15 ting å tenke på før du lanserer nettsiden

Det er fort gjort å glemme noen detaljer når man designer og implementerer en webside. Kunden har lyst å lansere siden så fort som mulig og du vil gjerne ha en fornøyd kunde. God prosjektering, som i alle andre yrker, innebærer at man jobber systematisk. En grei løsning er å gå gjennom en sjekkeliste for på denne måten å knytte alle løse tråder før du lanserer siden.

Her vil vi gå gjennom viktige punkter som bør gjennomføres før en webside lanseres.


Favicon

Favicon markerer grafisk fanen eller vinduet din side åpnes i. Når du legger siden til favoritter så legges faviconet også inn. Dette skiller din side ut fra andre og gjør den lettere å gjenkjenne. Mange browsere plukker opp faviconet hvis du lagrer den i rootmappen som favicon.ico, men for å være sikker så legger du følgende kode i header

<link rel=”icon”type=”image/x-icon”href=”/favicon.ico”>


Tittel Og Meta Data

Tittelen på siden din er det viktigste elementet for søkemotoroptimalisering (SEO). Denne viser også brukere hva slags innholde det er på siden. Dermed er det viktig å endre tittelen for hver underside, slik at den relaterer til innholdet.

<title>ITpro – Informasjonsteknologi. Enkelt og greit.</title>

Metabeskrivelse og stikkordtags er ikke like viktige for søkemotoroptimalisering, men det er likevel greit å inkludere disse. Du bør endre beskrivelse på hver side slik at den viser til innholdet på siden, Google pleier å vise beskrivelse i søkeresultater.

<meta name="keywords" content="IT-nyheter, guider, omtaler">


Cross-Browser Sjekk

Se for deg følgende scenario; Du er akkurat ferdig med designet, og alt ser perfekt ut. Så åpner du siden i IE og får deg et liten sjokk. Det er meget viktig å sjekke siden din i forskjellige browsere. De mest populære browsere du bør undersøke er Interenet Explorer 6, 7 og 8, Firefox 3, Safari, Chrome og Opera.

7 enkle måter å sjekke browser-uavhengighet på


Gjennomlesing!

Les nøye gjennom alt. Selv om du har lest det tidligere, les det igjen. Og enda viktigere – få noen andre til å lese gjennom. Prøv å være konkret i måten du skriver på. Du bør unngå lengre avsnitt, heller bryt det opp i mindre deler. Bruk tydelige overskrifter som gjør lesing lettere.

Å skrive for web


Lenker

Ikke anta at dine lenker fungerer. Test de. Det er fort gjort å glemme «http://» ved linking til eksterne nettsider. Pass på at din logo peker til hovedsiden. En annen viktig ting å tenke på er hvordan dine lenker ser ut. Er det logisk for nye brukere å anta at det er en lenke? En lenke skal helst skille seg ut fra resten av teksten. Unngå understreking av tekst som ikke er lenke, da det kan virke forvirrende for brukerne.

W3C Link Checker


Funksjonalitetstest

Test alt grundig. Har du et kontaktskjema – test det ut. Få også andre til å teste websiden din. Sett deg ved siden og følg med hvordan de navigerer seg gjennom siden. Du har fordel av å se flere brukere bruke webstedet på forskjellige måter. Viktige punkter som bør sjekkes er kontaktskjema, søkefunksjon, handlekurv og log-in funksjonen.

Silverback – programvare for funksjonstesting


JavaScript

Websiden din bør fungere uten at JavaScript er aktivert, da mange brukere slår av JavaScript grunnet sikkerhetsårsaker. Sjekk skjemaene dine for å sikre deg at de fungerer riktig, samme med eventuell AJAX–snacks du måtte ha kjørende.


Validering

Du bør etterstreve å ha et 100% validert nettsted, men det er ikke noe katastrofe om ikke websiden validerer helt riktig. Det er viktig å vite hvorfor det ikke valideres, og ofte er det små rettelser som skal til for å løse problemet.

10 grunner til hvorfor din side ikke validerer

W3C Validator


RSS-lenking

Hvis ditt nettsted publiserer blog eller nyheter, så bør du opprette en RSS-feed slik at brukere kan abonnere. Det skal være enkelt for brukeren å finne RSS-feeden og det enkleste er å legge et lite ikon i adressefeltet.

Sett følgende kode i header:

<link rel=”alternate”type=”application/rss+xml”title=”Site or RSS title” href=”link-to-feed”>


Analysering

Det er veldig nytting å installere analyseringsverktøy for målig av ditt nettsteds popularitet.
Det finnes flere gode verktøy;

Google Analytics er en favoritt blant mange brukere.

Clicky er et annet greit verktøy å vurdere.


Sitemap

Å legge til en sitemap.xml fil til din rootmappe gjør det enklere for søkemotorer å indeksere din nettside. Filen peker «crawlere» til alle undersider på nettstedet ditt.

XML-Sitemaps oppretter automatisk sitemap.xml for deg. Etter at filen er opprettet, last den op til rootmappen slik at filens lokasjon blir som følger www.mydomain.com/sitemap.xml.

Dersom du bruker WordPress, innstaller Google XML Sitemaps plug-in , som automatisk oppdaterer sitemap’en når nye poster skrives. Du bør også legge din webside med sitemap til Google Webmaster Tools . Dette forteller Google at du har en sitemap, og denne tjenesten holder statistikk over når og hvordan din webside blir indeksert.


Defansivt design

Det mest oversette elementet av defansiv design er den beryktede 404 siden. Dersom en bruker prøver å åpne en side som ikke eksisterer, blir din 404 side vist. Dette kan oppstå av forskjellige grunner. Hjelp dine brukere med en informativ 404 side som peker tilbake i riktig retning.

Et annet viktig defansivt element er validering av skjemaer. Prøv å fylle skjemaet med uvanlig input (for mange tegn, bokstaver isteden for tall i tallfelt, osv) og pass på at du får en feilmelding som forteller brukeren hvor feilen ligger.

404 error page


Optimalisering

Nettstedet ditt bør konfigureres for optimal opptreden. Dette bør følges opp konstant etter lansering, men det er vise steg som kan foretas før siden lanseres. Reduser HTTP requests, optimiser bilder for Web, komprimer JavaScript og CSS filer, er steg som kan føre til raskere innlasting.

Ved bruk av publiseringsverktøy som WordPress, bør man foreta konkrete forhåndsregler, som feks nyttige cache teknikker som gir raskere respons.


Sikkerhetskopi

Dette er spesielt viktig dersom ditt nettsted kjører fra en database. Da er det nødvendig å ha en backup-strategi klar, ellers vil man angre på det. Dersom du bruker WordPress, installer WordPress Database Backup , som setter opp automatisk backup.


Print Style Sheet

Hvis en bruker ønsker å skrive ut fra din webside, så er det stor sjanse at brukeren ønsker kun hovedinnholdet og ikke knappene og designelementer. Derfor er det viktig å ha en stylesheet spesifikt for printing.

Å peke til en CSS stylesheet som dataen bruker når brukeren ønsker å skrive ut siden kan du gjøre ved å legge følgende kode i header.

<link rel=”stylesheet” type=”text/css” href=”print.css” media=”print”>

Å skrive fra web

smashingmagazine.com