Fitbit Charge HR er storebroren til Fitbit Charge og kan i tillegg til å logge søvn og bevegelse også måle pulsen din, og det kontinuerlig 24 timer i døgnet.

Vi testet nylig minstemann, Charge, i den nye porteføljen til Fitbit og vi likte den godt og gav den god karakter. Storebror Charge HR som i tillegg har optisk pulsmåler rett på håndleddet, henvender seg til den som er mer aktiv, men allikevel ikke helt treningsnerd. Så er du hverdags-mosjonist, eller trener på helsestudio og ønsker å følge med på pulsen din i tillegg til skritt, vil du kunne få utrolig mye hjelp i et produkt som Fitbit Charge HR. Når det i tillegg kun koster ca. 300kr mer enn Charge, er det å regne som et kupp til prisen.

Siden Fitbit Charge og Charge HR er så å si identiske, er mye av teksten som ikke omhandler selve pulsmåleren basert på vår test av Fitbit Charge. Vi starter derfor med den viktige forskjellen, nemlig pulsmåleren.

Pulsmåler

Den store forskjellen mellom Charge og Charge HR er at Charge HR har pulsmåler i tillegg. Tiden hvor man måtte ha eget pulsbelte for å sjekke pulsen, og således ofte forbeholdt de virkelig treningsaktive, er forbi. Ikke det at man ikke får separate pulsbelter fortsatt, men nå får man pulsmåler på håndleddet og man slipper en ekstra sensor. Det er kanskje ikke godt nok for de virkelig ambisiøse, men det er godt nok for svært mange.

Bilde: Fitbit

 

Pulsmåleren er optisk og det som igjen er spesielt med Fitbit sin pulsmåler, er at den måler pulsen kontinuerlig gjennom hele døgnet, ikke bare når du trener. Det gjør at man har en oversikt til en hver tid over hjerterytmen. I tillegg måler den også hvilepuls og en god hvilepuls, er normalt sett en lav hvilepuls. På den måten kan man ofte finne ut hvordan det står til med den indre helsen.

Hjertet fungerer jo ved at det pumper blod rundt i kroppen for hvert slag og jo i bedre form hjertet er, jo større kapasitet har det og jo mer blod pumpes rundt for hvert hjerteslag. Derfor vil også hvilepulsen synke jo bedre form man er i.

Så hvordan fungerer pulsmåleren til Fitbit?
For hvert hjerteslag, så utvider og trekker huden seg sammen ørlite grann. En optisk pulsmåler fungerer da ved at det sitter to LED-lys som lyser opp huden rundt sensoren og sensoren klarer dermed å fange opp forskjellen i huden og algoritmer regner så ut pulsen man har. Optiske målere har rykte på seg for å være til dels unøyaktige, men Fitbit har med sin PurePuls-teknologi fått utviklet dette til å fungere riktig så bra. En forutsetning er at selve sensoren som ligger på undersiden av armbåndet skal ligge noenlunde i ro inn mot huden. Hvis man er i bevegelse, kan det derfor være at den viser feil puls umiddelbart, men hold armen i ro i noen sekunder, så henter den inn riktig puls igjen.

Her ser vi pulsmåleren på undersiden. Bilde: Fitbit

Det er overraskende hvor godt målt puls stemmer med hva jeg selv har målt på den manuelle måten, ved å telle hvert hjerteslag. Det er svært ofte helt riktig, eller nesten riktig. Eneste ulempe er at det noen ganger som nevnt kan ta noen sekunder før den viser korrekt puls. Driver man med ekstremsport, boksing eller lignende kan det også være at man må stoppe opp litt og holde armen i ro før man ser den riktige pulsen og i slike tilfeller, vil det nok være bedre med mer dedikert utstyr med egen sensor rundt overkroppen.

Kalorier og aktivitet
En annen fordel med å ha pulsmåler kontinuerlig er at den regner ut kaloriforbrenning på en langt mer korrekt måte siden den nå til en hver tid vet aktivitetsnivået. Man får dermed et godt innblikk i hvor mye kroppen forbruker i løpet av dagen, og er man flink til å bruke appen eller det nettbaserte grensesnittet, så kan man også logg vann og mat som beskrevet i et annet avsnitt av testen.

