Bransjeintervju: Peter Källviks – ny nordisk sjef i Veeam

Det er få selskap som har klart å gjøre noe så grått og kjedelig som backup til en brukervennlig og etterspurt tjeneste. Vi søker svar på firmaets suksessoppskrift og har pratet med Veeams nye nordiske sjef.

Peter Källviks – ny nordisk sjef i Veeam

veeam_peter-kallviksPeter Källviks har lang erfaring i bransjen med mange års fartstid innen lagringsindustrien. Peter begynte for EMC for rundt 20 år siden hvor han var med å starte EMC i Norden for så starte opp EMC i Asia med hovedbase i Singapore.

Peter har også vært med på oppstarten av NetApp i Sverige og Baltikum hvor han ble værende i ni år før han hadde to år hos Oracle før han nå er sjefsselger i Norden for Veeam.

It just works!

 – Så, Peter, hvor lenge har du vært hos Veeam nå?
Jeg har vært her i rundt fem uker (ni uker når intervjuet publiseres red. anm.) etter at jeg for en tid tilbake ble kontaktet av en representant som ønsket meg over til Veeam. Det som trolig var avgjørende for dette var min lange erfaring i lagringsbransjen, da spesielt hos NetApp. Veeam har jo produkter som har store krav til lagringsløsningene i implementerte økosystemer, noe som gir min kompetanse og erfaring ekstra tyngde.

For min del har jeg alltid syntes Veeam har vært et spennende selskap. Jeg har sett dem som partner tidligere også kjenner jeg jo en del mennesker som jobber for Veeam, så for meg var det en spennende åpning. Veeam er jo veletablert i Norden mange store og spennende partnere og flere tusen kunder.

 – Du nevner lagring og din erfaring hos NetApp, hva er det som er styrken til Veeam slik du ser det?
Javvist! Veeam har en rekke fordeler, men skal vi begynne et sted så må det være det generelle budskapet om tilgjengelighet for det moderne datasenteret som er kjernen av Veeams produktfilosofi. Den andre filosofien er at man skal følge prinsippet bak 3-2-1 som sier at man skal ha tre kopier av data lokalt på to forskjellige lokasjoner og en offsite disaster recovery.

… man skal ha tre kopier av data lokalt på to forskjellige lokasjoner og en “offsite disaster recovery”.

Peter Källviks, nordisk sjef for Veeam

Selv om filosofien bygger på disse to prinsippene er den store styrken at produktet er utviklet for det moderne datasenteret og de virtuelle miljøene som finnes der. Produktet har ikke den historiske ryggsekken som mange andre leverandører har gjennom fokus på backup på OS, applikasjon eller filnivå. Disse produktene ble gjerne utviklet for ti til tyve år siden og har gjennomgått moderniseringer for å fungere i dagens utfordringer mens Veeams produkter er skreddersydd for nettopp dette virtuelle miljøet.

Les også på ITpro.no: – Backup er for sent når skaden har skjedd

veeam_endpoint_backup_free0042

Veeam-miljøet oppfattes som en religion blant teknikere

Den store fordelen med dette er at vi kan tilby en ekstremt rask gjenoppretting av datasett dersom uhellet skulle være ute. Vi har eksempler på kompliserte gjenopprettingsoperasjoner som får hele driftssystemer tilbake på bare femten minutter. Dette er noe vi kan gjøre på grunn av integrasjonsmulighetene som finnes sammen med våre partnere som eksempelvis NetApp, EMC og HP. Denne integrasjonen gjør det mulig å kunne starte opp systemene fra speilsystemet, altså sikkerhetskopien. For å si det på en enklere måte, dersom du har en sikkerhetskopi av ditt driftsmiljø vil du kunne slå dette av for deretter å starte opp systemet direkte fra sikkerhetskopien, mens gjenopprettingen pågår.

Dette gir våre kunder muligheten for enkelt å lage sitt eget testmiljø gjennom oppstart av en sikkerhetskopi som et separat driftsmiljø for testformål før man implementerer den samme endringen i produksjonsmiljøet. En annen funksjon er det som heter Cloud Connect som gjør det mulig å sammenkople datasenteret mot en tjenestetilbyder som eksempelvis Microsoft Azure og slik lagre data direkte i skyen fra vårt management.

En annen funksjon er det som heter Cloud Connect som gjør det mulig å sammenkople datasenteret mot en tjenestetilbyder som eksempelvis Microsoft Azure og slik lagre data direkte i skyen fra vårt management.

