Selvsagt ble ikke dette sagt direkte, men forståelsen for “multi-cloud journey” kan knapt forstås på så mange flere måter. Eller?

Fra mange sarte og tvilende spørsmål forut, til en fast bestemt visjon og noe som minnet om en helt ny bedriftskultur.

Dette oppsummerer på mange måter VMworlds første keynote.

Andre dag – blast from the past

For de som har sett From Dusk Till Dawn av Quentin Tarantino, er dette noe som kan minne om opplevelsen vår under VMworld Europe 2018. Det nye image og det strategiske retningsvalget ble med ett visket bort. Dette illustreres også i valg av grafikk gjennom presentasjonen.

Det som er svært påfallende for undertegnede som representerte ITpro og halvparten av norsk presse på stedet, var den totale forandringen ved keynote dag nummer to. Før vi avslører hva og hvorfor kan vi berette at begge de to svenske journalistene satt på hver sin side og noterte overskrifter og detaljer – her var det stoff. Når keynoten var over spurte jeg så; “Var det noen som la merke til det totale fravær av én enkelt aktør i presentasjonen – og når nevnt – kun i negativ setting?”. Oi, det har du faktisk helt rett i svarte de begge.

Kunsten å knuse et image
Enten har ikke koordinatoren for første og andre dag snakket sammen, eller så er det et ekstremt utydelig budskap VMware sender ut hva bedriftskultur gjelder, for her var albuene ute og samarbeid fra dag en var blitt til ren skjær konkurranseinstinkt ved dag nummer to. Fra “multi-cloud journey”, Mercey ships og Cloudhealth første dag, til albuer og “svindyre” refaktoreringskostnader som gjør skyen mindre attraktiv. Hva skjedde? Hvor forsvant satsningen på den “digitale grunnmuren” for å nå en “multi-cloud journey”? Hvem kan lengre stole på VMwares budskap?

Skal du være med i VM, må du spille ball mot den motstanderen du får, ikke ignorere dem og håpe at dommeren og publikum sender deg direkte videre.

Her er det viktig å presisere – verden dreier seg ikke rundt skyløsninger, og i hvert fall ikke Office 365, men hele settingen var påfallende. Løsninger for å bistå kunder som hadde nevnte produkter utenfor partnerskapet til VMware ble ikke nevnt med et ord, eller, ikke positive ord.

Etter presentasjonen av Workspace ONE ble representanter fra Airbus tatt med i keynote panelet på grunnlag av deres strategiske valg tidligere i år. Det var ingenting galt i det som ble presentert. Det var hva som ikke ble presentert. Alle minus én ble nevnt. Her har VMware gått glipp av store steg i bransjen. Skal du være med i VM, må du spille ball mot den motstanderen du får, ikke ignorere dem og håpe at dommeren og publikum sender deg direkte videre.

WMworld dag 2 – Katastrofe symbolisert med isfjell

Lettere forvirret spør vi oss om integrasjon mot Office 365, som ikke ble nevnt, og om hvorvidt dette er et stort satsningsområde for VMware: Å supportere alle. Vi ble ikke noe klokere utover dagen.

Her hadde VMware alle muligheter for å bygge videre på imaget etter første dag, fokusere på egen teknologi i en mobil verden hvor 5G er brennaktuell og lokal infrastruktur er kritisk.

Hvor er VMware på vei?
Tilstanden er ikke helt optimal; VMware viser tegn på inntak av vann og bør tette skott!

Du kan selv se begge keynotene på følgende nettside, og kommenter gjerne egne erfaringer fra VMworld i kommentarfeltet under.

Red; T&E var dekket av VMware. Artikkelforfatter er Microsoft Most Valuable Professional i kategorien Windows and Devices for IT. Meningene og tolkningen i artikkelen er redaksjonens uavhengige mening.

Kommentarer