Bransjeintervju: Lync MVP Ståle Hansen

En av verdens fremste Lync eksperter, Ståle Hansen, gjør seg klar for Norwegian Lync day og som en av tre norske foredragsholdere under TechEd i slutten av oktober. Vi gir deg en sniktitt i trendene rundt Lync

Ståle Hansen er Lync MVP på fjerde året og er chief technical architect i Knowledge Factory. Han har jobbet med Lync og den type Microsoft-teknologi siden 2006 og brenner for å hjelpe bedrifter med å få lykkelige brukere som lykkes med samhandling gjennom Lync. I den forbindelse arrangerer han Norwegian Lync Day og snakker om temaet på TechEd Europe og TechDays Sweden.

Lync MVP Ståle Hansen
Lync MVP Ståle Hansen jobber til daglig i Knowledge Factory, og er aktuell med Norwegian Lync Day, og TechEd Barcelona.
Blogg: http://msunified.net
PodCast: http://theucarchitects.com
Twitter: @StaleHansen

Da vi pratet med Ståle Hansen satt han i sin kjærkomne Nissan Leaf på vei gjennom ring 3 i Oslo. Med Lync i blodet ble praten god og vi kunne merke engasjementet gjennom telefonen.

Hvilke utfordringer er det dagens bedrifter står ovenfor? 

Det vi ofte ser er at tjenesteleverandørene, altså hosterner, arbeider slik de har gjort i mange år med kun små justeringer. Vi ser at hosted Exchange blir stadig mer utbredt, men likevel er produkter som Office 365 et produkt de ikke lenger ønsker å se på som en konkurrent til dem selv – men en vare de selv kan levere til sine kunder.

Med et slikt breddetilbud vil hosterne kunne levere en delvis-, så vel som en komplett identitets- og tjenesteløsning for sine kunder. Alt fra den enkelte bedrifts AD- og Office-tilgang kan tilrettelegges for kunder som ønsker å kjøpe slike tjenester i en ferdig pakke, uten å måtte tenke på alt som må gjøres i bakkant av serverkonfigurasjon og innkjøp.

Løsningene kan selvsagt også migreres med en on-site AD, Office, Exchange eller andre serverløsninger som kunden ønsker bedre samspill mellom.

Lync som samhandlingsverktøy

Så hva av dette er nytt av tidligere?

Det som har vært vanlig å levere, er en AD-løsning, virtuelle skrivebord, Exchange-tilgang samt eventuelle tredjeparts applikasjoner som kunden selv har ønsket en tjenesteleverandør å drifte, vedlikeholde og levere for dem.

Vi ser at hosted Exchange blir stadig mer utbredt, men likevel er produkter som Office 365 et produkt de ikke lenger ønsker å se på som en konkurrent til dem selv – men en vare de selv kan levere til sine kunder.

De typiske kundene er små- og mellomstore bedrifter som har behov for tradisjonelle eller krevende informasjonssystemer, men som ofte er presset på personal- eller ressursfronten for å kunne drifte slike løsninger lokalt selv.

Flere og flere går bort fra å levere virtuelle skrivebord (typisk ASP) og heller levere Office 365 som kunden har installert selv som en tykk-installasjon med tilgang til alle applikasjoner og dokumenter gjennom en hybrid skyløsning.

Mange av de små- og mellomstore bedriftene tar også i bruk Lync som samhandlingsverktøy internt – så vel som eksternt i bedriftens kommunikasjonsløsning. Vi ser dog at mange tjenestetilbydere ikke har tilstrekkelig kompetanse på å implementere en hosted Lync-løsning, så vi ønsker naturligvis å øke kompetansen på dette nivået, slik at hosterne får tilstrekkelige og nødvendig kompetanse til å levere hosted Lync til sine brukere.

Lync

Lync er en tjeneste som er ganske annerledes enn andre Microsoft-produkter. Tjenesten må kunne levere tale- og videotjenester og samhandle med fysiske, eksterne telefonsentraler – så vel som intern server- og WiFi-kommunikasjon.

Stor konkurranse i markedet

Det er om lag 400 tjenesteleverandører i Norge i dag, men det er svært få som tilbyr Office 365 til sine kunder. Samtidig sier Microsoft at de har mer enn 500 nye bedrifter som oppretter en konto i Office 365 – i all hovedsak små- og mellomstore bedrifter. Og det er nettopp SMB-markedet som er primærmarkedet for tjenesteleverandørene, så det er tydelig at de merker konkurransen.

Det er ikke bare basis Lync vi ser i markedet, men det er gjerne Lync med full funksjonalitet som oftest ønskes av brukerne. Dette er noe som er veldig vanskelig å tilegne seg nødvendig kunnskap om, og erfaringene om hvordan man gjør dette på best mulig måte sett fra en tjenesteleverandørs ståsted, er begrenset.

