Techintervju: Peter McKay, Veeam

Vi møtte Peter McKay, Co-CEO for Veeam under VMworld i Barcelona. Peter ønsker å fortelle om GDPR og transformasjonen fra et backupselskap til en moderne tilgjengelighetsløsning.

 – Som et backupselskap som har fokusert primært på lokale datasentere, hvordan forbereder Veeam sin virksomhet fra On-prem til non-prem?

Selv om vi er et relativt ungt selskap er vi historisk et selskap som fokuserte på virtualisering hvor vi fulgte VMware og deres teknologi veldig tett, for senere også inkludere Hyper-V som ett av våre kjerneprodukter.

Dette er et produktområde vi fremdeles utvikler og vil fortsette å fokusere på ettersom det fremdeles er mye som kan optimaliseres og fremdeles kan forbedres i dette segmentet.

Det er likevel viktig å påpeke at vi ser flere bedrifter som vil eller kan gå virtuelt av forskjellige grunner. Det kan være bedrifter som ikke kan gå bort fra fysisk implementering, eller kunder som flytter sine tjenester til Azure direkte, og der kom jeg på en detalj til; Etter lanseringen av Azure stack har vi tatt store markeder i dette nye segmentet. Vi er store på Azure stack og vi ser kunder ta backup fra on-prem mot skyen.

Det å håndtere bedriftens data, om det er på eget datasenter som en fysisk eller virtuell installasjon eller om dette er i skyen har vært viktig for mange bedriftseiere, men vi ser et skifte hvor kundene ønsker stadig flere SaaS løsninger, og her har vi vært tidlig ute med integrasjon mot blant annet Office 365.

 – Hvorfor Office 365?

Av forskjellige årsaker ønsker bedriftene fremdeles å kontrollere dataene. Det kan tenkes at ansatte fjerner filer fra fellesområder eller OneDrive for Business, men senere ønsker dem tilbake. Dette er noe brukerne har vært vant med fra den tradisjonelle “hjemmeområde”- tankegangen, og Microsoft selv viser at dette er en god idé.

I starten var dette en tjeneste vi gav bort i 6 måneder til våre eksisterende kunder. Vi ønsket å se i hvor stor grad dette var et behov og hvor mange av våre – og Microsofts – kunder som ønsket å implementere dette. Resultatene var svært imponerende og det er i dag over 25 tusen bedrifter som benytter Veeam sin integrasjon mot Office 365 og dekker mer enn én million brukere.

Selvsagt, dette er ikke noe som alle kundene vil ha et behov for eller ønsker, det finnes jo muligheter for å hente frem igjen data i Office 365 dersom en bruker angrer seg, men i det store og hele er dette noe vi får tilbakemeldinger på og som er ønsket.

Det kan jo ha med at flere av våre kunder har allerede hatt Veeam på deres on-prem løsninger, og med den nye SaaS-integrasjonen til Office 365 har dette vært utløsende for at flere har våget å ta steget til Office 365.

Hva er GDPR?

GDPR – General Data Protection Regulation, eller Personvernforordningen, er en forordning som skal styrke og harmonisere personvernet ved behandling av personopplysninger i Den europeiske union (EU). Det omhandler også i noen grad behandling som skjer utenfor EU eller overføring av personopplysninger ut av EU.

Forordningen trer i kraft 25. mai 2018. Den avløser da personverndirektivet. Den får da direkte virkning i medlemslandene, og krever altså – i motsetning til direktiver – ikke nasjonal lovgivning.

 – Lagring av data on-prem, i skyen og backup på tvers av dette. Hva er Veeams tanker om GDPR?

GDPR er en utfordring for alle bedrifter, ikke bare i EØS-sonen, men globalt. Alle selskaper som arbeider mot EU-borgere får mange nye regler og retningslinjer som må overholdes. Dette er noe som ikke bare gir bedrifter mange utfordringer, men også muligheter. Det som er viktig, og dette er viktig, er å finne de løsningene som hjelper bedriftene å overkomme disse utfordringene – og faktisk – mange av kundene våre har kommet til oss for å få bistand med utfordringene som vil treffe 25. mai 2018.

