Bransjeartikkel – Veeam

Kompetanse om tilgjengelighet og sikkerhetskopiering er for mange en dyrekjøpt læring i en bransje hvor de fleste leverandører sloss en evig oppoverbakke. Det vil si, tilsynelatende de fleste. De som ikke er Veeam-kunder.

Sett i retrospektiv, hva er det med Veeam og hva er det som gjør dem så spesielle?

La meg forklare hva jeg mener, en av de tingene som over tid har forundret meg er noe som til stadighet dukker opp når jeg snakker med bransjekolleger. Dersom vedkommende benytter seg av en “tradisjonell” backupleverandør får jeg som oftest et ullent svar om hva de bruker og på spørsmål om de er fornøyd med dette er heller sprikende. Motsetningen til de som benytter seg av Veeam derimot er slående. Disse kommer uoppfordret inn på temaet for å fortelle meg om hvilket produkt de bruker. En typisk samtale om temaet er rimelig lik og lyder som følgende: “Ja, vi bruker Veeam på backup-siden, det er en helt annen verden mot det vi hadde før”.

Hva er greia med backup?

Ben Armstrong, under Veeam ON 2015. Foto: Alexander Solaat Rødland

Så hva er dette med backup, eller sikkerhetskopi om du vil?

En fin metafor for sikkerhetskopiering meg berettet av Ben Armstrong, Program manager for Microsofts virtualiseringsteam. Han sammenligner backup og valg av leverandør for dette med bremser på en bil.

De fleste av oss har et rimelig avslappet forhold til biler og legger vår lit til de som er ansvarlig for utvikling av bremsene. Er bilen pen og motoren bra, ja da må jo bremsene være desto bra også. Man vektlegger ikke så mye hverken hvordan bremsene kan optimaliseres eller hvilken påvirkning valg av dekk og føre har på bremselengden.

For de som lever av en jobb i IT-bransjen, er det mange som ser på de fine sportsbilene (eller datasenter-servere om du vil) og ser på hvilken ytelse de har og hvilke muligheter dette vil gi for deg og din bedrift. Det er, også her, veldig få som reflekterer over hvilke backupsystemer som sikrer produksjonsmiljøet og ikke minst, hvordan vil en eventuell gjenoppretting gå for seg?

Hvorfor velger kundene Veeam?

William Shatner sammen med Rick Vanover under Veeam On 2015. Foto: Veeam

Som navnet i seg selv sier, er Veeam (VM uttalt på engelsk) en backupleverandør som primært retter seg mot sikkerhetskopieringsløsninger for virtuelle maskiner, VM’er.

Under fjorårets VeeamOn i Las Vegas fikk ITpro muligheten til å snakke med flere av Veeams kunder, partnere, egne og uavhengige eksperter på deres produkter som alle uavhengig kunne gå god for Veeams kvaliteter og viktigst av alt, simplisitet.

Til ITpro forteller Rick Vanover, product strategy specialist for Veeam at han har arbeidet sentralt med deres nye slagord “it just works“. Slagordet er den korte oppsummeringen han får tilbake fra sine kunder og partnere både i personlige møter og på hans twitterkonto fra IT-professionelle verden over.

Filosofien bak produktet er simplisitet, enkelhet og brukervennlighet. Til ITpro forteller Vanover at samtlige funksjoner i Veeam porteføljen er maksimalt syv museklikk unna og målet er at alt skal være så intuitivt som over hodet mulig, slik at brukerne ikke må bruke dyrebar tid på å lete etter ønsket operasjon. Hvert minutt med nedetid er kritisk for våre kunder og  tiden du som tekniker må bruke på å gjenopprette operasjonskritiske systemer kan koste bedriften dyrt.

Mange bedrifter har ofte dårlig erfaring med backup og gjenoppretting, og deres overgang til Veeam er noe som kontinuerlig gir oss gode tilbakemeldinger fra nye vel som eksisterende kunder.

Du kan selv høre technical fellow Jeffrey Snover forteller om besparelser og fordeler ved bruk av Veeam under Veeam On i videoen:

Brukerdrevet utvikling

Vanover forteller at utvikling og fremtidige produktutvidelser kommer ofte fra brukerne selv gjennom Veeams forumer eller gjennom eskalerte supportsaker. Her fremhever han funksjoner som Veeam Cloud Connect som først begynte som en forespørsel i Veeams forumer og som innen kort tid ble en inkorporert del av produktporteføljen. Med til historien hører det også til at flere personer innblandet i forumtråden i dag er ansatt hos Veeam som en direkte følge av forumhenvendelsen.

En annen sentral del av produktutviklingen er at tredjelinjesupporten arbeider sammen med utviklingsavdelingen. Dersom en bruker har en feil eller oppdager et problem som ikke blir løst på de to første servicenivåene er det rimelig å anta at dette er en feil som ligger i systemet og trenger forbedring i en eller flere grener.

Neste VeeamON arrangeres i New Orleans 15 til 18 mai 2017.

Kommentarer