Vis Online CV
Christian Sørensen
Student
(viplash)

Grad: Systemekspert
TechPoeng:
7260

ProPoeng:
50

Stemmer: 35
 

Lesernes vurdering av innholdet og kvaliteten på artikkelen.

Klikk på terningen du vil gi:

1 2 3 4 5 6

Fremtiden er 100 MB bredbåndFremtiden er 100 MB bredbånd
Etter hvert som teknologien utvikler seg, ser vi frem til en helt ny epoke av webtjenester og online-muligheter. Med bredbånd med hastigheter opp til 100 MB/s, setter dette nye grenser som bare fantasien kan stoppe.
Test av ADSL-modemTest av ADSL-modem
Lav hastighet på din ADSL-linje kan skyldes at du sitter på et gammelt modem. Dette avdekker en ytelsestest mellom tre ulike modemer.
Satsning med feil utgangspunktSatsning med feil utgangspunkt
Mange mener tilgang til bredbånd er redningen for distriktene. Mye tyder på det stikk motsatte og at IT-bedriftene rømmer inn til sentrale steder istedet.
Guide: Feilsøking på bredbåndslinjenGuide: Feilsøking på bredbåndslinjen
Hva gjør man om nettet ikke fungerer? Mange kaster seg over telefonen og ringer til support, men i mange tilfeller kan man fikse dette selv. I denne artikkelen tar vi for oss noen enkle steg på hva man kan gjøre for å kanskje få fikset dette selv.
Guide: Åpning for DCC i mIRC med NextGenTelGuide: Åpning for DCC i mIRC med NextGenTel
En god del av ADSL-brukerene i Norge har NextGenTel ADSL, og mange lurer nok på hvordan man skal kunne bruke DCC i mIRC. Er du en av dem, så forteller ITpro deg hvordan du kan få gjort dette.


Mest leste Bredbånd-artikler

Hvordan få bedre ADSL-hastighet
Hva er ekte bredbånd?
Guide: Åpning for DCC i mIRC med NextGenTel
Guide: Feilsøking på bredbåndslinjen
Bredbånd via parabol
Telenor ADSL med problemer
Test av ADSL-modem
Mer for pengene hos Telenor
Telenor fjerner ADSL-nedlastingskvoter
Definisjon: SHDSL
50 Mb/s rett inn i huset
Telenor oppgraderer hastigheten
Definisjon: Bredbånd
Må ha bredbånd for å lese nettaviser
Ny xDSL leverandør
Satsning med feil utgangspunkt
Bredbånd på hytta, i båten, på ferien, eller fjellet
Fremtiden er 100 MB bredbånd
Lyse oppgraderer sine bredbåndslinjer
24Mbps trådløst i Fredrikstad



Hvordan få bedre ADSL-hastighet
Hvis du ikke får det du har bestilt
Her vil jeg prøve å opplyse litt om hva lave hastigheter på ADSL kan komme av. Du vil også få noen tips på noe du burde gjøre før du kontakter brukerstøtten hos din bredbåndsleverandør.

Guide: Programvare: Bredbånd  ·   Av Christian Sørensen  ·  Mandag 24. mai 2004 18:22

Belastning

Det du skal være veldig klar over, det er at på en sentral som du er koblet til med din ADSL-linje som videre sender ditt singal ut i den store internettverden, så er det som regel en 3 MB eller 4 MB SHDSL-linje. Du er koblet opp med din ADSL-linje på denne linjen. Men det er også flere enn deg som er koblet til denne sentralen.

Jeg har vært borte i at så mange som nesten 100 brukere fra en og samme ISP-leverandør har vært koblet til den samme sentralen og DSLAM-enheten.

Det som kommer i tillegg er at andre ISP-leverandører også har kunder som benytter samme sentral og samme linje som deg. Når det er så mange som er koblet på denne så kan det skape hastighetsproblemer, men som regel så gjør det ikke det. Om alle er på nettet samtidig så vil hastigheten til hver enkelt selvfølgelig være noe redusert.

Har man ADSL så er det ikke garantert at du har den hastigheten du har bestilt 100% hele tiden du er på. Det kommer an på belastningen på web- eller ftp-serveren du er inne på og DSLAM-enheten som du er koblet til, og om alle som er koblet til denne sentralen surfer samtidig.


Kabling og avstand til sentral

Noe annet som kan ha innvirking på din hastighet er fibrene som ligger i bakken og hvor langt det er i kabel meter fra sentralen til deg. Om det er et sted mellom 3 og 4 km så er dette på gensen til avstanden som man sier at ADSL kan klare. Noe annet som det også kommer an på er fiberkvaliteten på kablene som er i bakken. Har du en 0,6mm tykk fiber hele veien i fra sentralen så har du god fiberkabel. En fiber tar ca 32 brukere med 2 MB SHDSL-linje (om jeg ikke husker helt feil).