I tillegg viser displayet også tre ulike faser av aktivitet. Fettforbrenning, Cardio og Maks. Setter man da dobbeltapping til å vise pulsmåleren, så har man raskt tilgang til pulsen og om man da holder seg innenfor den fasen man har satt som mål for f.eks. en treningsøkt. Det vi derimot savner, er mulighet for å kunne ha på skjermen kontinuerlig når man trener. Det ville nok tatt mye strøm, men da ville man slippe å dunke på enheten til stadighet for å se pulsen. Vi håper veldig dette kommer i neste oppgradering.

Design

Som tidligere er også Charge HR lagd i gummi og selve tracker-enheten er nå skrudd fast sammen med pulsmåleren, bak et deksel i armbåndet slik at man ikke uten videre kan ta det ut slik man kunne på Flex. Vi regner med dette gir økt holdbarhet, da armbåndet på Flex hadde en tendens til å ryke etter noen måneder. Det er også en ladeplugg på baksiden inn mot håndleddet. Her brukes det en ikke-standardisert ladekabel og den som sitter i Charge HR er heller ikke lik den som sitter i Charge. Her burde Fitbit ha tenkt seg om to ganger før de lagde så mange ulike ladeplugger. Ulempen med dette er at om man er på tur, er det lett å glemme å ta med kabelen, eller glemme den igjen et sted. I tillegg er kabelen kort.

Bilde: Fitbit

I front er det en liten OLED-skjerm som viser nødvendig informasjon. På venstre side er det nå en knapp. Denne lar brukeren bla i menyen for å se ulik informasjon som er lagret. Man kan også aktivere dobbeltapping slik man kjenner fra Flex, men vi synes denne funksjonen har blitt mer upresis enn tidligere, men samtidig er den langt mer presis på Charge HR enn på Charge. Om det er fysiske forskjeller eller programvare som gjør dette, vites ikke.

Skikkelig festemekanisme
Overflaten er på Charge HR ruglete og det er skjært en fint mønster på overflaten, men noe ulikt det vi finner på Charge. Vi synes dette gjør at den ser mer eksklusiv ut enn de foregående modellene. Festemekanismen har nå endelig blitt med skikkelig spenne, ala den man kjenner fra klokker og beltespenner. Dette var en kjærkommen oppgradering i forhold til å ikke miste armbåndet, men det gjør også at det er en anelse tykkere i selve spennen. Men er man vant til å gå med klokke, burde det kun være positivt.

Fitbit Charge HR tåler vannsprut, men er ikke vanntett. Det er verd å merke seg så man tar den av i dusjen eller andre steder hvor den kan bli eksponert for vann.

Oppsett

Mange har kanskje Fitbit Flex fra før og har derfor allerede en konto hos Fitbit. Hvis ikke så lages dette under oppsettet. Det følger med en USB-adapter for trådløs synkronisering. Denne settes inn i PC/Mac. Når det er gjort, så går man inn på www.fitbit.com/setup og registrerer seg. Last så ned en applikasjon til PC eller Mac og du er i gang.

Charge HR vil nå synkroniseres automatisk så fort den er i nærheten av USB-adapteren og du slipper å styre med kabel for å synkronisere. Smart! I tillegg vil nok de fleste bruke appen som er til mobiltelefon. Her støttes både iPhone, Android og Windows Phone. BRA! Endelig et firma som har skjønt at det også finnes brukere med Windows Phone.

I bruk

Den nye serien fra Fitbit har blitt langt mer avansert enn tidligere. Siden man nå har en skjerm, så er det enklere å lese av informasjon på en rask måte. Ved å trykke på knappen på siden får man info som: klokke med dato, puls, antall skritt, omtrentlig tilbakelagte kilometer, ca. kaloriforbruk, antall etasjer du har besteget i tillegg til at man har tilgjengelig en funksjon for å starte en ny treningsøkt. Hold knappen inne og en ny økt blir logget. Alle data man nå ser i skjermen, gjelder for denne økten.

Det er ganske motiverende å har så rask tilgang på særlig puls og antall skritt man har gått i løpet av dagen og det at man ser antall etasjer man har besteget, gjør at man kanskje lettere tar trappen istedenfor heisen når man har den muligheten. Det vi derimot ikke helt liker er nøyaktigheten på denne informasjonen. Den er nemlig svært raus og deler ut etasjer jeg ikke har gått.