 – Dette høres jo på mange måter ut som en utopisk situasjon for driftsansvarlige, hva sier kundene til dette?
Det er ganske interessant at du spør om det, Alexander. Jeg har jobbet her i fem måneder, unnskyld, fem uker, og det jeg ikke var forberedt på når jeg begynte var at dette oppleves nesten som en religion. Jeg snakker med partnere og kunder er det bare positive tilbakemeldinger å hente. Med fare for å virke selvgod, så må jeg si at jeg ikke har hørt en eneste negativ tilbakemelding om hverken selskapet eller dets produkter og det er en interessant oppdagelse.

Jeg har fått tilbakemeldinger, også før jeg begynte i Veeam, om tilbakemeldinger fra kunder som sier hvor enkelt produktene er og hvor simpelt det er å tilbakestille et system dersom uhellet er ute. For noen uker siden var jeg på en messe her i Sverige og kom i kontakt med mange av våre kunder og litt som du sier, kundene sier at det som før tok tre-fire- timer å tilbakestille en virtuell maskin, mens Veeam-kundene sier at det tar bare minutter. Dette kombinert med simplisiteten til systemet gjør at alt er svært lett for brukeren å utføre, og det er jo nettopp dette som er slagordet til Veeam: It just works.

Les også: Veeam lanserer backupagent for Linux

veeam_endpoint_backup_security

Proof-of-concept – enkelhet satt i system

Kundene sier at det som før tok tre-fire timer å tilbakestille en virtuell maskin, mens Veeam-kundene sier at det tar bare noen få minutter.

Peter Källviks om tilbakemeldinger fra kundene

 – Har du noen eksempler på at dette gjøres?
Ja, ta for eksempel våre proof-of-concept-prosjekter, dette er noe vi kan gjøre på en halv dag for våre kunder. Slik vil potensielle og eksisterende kunder kunne få oversikt og opplæring i hva som skal gjøres og hva som skal testes i nettopp deres miljø. Vi har eksempler på enkelte av våre konkurrenter som har brukt flere dager eller til og med uker på de samme konseptene.

Dette var faktisk en av de tingene jeg bet mer merke i før jeg takket ja til denne jobben, hvor enkelt systemene var å ta i bruk.

 – Du sier enkelt å ta i bruk applikasjonene til Veeam. Hvor enkelt er det å sertifisere seg på Veeam sine produkter? Er dette en komplisert prosess for teknikere som ønsker dette?
Sertifiseringsprogrammet til Veeam tar rundt tre-fire dager og da snakker vi om sertifisering på alle Veeams produkter, ikke bare en del av produktpakken. Tilbakemeldingene vi får fra de som tar disse sertifiseringene er veldig i tråd med det jeg nevnte tidligere – produktene er svært enkle å forstå og enkle å bruke.

 – Hvilke partnere er det man skal kontakte for å få mer informasjon om produktene?
Oi, det er en rekke partnere du kan kontakte i Norden. Faktisk, så selger Veeam sine produkter utelukkende gjennom partnere, det er ingen salg som skjer direkte fra Veeam. I Norge og Norden er det TechData, Commax, Arrow, Atea, Evry, Crayon, Digysys, Dustin og Mosystem som er partnere. Eller, det er de jeg kan komme på, så må du ha meg unnskyldt om det er noen jeg har glemt.

Veeam_propartner

En av tankene bak det å ha partnere som salgskanaler er å kunne gi denne integrasjonen jeg har snakket om, og noen av disse leverandørene kan levere en komplett løsning med alt ifra lagring og programvare til installasjon og off-site lagring gjennom sin egen cloud-connect portal.

For å bli partner er det forskjellige ting som kreves, alt etter hvilket partnerstatus man søker, men et minimumskrav er at selskapet skal ha sertifiserte teknikere. Dette er altså ikke bare en salgstransaksjon.

 – Du nevnte innledningsvis at dere hadde mange kunder i Norden, har du noen eksempler?
Ja, det er riktig. Veeam har flere tusen kunder i Norden i alle størrelser og formater. Et eksempel på disse er Energiselskapet Buskerud som etter bare tre måneder hadde en avkastning på sin investering, eller return-on-investment. Samtidig har Steen og Strøm også uttalt at en av de mest positive elementene var den agentløse opplevelsen av å sikkerhetskopiere VMer.

Vi har nådd SMB markedet ganske bra, men vi ønsker å kunne nå ut mot de større foretakene og kundene. Her ønsker vi å ta med oss erfaringene vi har gjort frem til nå, inn mot de store Enterprise-kundene, avslutter Källviks.

Med dette ønsker vi å takke Peter Källviks for intervjuet og lykke til i sin nye rolle.

Kommentarer