Om fibertykkelsen varierer og du bor ca 3-4 km fra sentralen kan dette ha en stor innvirkning. At dine venner på ISDN har lavere ping er ikke rart da disse benytter en annen tilkobling enn deg. Og de som har mindre ADSL-linjer har lavere ping er også naturlig hvis disse bor nærmere sentralen. ELLER at den linjen de har er det som man ser at er det beste på stedet med tanke på fier lengde fra sentralen, fiber tykkelse, om de er koblet på en annen sentral eller hva de er.

Selv om det er naboen din trenger det ikke bety at dere er koblet til samme sentral. Hvilke sentraler dere er koblet til vil dere nok aldri få vite da ISP-leverandørene ikke har lov til å si dette. Det som også kan ha noe å si er at dine venner har andre ISP-leverandører. Hver ISP-leverandør har hver sin DSLAM-enhet i sentralen. Samtidig kan kvaliteten på disse variere.


Test din hastighet og slå av fildeling

Det du kan gjøre om du erfarer dårlig hastighet er at du over en periode på la oss si en uke tar forskjelige hastighetstester på blant annet ITavisen.no eller digi.no og tar skjermbilder av testen. Du kan også kjøre kommandoen ping i et dos-vindu mot en bestemt server, eksempelvis Norges mest brukte mål; ping www.vg.no og ta et skjermbilde av dette.

Samtidig er det viktig å sjekke om du har fildelingsprogrammer som Kazaa, Morpehus, Direct Connect eller andre programmer som står på upload/download. Lukke eventuelt disse og prøv igjen. Dette kan løse problemet ditt da ytelsen på din linje går drastisk ned når en eller flere personer laster ned filer fra din maskin.

Det gjelder også din egen nedlastingshastighet, og ikke bare opplastingshastigheten.


Kontakt din leverandør

Om dette ikke endrer noe og hastighetsnivåene og ping som du tar viser over en ukes tid (som er anbefalt tid å måle på) fremdeles viser at du har lav hastighet, ta kontakt med din ISP-leverandør, presenter testene for supportavdelingen der og si at du kan sende over alle skjermbildene som dokumentasjon. Det som antageligvis vil skje da er at de sjekker belastningen på din linje. Du kan potensielt ha fått et virus som bruker linjen din aktivt, men dette bør supportavdelingen da se raskt på oversikten av din linje da den monitoreres 24/7.

Om alt med din linje ser bra ut og belastningen på sentralen du er koblet til er så og si maksimalt utnyttet stort sett hele tiden, så kan din ISP sende en anbefaling til Telenor om at de bygger ut sentralen, da det er stor trafikk på denne og at ADSL-abonnentene ikke får sin hastighet som de har bestilt og betalt for. Så er det da opp til Telenor om de bygger ut sentralen eller hva de velger å gjøre.

Republisering tillatt
  • Del



 Gi din kommentar
 
Ditt navn: Anonym [ Logg inn | Registrer deg ]

Emne:



Kommentar:

Vennligst hold deg til saken i artikkelen. Alle useriøse og irrelevante kommentarer vil uten videre bli fjernet.

Skriv inn teksten fra bildet:

Tillatt HTML: <p> <b> <i> <em> <br> <strong> <blockquote> <tt> <li> <ol> <ul> <img> <a>
 

Kommentarer (43)

alexsolaat: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 24. mai 2004 19:02
Send en melding · http://www.home.no/alexsolaat
Ikke så veldig demokratisk at alt er opp til Telenor når alt kommer til sitt....

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



equilibrium_00_: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 24. mai 2004 19:59
Send en melding · http://home.online.no/~lma-th
Grei artikkel, selv om det ikke var så mye nytt.. [",]

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 24. mai 2004 20:08
Hva får deg til å tro at telefonsentralene er tilkoblet med SHDSL-linjer til "resten av verden"?

Og hvorfor sier du at "en fiber" kun tar 32 SHDSL-linjer på 2 mbit? Fiberkabler kan transportere data på opptil 10 gigabit, altså 5000 2 mbits shdsl-linjer, eller 50 000 dersom du tar med oversalgsrate(som er meget vanlig).

100 kunder på en DSLAM er veldig lite. Og det er ikke uvanlig at kapasiteten til en sentral ikke er på mer enn 34 mbit, og det er 500 ADSL-kunder på denne sentralen.. Ingen bruker linjene sine konstant.

Gjør i det minste LITT research før du skriver en slik artikkel som dette...