Bilde: Fitbit

Det samme ser vi når det gjelder skritt. Siden trackeren sitter på håndleddet, så fanger den jo opp bevegelser man gjør. Så det å pusse tennene kan fort gi 60 – 70 skritt på telleren. Klør man seg litt kraftig, vil også deler av dette telles som skritt. Det er kanskje ikke så lett å få det til på en bedre måte enda, men i følge Charge HR er jeg i alle fall mer aktiv enn jeg faktisk er. Uansett, så er det kanskje ikke SÅ viktig å vite eksakt antall skritt man har gått hver dag, men personlig har jeg brukt den for å måle dager mot hverandre da feilmarginen jo er der hver dag. På den måten blir det uansett lett å se sånn omtrentlig hvor aktiv man har vært og når kveld kommer, så er det lettere å komme seg opp av godstolen og gå seg en tur hvis telleren viser litt lite.

Online brukergrensesnitt
Det web-baserte grensesnittet er både enkelt og oversiktlig. Hovedsiden består av ulike fliser som du kan flytte på og endre selv. Her får du oversikt som antall skritt, puls, kalorier, distanse, søvn osv. Vi liker dette svært godt og det gir deg som bruker en rask og oversiktlig oversikt på dagens mosjon, puls, søvn, forbruk og inntak av kalorier. Det at man nå også logger pulsen, gjør at man kan følge med på pulsen gjennom hele døgnet. Artig å se hvordan den synker ut over natten og stiger når man er aktiv. Dette gir en godt innblikk i helse og aktivitetsnivå og man kan lettere sette seg mål og konkurrere med seg selv om å få bedre verdier.

Onine brukergrensesnitt. Klikk på bildet for å se det større…

Man har også her en funksjon som heter Log. Her kan man nemlig logge langt mer enn bevegelse for de som ønsker det. Manuelt kan man skrive inn alt man spiser og man kan velge ulike mat-databaser. Dessverre finnes ingen for oss nordmenn, så her må alt legges inn manuelt. Tungvint og lite praktisk for et slikt produkt som ellers er enkelt å bruke, men vi er nok ikke et stort nok marked foreløpig. Uansett kan du som nevnt legge inn alle matvarer du ønsker selv og ved å føre inn alt du spiser, vil du få en god oversikt over dagens matinntak. Både kalorier, karbohydrater, proteiner og fett blir logget og man kan enkelt se hvilke kilder man i hovedsak får energi i fra og hvilke vaner eller uvaner man har. Man bør jo aldri ha to store energikilder, så har man inntak av mye fett og karbohydrater, så er det enkelt å skjønne hvorfor vekta ikke er der den skal.

I tillegg kan man logge vekt, søvn, skrive en journal for seg selv om dagene man gjennomgår, hjerteslag, blodtrykk og blodsukker. Så sliter du med høyt blodtrykk eller blodsukker og har egne apparater for å måle dette, har du nå et felles sted for å samle alle data. Vi synes dette er svært praktisk. Da har i alle fall de som trenger det muligheten.

Appen

Det er gledelig å se at Windows Phone også er tatt inn i varmen, for man får apper til både Android, iPhone/iPad og Windows Phone. Selv om de er noe enkle, gir de en god oversikt. Vi skulle ønske oss litt bedre oversikt og nattesøvn i appen. Ser vi på både Microsoft (Health) og Jawbone sine apper, så har man langt mer informasjon om nattesøvnen enn det Fitbit gir. (Webgrensensittet gir dog mer informasjon).

I appen kan man også velge om man vil ha automatisk synkronisering eller ikke. Man kan da få tilbakemeldinger fra telefonen når man når visse mål f.eks. Dette kan man stille inn etter eget ønske.

Viser anrop
En ny og kjekk funksjon er at Charge HR kan vise hvem som ringer. Man kjenner det vibrerer lett og så vises navnet i skjermen på den som ringer. Funksjonen er meget praktisk, men vi ser at Charge HR ofte ikke kobler opp mot mobilen hvis den har vært utenfor dekning en periode, eller Bluetooth har vært avslått om natten. Om dette ligger hos Charge HR eller mobilen skal være usagt men helt stabilt har vi ikke opplevd dette i testperioden. Uansett en praktisk funksjon vi har satt pris på.

