IFS World Conference: ERP for ITpros

IFS World Conference: ERP for ITpros

Moderne ERP-løsninger krever større og mer omfattende innblikk i komplekse tjenesteleveranser og løsninger. Med hyppige endringer og oppdateringer betyr dette nye flere oppdrag og nye utfordringer for IT-medarbeidere

(ITpro.no, Atlanta) Under årets IFS World Conference ønsket IFS å presentere de seneste nyheter, løsninger med partnere og kunder, og selvsagt: Annonsering av IFS Application 10.

Vi har tatt turen til Atlanta for å møte menneskene bak IFS og deres partnere, men først, hvem er IFS og hva er ERP?

For de som ikke kjenner til IFS ble selskapet opprettet i Linköping, Sverige allerede tilbake i 1983, den gang under navnet “Industrial and Finance Systems” – IFS.

Siden den gang har IFS vokst til å bli en av Nordens største leverandører av programvare innen ERP (Enterprise Resource Planning). Kvaliteten? IFS har blant annet siden 2014 vært ledende i Gartners årlige rapport innen kategorien “Field Service Management” og “single-instance ERP for product-centric midmarket companies“.

EaaS – ERP as a Service

For IT profesjonelle kommer det neppe som en overraskelse. All programvare må oppdateres regelmessig for funksjonsoppdateringer, systemendringer og ikke minst sikkerhet. Noe av det som har fått stort fokus under årets World Conference er viktigheten bak oppdateringer av kjerneapplikasjoner for bedriften, altså ikke bare Windows og iOS – også ERP systemene vil bli mer servicekritisk i tiden som kommer.

IFS viser frem deres konsept av et varehus hvor alt fra varelager til merking av produkter, kjøp, salg og integrasjon med forsendelsessystemer. Selv bobleplasten tilpasses produktet som skal forsendes.

Et eksempel vi i ITpro fikk presentert er en bedrift som ønsker å integrere sine leveranser av varer mot postordresystemer, men ikke får dette til da de kjører på programvare som er over 14 år gammelt. Klart, applikasjonen fungerer, men den lar seg ikke integrere mot nye tjenester fra distributørleddet. For å lykkes i en gobal, digitalisert verden er selskaper nødt til ha et moderne ERP system i bunn. Dette for å sikre intern informasjonsflyt og ikke minst gjøre det mulig å enkelt integrere mot omverden.

Hvorfor IFS? 

Sett bort fra konferansen i seg selv, som er i regi av IFS var det flere spørsmål ITpro fikk frem når vi så Oracle og Microsoft stå i expo området: Begge leverer egne ERP løsninger! Hva er det som gjør at kundene likevel velger et selskap med fotfeste i Nord, og ikke en bransjegigant? Hva er greien?

Vi går direkte til Microsoft sitt stand og spør akkurat dette; hva er egentlig greien? Svaret kommer resolutt: Microsoft har et ERP system på samme måte som de også har en egen løsning for ansiktsgjenkjenning. Er de best på markedet innenfor disse respektive feltene? På ingen måte, I følge vår mann på gulvet, men for noen kunder er dette alt de trenger. Det blir egentlig litt som å kjøpe et IKEA møbel kontrer vi. Du får med en umbraco, men det er ikke akkurat den store gaven til en som trenger et skikkelig verktøy. Etterfulgt av latter får vi til svar; Helt rett. Ikke bruk den umbracoen om du skal bygge et helt hus, men der og da løser den et begrenset problem.

Årets teknologipartner viser frem hvordan de benytter ERP løsninger for logistikk, service, vedlikehold og oppfølging av sin flåte av kjøretøy. Her avbildet et konseptkjøretøy for forsvarsdepartementet.

For å si det på en annen måte, selv om Microsoft leverer Paint, oppleves ikke Photoshop fra Adobe som en trussel for Windows. For å gjøre det hele lettere å spise; Microsoft ble kåret til årets teknologipartner av IFS som følge av evnen til å tilby ledende teknologier som lag IFS sine kunder redusere sin egen kompleksitet og risiko.

Relasjon og adopsjon – nøkkel til suksess

En av styrkene som IFS er stolte av er deres gode relasjon til kundene. Selv om du er en liten og lokal bedrift er det ingen problem for deg å kunne få like stor oppmerksomhet som store kunder som Lockead Martin eller Air China. For IFS er det fremdeles viktig å få tilbakemelding fra alle sine kunder om hvordan de opererer og hvilke behov akkurat denne kunden har, IFS kan også lære.

På spørsmål fra vår utsendte om hvordan dette skiller IFS fra sine øvrige konkurrenter er det ingen teknologisk besvarelse vi får; organisasjonsstruktur internt i selskapet og interaksjon med våre kunder.

Flat organisasjonsstruktur

Vi har alle hørt det, ord som flat struktur, åpne landskap og agil organisasjon. Likevel er det noe med organisasjonen som trumfer hos dyktige selskap, og muligens er dette noe som ligger litt nærmere hjertet hos de nordiske foretakene som IFS tilhører. Uansett hvem vi prater med under konferansen, bærer de IFS skiltet er det ikke en opplevelse av hierarki – kan den enkelte gjennomføre eller kontakte rett vedkommende så blir det løst. Faktisk er dette første gang på en konferanse jeg ikke har fått gnagsår av å måtte gå mellom de forskjellige personene jeg blir bedt om å kontakte.

IFS World Conference Atlanta 2018

Unik og tilpasset opplæring

En annen nøkkelfaktor knyttet til IFS suksess er deres implementasjons program. En viktig faktor for å lykkes med implementeringen av et ERP system er et godt og kunderettet opplæringsprogram. Dette var også noe kundene vektla som en suksess faktor på World Conference.

Vi er avhengige av at alle brukere er engasjert og fornøyde. For oss er et godt opplæringsprogram helt sentralt.

Tom A. Smith – Markedsdirektør IFS.

På oppfølging fra ITpro svarer Tom Axel Smith, markedsdirektør for IFS at de gjennomfører en kundetilpasset implementasjon av IFS og med dette følger det også med et sett med videoer, E-læringskurs og læringsmateriell som kunden kan lære opp sine ansatte på. Vi har blant annet et tett samarbeid med Clicklearn som leverer e-lærings løsninger til våre kunder.

På tilbakemelding fra sluttbrukeren vi har valgt å holde anonym i artikkelen, kokte det ned til mangelfull opplæring og informasjon rundt implementeringen av IFS, hvordan kjenner du deg igjen i beskrivelsen?

Selskapet du nevner har vært en kunde av IFS i mange år, en svært fornøyd som sådan, men selv om vi har et stort fokus på å sikre at rett opplæringsmateriale lages må vi i samarbeid med kunden fortsatt jobbe for å nå ut til absolutt alle brukerne. Det er jo ingen garanti for at sluttbrukeren følger opplæringsprogrammet, men vi gjør vårt beste for at dette skal bli gjennomført. Det er tross alt fornøyde sluttbrukere vi er avhengige av avslutter Smith.

Kommentarer