Forbrukerrådets prestisjeprosjekt; en prissammenligningstjeneste for dagligvarer legges ned. Appen blir nå i stedet til en informasjonskilde for ingredienser og allergener.

Forbrukerrådets omstridte prissammenligningstjeneste floppet. Stanses av Regjeringen

- Vi undervurderte kompleksiteten i datagrunnlaget.

Den omstridte prissammenligningstjenesten “Sjekk dagligvarer” gjennom Forbrukerrådets app “Peiling”, ble lanserte under Arendalsuka i august i fjor.

Tjenesten ble møtt av massiv kritikk fra alle de tre store dagligvarehusene, NorgesGruppen, Coop og Rema 1000, som mente at metoden bak sammenligningene var feil.

Det var daværende Forbrukerminister, Solveig Horne, og Forbrukerrådets Randi Flesland som lanserte tjenesten 16. august i fjor.

Forbrukerrådet hadde i utgangspunket “gode intensjoner”. Kundene skulle få hjelp til å finne ut hvor handlekurven var billigst, eller som Forbrukerrådet selv markedsførte tjenesten; “korrekt, oppdatert og sammenlignbar informasjon om produkter og tjenester før kjøpsbeslutningen”.

Slik ble det (heldigvis) ikke. 

Forbrukerdirektør Randi Flesland og barne- og likestillingsminister Solveig Horne lanserte prissammenligningstjenesten Sjekk dagligvarer under Arendalsuka i 2017.
FOTO: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Lanserte tross flere advarsler

Tjenesten skulle fungere slik at hver torsdag skulle det komme en ny handlekurv fra Forbrukerrådet. Den baserer seg på et tilfeldig uttrekk av 200 varer av de 2000 mest solgte merkevarene i norske dagligvarekjeder.

Dette er kun varer som er tilgjengelige for alle kjedene, det vil si at alle billigmerker som First Price og Eldorado fra NorgesGruppen, Bestpris fra Rema 1000 og X-tra fra Coop faller utenfor. Det samme gjør også andre satsinger fra kjedene, som Coops økoserie Änglamark, NorgesGruppens kvalitetsserie Jacobs Utvalgte og Remas økosatsning Kolonihagen.

Det tok ikke lang tid før kritikken kom. Ikke tok tjenesten hensyn til kjedenes egne merkevarer. Ei heller lokalmatsatsningen. I tillegg var store varegrupper som frukt, grønt og fisk ikke inkludert i handlekurvene til Forbrukerrådet.

Det hadde knapt gått én uke før tjenesten ble stanset for første gang. 

Allerede kvelden før lansering fikk Forbrukerrådet tips om feil i tjenesten, men lanserte likevel. Det fikk matkjedene til å reagere.

Aftenposten skriver at Coop oppdaget problemer med prisene som skulle brukes som grunnlag i tjenesten og varslet forbrukerdirektør Randi Flesland.

– Vi ba Flesland utsette lanseringen til de var 100 prosent sikre på at alt var rett. Flesland svarte at de skulle jobbe hele natten om det trengtes – men lansere skulle de, sier Coop-sjef Geir Inge Stokke.

Omstridt tjeneste

Dagligvarekjedene mente at datagrunnlaget som Forbrukerrådet benyttet seg av, var feil. I første omgang trodde Forbrukerrådet at det skulle kun noen justeringer til, og mente så sent som i mars i år at tjeneste kunne lanseres på nytt før sommeren.

Nå har derimot rådet konkludert med at det beste er å skrinlegge alt som har å gjøre med å sammenligne matpriser.

Grunnen til at tjeneste ble som den ble, er at Konkurransetilsynet satte foten ned for oppdatering av prisene i sanntid.

Uten sanntidsoppdatering av priser, samt utelatelse av store varegrupper som nevnt ovenfor, ble resultatet en meningsløs tjeneste som viste forrige ukes priser på tilfeldige merkevarer.

– For dårlig datagrunnlag fra kjedene

Randi Flesland, Direktør i Forbrukerrådet.
Randi Flesland, Direktør i Forbrukerrådet.

– Forbrukerne fortjener bedre utvalg og lavere priser i dagligvaremarkedet, og vi ønsker å kunne bidra til å fremme konkurransen. Men per i dag har vi ikke et datagrunnlag som skal til for å kunne lage et relevant og rettferdig prissammenligningsverktøy, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland i en pressemelding.

Flesland sier at hun opplever samarbeidet med dagligvarekjedene som godt, men at datagrunnlaget fra bransjen pr. i dag har mangler som gjør at Forbrukerrådet ikke kan levere en fullverdig tjeneste.

– Prissammenligningsverktøy basert på handlekurver er svært komplekst, noe vi må erkjenne at vi har undervurdert, selv om vi var skeptiske til denne løsningen i utgangspunktet. Forbrukerrådets opprinnelige ønske var at forbrukere selv skulle få mulighet til å velge varer og sammenligne priser på disse i sanntid, sier Flesland.

Prissammenligninger med varekurver krever et høyere presisjonsnivå på dataene enn det opprinnelige prosjektet, som var basert på visning av sanntidspriser av enkeltprodukter. Dette ble tydelig først i forbindelse med en nødvendig utvidelse av prissammenligningen til å gjelde alle varekategorier. Arbeidet med å kvalitetssikre data har vært langt mer ressurskrevende enn først antatt. Ifølge kjedene vil det ta tid før datakvaliteten er på det nivå som etter vår mening er nødvendig for å utvikle et prissammenligningsverktøy som er bredt nok til at det gir et riktig og rettferdig sammenligningsgrunnlag.

Til sammen opplyser Flesland at det over fire år er blitt brukt 16 millioner kroner på tjenesten, noe hun mener ikke er et stort beløp.

– Det er ikke vanskelig å sammenligne like varer i de ulike kjedene, det er selskapenes egne varer som leverandørene har hatt utfordringer med å levere gode nok data på.

Vil fortsette å videreutvikle Peiling

Nåværende forbrukerminister Linda Hofstad Helleland forteller til NTB at Regjeringen advarte Stortinget mot starte opp tjenesten. – Det er veldig vanskelig å få korrekt prissammenligning på 40.000 varer fra 4000 butikker, sier Helleland.

Forbrukerrådet arbeider videre med resten av tjenesten rundt appen Peiling, men Helleland sier til NTB at hva som skjer videre, er foreløpig uklart.

– Vi vet ikke hva det vil koste å drifte denne appen og hva forbrukerne vil få ut av den. Vi må kartlegge hva brukerpotensialet er, sier Helleland.

Forbrukerrådet på sin side mener at de skal fortsette å utvikle og forbedre Peiling.

– Med denne beslutningen kan vi nå rette innsatsen mot å utvikle og forbedre tjenesten Peiling, som gir forbrukerne mulighet til å orientere seg om ingredienser og næringsinnhold i dagligvarer, allergener og hvor varen selges, sier Flesland.

Peiling hjelper forbrukerne å finne egenskaper på dagligvarene. Tjenesten skal gjøre det enklere for forbruker å planlegge innkjøp, sammenligne egenskaper, se innhold i varene og få oversikt over merkeordninger.

– Vi ønsker at det skal bli enklere å være forbruker i dagligvaremarkedet, og vi skal gjøre Peiling til et godt og relevant verktøy. Dette betyr at vi fremover også må finne andre løsninger for prisinformasjon til forbruker, avslutter Flesland.

Peiling
Peiling
Developer: Forbrukerrådet
Price: Free
Peiling
Peiling
Developer: Forbrukerrådet
Price: Free
  • Peiling Screenshot
  • Peiling Screenshot

Kommentarer