Vekkerklokke
En annen kjekk funksjon, er at man som på Flex kan bruke Charge HR som vekkerklokke. I appen på din mobiltelefon eller fra din PC/Mac, stiller du enkelt inn når du ønsker å bli vekket. Når tidspunktet er nådd, vibrerer Charge HR på hånden din. Sover du ekstremt dypt vil du kanskje ikke våkne av dette, men for de fleste vil dette fungere utmerket. Samtidig er dette en meget behagelig måte å våkne på samt at man slipper å vekke flere i huset. Smart!

Du kan ha inntil åtte ulike alarmer og de kan settes til én gang, eller gjentagende. Man kan ved gjentagende vekking også velge hvilke dager man ønsker alarmen, slik at man f.eks. kan ha én innstilling for vekking hver dag fra mandag til fredag.

Batteritid
Batteritiden er alltid et tema på slike dingser. Det finnes ikke noe mer irriterende enn enheter man må lade i ett sett. Charge HR skal i følge produsenten holder i 5+ dager, men i praksis har vi ikke klart mer enn 4 dager. Dette er omtrent halvparten av hva Charge klarte og alle innstillinger er like. 5 dager lar seg muligens gjøre hvis vi slår av anropsvisning, men vi synes uansett dette er bra med tanke på at man faktisk har en pulsmåler 24 timer i døgnet på håndleddet.

Konklusjon

Fitbit Charge HR er mellom-modellen i den nye serien og er like Charge med unntak av at den i tillegg har en pulsmåler. Charge HR er pen å se på, har god batteritid, er mer avansert. Det kan logge antall skritt man går, måle puls, regne ut ca. hvor mange km. det tilsvarer, hvor mange kalorier du har forbrent, hvor mange etasjer du har besteget, logge din søvn og gi deg oppmuntring underveis etter hvert som du når dine mål.

Charge HR er laget i gummi og plast og man lader nå selve trackeren rett i armbåndet. Endelig har det fått en skikkelig låsmekanisme ala, den vi finner på klokker og beltespenner. Kabelen er dessverre ikke Micro-USB og den er litt kort. Batteritiden er ofte på 4 dager og det er i underkant av det Fitbit oppgir, men uansett bra med tanke på at man har pulsmåling på kontinuerlig.

All informasjon Charge HR samler, synkroniseres automatisk til din mobiltelefon og både iPhone, Android og Windows Phone er støttet. Bra! Egentlig lagres all informasjon på din konto hos Fitbit og man kan der følge alt man gjør i tillegg til å logge mat, hvor mye vann man drikker m.m. Det følger også med en liten USB-dongle man kan koble i datamaskinen slik at man kan synkronisere Charge HR så fort den er i nærheten. Praktisk.

Trenger man å bli vekket, så har Charge HR innebygd vekkerklokke som vibrerer på armen. Man kan ha inntil 8 alarmer.

Fitbit Charge HR et svært lettfattelig og motiverende produkt, selv om det er litt i overkant raust med å telle antall skritt og etasjer. Du får nok en god porsjon ekstra for å klø deg, pusse tennene, vaske hendene, klappe osv. Alt som gir bevegelse som kan ligne på at man går eller løper blir regnet med, men algoritmer utvikles stadig, så vi renger med dette blir enda mer nøyaktig etter hvert. Uansett blir dette omtrent det samme for hver dag og det fungerer derfor uansett motiverende å se hvor mye man har beveget seg i forhold til i går eller hva man normalt gjør.

Pulsmåleren fungerer over all forventning, og måler pulsen din 24 timer i døgnet. Den logger også hvilepuls og i appen eller det nettbaserte grensesnittet kan man se grafer og utvikling av puls. Nøyaktigheten er også svært god, selv om det kan ta noen sekunder før den måler riktig puls når man er i bevegelse. Tatt prisen i betraktning, som i skrivende stund kun ligger ca. 300kr over Charge, anser vi Charge HR å være et kupp til prisen. Er du hardcore treningsentusiast, er kanskje ikke dette et avansert nok produkt, men i sin sjanger og pris er den foreløpig uten konkurranse etter vår mening.

Vår vurdering

90 /100 poeng
Design
85
Pulsmåler
90
Oppsett
80
I bruk
90
Totalt
90