Lync connects people everywhere

Ståle Hansen skal holde foredraget “Five Best Practices to Consider When Deploying Microsoft Lync 2013 for Mobile Clients with Enterprise Voice” på TechEd i Barcelona 30. oktober. 

Du er én av tre nordmenn som skal til TechEd som foredragsholder. Hva er det som er så spesielt med Lync-systemet for Norge?

Når det kommer til TechEd er det todelt; Det er Microsoft som tar inn forslag på foredragsholdere og aktualiteten for disse – og Norge er ganske spesielt med tanke på Lync-plattformen. Vi har kommet ganske langt i integrasjonen av slike økosystemer, samtidig som kundene benytter seg av Lync med et ganske bredt funksjonalitetsnivå. Både med summetone og presence.

Brukerne av tjenesten forventer at kvaliteten er god, uansett om det er en videokonferanse, telefonsamtale eller chat. De skal kunne bevege seg rundt om i bygget uten at samtalen kutter, eller at kvaliteten blir lavere.

Temaet jeg skal ha om på TechEd er jeg veldig opptatt av at skal kommuniseres ut til bransjen; du har summetone i Lync, og du kan koble til en rekke enheter. Alle disse kan kjøre Lync med full funksjonsstøtte.

Brukerne av tjenesten forventer at kvaliteten er god, uansett om det er en videokonferanse, telefonsamtale eller chat. De skal kunne bevege seg rundt om i bygget uten at samtalen kutter, eller at kvaliteten blir lavere. Det er veldig få, om noen, som klarer å holde en samtale med roaming, og det er helt andre krav når det kommer til telefoniløsninger enn ren dataoverføring med TCP.

Jeg pleier ofte å spørre, “er nettet ditt OL-ready?“. Selvsagt skal alle se Northug på oppløpet og bedriftens ansatte tyner nettverket så godt de kan. Både internettaksess og WiFi-kapasiteten internt. Dette er ting som ikke skal påvirke samtalen du er i, og Lync forøvrig. Foredraget på TechEd dreier seg om hva du skal tenke på – og hvilke elementer du må fokusere på for at du skal lykkes med integreringen. Det gjelder å forstå teknologien – og forstå konsekvensen.

Norwegian Lync Day

Hansen er i disse dager i full gang med å planlegge for Norwegian Lync Day som går av stabelen 14. oktober i år. Her vil han sette dagsorden på mange av de nye utfordringene – så vel som mulighetene Lync gir i hverdagen. Stadig flere kommunikasjonsavhengige bedriftskunder ønsker å benytte seg av Microsofts plattform som kommunikasjonsløsning.

Norwegian Lync Day 2014

Norwegian Lync Day er like om hjørnet – hva kan du fortelle om arrangementet?

Under årets Norwegian Lync Day har vi 39 utstillere som skal vise frem økosystemet rundt Lync-plattformen og demonstrere hvordan man kan ta funksjonene og tjenestekatalogene i bruk.

Lync er et mainstream-produkt, og mange bransjer har tatt det i bruk. Utfordringene for de fleste er at de ikke vet hvordan de kan ta i bruk alle funksjonene, hvordan ting virker og hvordan det kan gjøres. Vi ønsker her å få med hele bredden av kunder, inkludert ledere, slik at de kan se hva de får ut av en Lync-installasjon i bedriften. Samtidig vil vi få med teknikere og konsulenter som dykker seg ned i materialet over to tekniske spor.

På Norwegian Lync Day vil det være til stedet hele seks Lync MVP’er, samt ytterligere seks med kjernekompetanse på Exchange og Lync. Alle vil være der for å forklare og demonstrere problemstillinger og løsninger for de som ønsker.

Vi vil også ha en egen stand hvor de kan tegne og forklare på whiteboard. Flere av foredragsholderne holdt foredrag på Lync Conference 2014, på TechEd North America og skal til TechEd i Barcelona.

Les mer om Norwegian Lync Day på deres nettsider.

Bortsett fra Lync Day – hva annet skjer i din hverdag som engasjert IT-pro?

I min hverdag i Knowledge Factory ser vi at tjenesteleverandørene har potensiale til å dekke behovet til brukerne på enda bedre måte. Mange ønsker å ta i bruk Lync, men vet ikke helt hvor det passer dem beste å konsumere tjenesten. Vi har laget et eget program sammen med Microsoft, som heter LEAD. Dette er en kurs- og opplæringspakke som gjør at tjenestleverandørene får tilstrekkelig kompetanse innen kjerneteknologien og samtidig kan ta i bruk multi-til-multi kommunikasjonsløsninger.

Kommentarer