Muligheter som oppstår er at bedrifter endelig kan få oversikt over de komplekse rettighetsstrukturene som finnes i bedriften og ikke minst, få en oversikt over dataene de eier.

Tilgjengelighet er fremtiden

 – Jeg skal være litt ekkel nå. Alle snakker selvsikkert om fremtiden, men når jeg spør er det få som tør å svare: Hvor er Veeam om tre år?

Techintervju med Peter Källviks – Veeam

veeam_peter-kallviks
– Veeam-miljøet oppfattes som en religion blant teknikere
Det sier den nordiske Veeam-sjefen i vårt Techintervju for en tid tilbake.

Les intervjuet her.

Utfordring akseptert! Stikkordet du er på jakt etter Alexander, er “tilgjengelighet”. Alt som berører, endrer og kommer i kontakt med data må være tilgjengelig. Enten dette er din laptop (Peter peker på maskinen jeg skriver på) eller telefon, vil dette ha et behov for å være tilgjengelig.

Selskaper som Airbnb og Uber trenger å være tilgjengelig hele tiden. Det vi ser er at vi som leverandør må kunne gi våre kunder muligheten til, ikke bare ha tilgang på data, men også kunne prosessere disse. Altså å ha tilgang til enkeltfiler og data i seg selv er ikke tilstrekkelig og den beste måten å illustrere dette på er vel Uber. Å ha tilgang på sjåfør- og kundeprofiler hjelper ikke. Business skjer over alt – hele tiden!

Selskaper som Amazon og Google gjør dette hele tiden, ikke bare sporer de dine handlinger og hva du er på jakt etter, de prosesserer denne informasjonen for å kunne markedsføre og gi best markedsføring. Du kan jo bare ta turen innom Amazon og søke opp noen bestemte varer innen en kategori og ta turen innom igjen senere – gjerne fra en annen enhet.

Litt i tråd med GDPR som vi snakket om tidligere. Noen mennesker bryr seg ikke om at Amazon og Google samler inn data om dem “de gir meg jo det jeg vil ha” er noe jeg ofte hører, og det er helt greit.

Samtidig er det mennesker som ikke ønsker at selskaper skal gjøre disse tingene i det skjulte, de mener at dette er ugreit. Jeg (Peter som person) mener det er burde være et krav og en mulighet for alle brukerne å slå av denne aktiviteten. Jeg mener faktisk at det burde være avslått som standard, så får det være opp til de som ønsker denne ekstratjenesten om den skal aktiveres eller ikke.

Selvsagt handler dette om en balansegang – tilbakemelding og overvåkning av brukerne gir bedre produkter og resultater, men samtidig gir du fra deg kontroll og personvern. Det har jo vært mye snakk om telemetri den senere tiden og aktiv bruk av dette gir en enorm gevinst i utviklingen av produktene. Vi i Veeam gir denne kontrollen og disse valgene integrert i løsningene, altså dersom en bruker velger å deaktivere datalogging eller i ytterste fall, å benytte seg av retten til å bli glemt vil vi legge til rette for dette.

Misforstå meg rett, vi sletter ikke dataene i backupen, men dersom en ansatt benytter retten til å bli glemt, vil vi kunne si hvor du ikke er i overenstemmelse med regelverket – men du som eier av data må slette dataene du har backup av selv.

For enkelte av våre kunder ville dette kunne være å muliggjøre GDPR as a Service. En service-tilbyder vil kunne levere denne oversikten for sine kunder igjen, uten at sluttkunden må følge med om deres backup er i overensstemmelse med regelverket. Svært mange har i dag utfordringer med produksjonsmiljøet og det å få ut en oversikt over at data i backup er ivaretatt er noe som betrygger våre kunder – og deres kunder igjen.

Kommentarer