SMS-reklame: Et faen i helvete!

Beklager språket, det er sjelden hensiktsmessig. Men SMS-reklame er en pest og en plage.

Det er ikke ofte vi bruker bannskap redaksjonelt her på ITpro, men reklame på SMS er en plage vi vil sammenligne med hemoroider i sommervarmen. Dagens kronikk fra vår produktleder sender et spark hvor hemoroidene gror, til dem bak illegal markedsføring.

Uønsket. Verken SMS-spam eller app er ønsket på denne telefon.
Pølsefest?
Alle skjermskudd: Alexander Solaat Rødland

Det er søndag morgen og mobilen plinger: “Kjære Alexander. Last ned vår populære app. Da er du med i den snarlige trekningen av gavekort à kr. 1000,-. Les mer: (sensurert link)”.

Meldingen gjengitt over ble mottatt en søndag formiddag klokken 11.31. Avsender en frisørsalong jeg ikke har brukt på mange år. Tilfeldig eller ikke, dagen etter – mandag – fikk jeg nok en tekstmelding. Denne gangen fra en leverandør av studietjenester. En leverandør jeg aldri har benyttet tjenester av, og ikke har vært i kontakt med de siste to år(!):

“Hei,vi minner om sjansen til å få årets beste rabatt på (sensur) Et Studieår i Utlandet. Reserver studieplass innen fredag gjennom å ringe oss på (sensur).MVH (sensur) :)” 

Det er mange ting som popper opp i hodet mitt når jeg får reklame på SMS. Det aller første er en negativ emosjon som er sterkt relatert til sinne/frustrasjon.

Ulovlig markedsføring

Hvorfor sender de meg SMS, og hvorfor fikk jeg ikke beskjed om hvordan jeg kan stanse disse (send stopp til *tlf*) – og mest av alt, hvorfor stilles ingen til ansvar for illegal markedsføring?

I forbrukerloven §15 står det:

3.3.3.3 Enkel og gebyrfri adgang til å frabe seg markedsføring. Kunder som ikke sier ”nei takk” i forbindelse med at det opprettes kundeforhold skal ha en enkel og gebyrfri adgang til å frabe seg slike henvendelser, og det skal opplyses om denne muligheten hver gang kunden mottar markedsføring.

Ved utsendelse av markedsføring via e-post, skal det f.eks. være mulighet for å si ”nei takk” ved hjelp av en lenke i hver enkelt e-post. Ved markedsføring via SMS bør det være mulighet for å melde fra via SMS, samt via den næringsdrivendes hjemmeside.

La oss spole litt tilbake. Nærmere bestemt februar 2014.

Lang tid. Legg merke til tidspunktet for når saken omsider ble løst.

I faksimilen til høyre kan dere selv se en meldingshistorikk med en annen aktør som selv ikke hadde kontroll på denne lovpålagte informasjonen. Fra undertegnede først tok kontakt til saken var løst tok det nærmere to måneder (!) før korrekt informasjon var fremskaffet. Informasjon de etter loven er pliktet å levere ut sammen med hver enkelt SMS.

For å gjøre forbannelsen komplett; Et halvt år etter stopp-melding var sendt (og bekreftet) kommer det en ny SMS fra den samme aktøren. Denne gang signert med et navn sammen med bedriften. Likevel, heller ikke den nye meldingen inneholdt nødvendig lovpålagt informasjon for avmelding. Jeg blir gal av dimlingene jeg må forholde meg til!

Så, hvorfor i helvete må jeg dra på meg Inspektør Gadget-uniformen min hver gang en eller annen gjøk finner ut at de skal teppebombe telefonen min? Å fremdrive den aktuelle “stopp”-informasjonen er nemlig ingen enkel sak, og selv en remake av filmen “ghostbuster” er mindre tidkrevende enn hva mange av disse konfrontasjonene har vært.

Avmelding som ikke fungerer

I et annet tilfelle, ble det nylig sendt ut SMS-markedsføring fra Platekompaniet. Her har de forøvrig inkludert informasjon om avmelding av SMS-tjenesten, men denne fungerer dessverre ikke.

Platekompaniet klarte i det minste å ta med avmeldingsinformasjon, selv om forsøket på å melde seg av ble forgjeves.

Etter at denne kronikken ble påbegynt, fikk vi også inn en sak fra en av våre lesere:

Til redaksjonen beretter Terje Karlsen at det over en periode på flere måneder har tikket inn SMS-reklame for en lokal kolonial-butikk. Problemet er at Karlsen bor utenfor Bergen. Den lokale butikken befinner seg utenfor Kragerø. Et sted Karlsen aldri har oppsøkt. Redaksjonen har fått tilsendt kopi av disse meldingene som tydelig mangler den samme informasjonen som vi har nevnt ovenfor.

Er det slik at hvermannsen skal måtte føre en klagesak som krever mer tid og ressurser enn det ville være å få seg et nytt mobilnummer? – Terje Karlsen

I flere runder har Karlsen forsøkt å nå både butikksjef, markedsansvarlig og markedsdirektør for den aktuelle kjeden, som har et hundretalls butikker i Norge. ITpro har fått innsyn i epostkorrespondansene Karlsen har sendt, lenge uten at disse har blitt besvart.

I starten av denne uken kunne Karlsen opplyse oss om at han omsider fikk en tilbakemelding fra kjeden;

“I dag fikk jeg svar, der jeg ble bedt om å sende “*sensur* stopp” til 2290 – som ble kvittert med følgende melding “ukjent kommando på 2290”.

Er det slik at hvermannsen skal måtte føre en klagesak som krever mer tid og ressurser enn det ville være å få seg et nytt mobilnummer?, spør Karlsen retorisk.

Trolig store mørketall

Forbrukertilsynet har ikke besvart ITpros henvendelse denne uken, men juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug, har tidligere uttalt at ombudet mottar rundt 1000 skriftlige klager på SMS- og epost-reklame hvert år.

– Det er normalt veldig få som tar seg tid til å klage på SMS-reklame til Forbrukerombudet. Det er kanskje et irritasjonsmoment, men man lider ikke noe økonomisk tap. Derfor sitter det ofte langt inne å klage, sier Haug.

80.000 kroner i gebyr

I fjor verserte det en sak i media, hvor helsekostkjeden Sunkost sendte ut SMS til nesten 60.000 personer. 13 av disse klaget til Forbrukerombudet, og mente at Sunkost hadde sendt dem reklame uten deres samtykke. 

Forbrukerombudet ga Sunkost en bot på 80.000 kroner for ulovlig markedsføring. Sunkost på sin side, mente at alle som mottok SMS-en har samtykket til dette gjennom deltagelse i en nettkonkurranse. Forøvrig kunne ikke helsekostkjeden dokumentere innhenting av samtykke, og viste til at en underleverandør hadde slettet loggen over samtykke.

– Flere av dem som har klaget på Sunkost, er helt klare på at de aldri har samtykket til å bli kontaktet av selskapet. Det er tydelig at helsekostkjeden ikke har hatt kontroll på rutinene sine her, sa Forbrukerombud Gry Nergård til E24.

Er du plaget av ulovlig markedsføring på SMS eller epost? Du kan sende din klage til Forbrukerombudet, og tips oss gjerne i kommentarfeltet under eller på epost til redaksjonen.

Kommentarer