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



    lumted: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 24. mai 2004 21:09
    Send en melding · http://www.ballbreak.no
    Jeg trur i grunn han har forveksla kobberkabler med fiber...
    Fiber har vesentlig høyere kapasitet enn 32x2mbit SHDSL linjer (så å si uendelig, det er bare utstyret i endene som setter begrensninger) =)


    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



    Viplash: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Lørdag 5. juni 2004 16:28
    Send en melding · http://
    Hehe.. må le og riste på hodet av de bemerkningene du kommer med.
    Selv så jobber jeg med dette til daglig. Og 90'% av norges befolkning som har ADSL er kobblet igjennom Telenor sitt utstyr, og Telenor har SHDSL eller VHDSL linjer på sine sentraler. Kapasiteten på linjen til sentralen kan være meget stor. Men da det er flere leverandører i en sentral , så legger TN disse automatisk på en 2MB linje. Som da blir utvidet om det trengs. TN struper ned hver leverandør til det dem trenger.

    100 kunder på en DSLAM er ikke så veldig lite da det er 2,4 elelr 6mb SHDSL linje som deres ISP leverandør har fått til å bruke.Men totalt sett på en sentral så er det en meget stor linje til rådighet, det er MANGE kunder kobblet til samme sentral. Men det står som oftest flere DSLAM's der og hele linjen inn til sentralen blir delt på alle leverandørene som er der.

    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



O1e: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 24. mai 2004 22:22
Send en melding · http://Ole.Autofil.Net
Deaktiver "IEEE 802.1x-godkjenning" i "Egenskaper for local tilkobling > Godkjenning" Den får du frem hvis du tar høyreklikk også på Egenskaper, på nettverksiconet som ligger på nettverkstilkoblinger.

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



stilnox: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 24. mai 2004 22:41
Send en melding
vel. rekorden på fiber er vel satt til 3 Terrabit, men jeg mener og huske at denne rekorden ble overgått for noen månedeer siden. Få ISPer bruker slikt utstyr, men det er ihvertfall mulig.

Måten de gjør det på i dag (med hastigheter opp til 10Gbit) er med bruk av Wavelength Division Multiplexing . Da sender de flere signaler på samme tid i forskjellige "bølgelengder" slik at man kan presse mer inn på samme kabel.
Gidder ikke gå inn på detaljer :)

Hørte også nettopp at telenor opperer med en vanvittig overbooking på sine DSLAM'er, da de færreste bruker linja hel tiden.

skulle jo egentlig bare mangle, for de hadde nok blitt forfærdelig dyrt hvis alle brukte 100% av linja si hele tiden :)

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 24. mai 2004 23:11
Etter det jeg lærte om fiberoptikk på skolen, så har vel ikke tykkelsen på fiberkablen så veldig mye med hvor god kablen er :-)

Om du har lav eller høy ping ( ? ) vet jeg ikke - jeg pleier å snakke om latency......

En skal også være klar over at ping pakker eller icmp type 8 hvis jeg ikke husker helt feil - er noe av det første som blir droppet på overfylte linker. Dette er bla. standard i en del Cisco utstyr at antall icmp pakker pr tidsenhet er begrenset. En kan derfor bli lurt av "lav eller høy ping".

Noe en derimot kan kikke på for å bedre ytelsen er MTU size og TCP windows size. Evt. enable "large windows" RFC1323....

http://www.winguides.com/registry/display.php/896/


[ Svar på dette | Ny kommentar ]



    HawkMan: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Tirsdag 25. mai 2004 01:38
    Send en melding
    best kvaliteten er faktisk den aller tynneste. somom jeg ikke husker helt feil heter single step eller noe.

    then har kun plass til en enkelt "lysstråle" og dermed slipper du at strålene sprer seg fra hverander ettersom de "spretter" fra vegg til vegg og derm alldrig beveger seg helt 100% same distance in en kabel . og du kan dermed sende signalet mye raskere.

    så jo, tykkelse op kabelen "kan" ha med kvliteten og gjøre :)



    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



      Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Tirsdag 25. mai 2004 04:28
      Tykkelsen har egentlig ingenting direkte å gjøre med hastigheten, og hvertfall ikke noe med om det blir større spredning i en tykkere kabel. Forskjellen på tynne og tykke kabler ligger i om de er Single-mode eller Multi-mode, da disse har forskjellig frekvens på lyset som blir sendt.

      Les forresten http://electronics.howstuffworks.com/fiber-optic.htm for å finne ut litt mer om fiber.

      Som sagt tidligere, fiber i seg selv kan ikke begrense noe spesielt på hastigheten, fordi det er jo tross alt lys det er snakk om. Det er utstyret på endene som bestemmer hvor treigt det går.

      Det at det er for mye abbonementer på en DSLAM skjer OVERALT, men det er spørs hvilken grad det blir oversubscribed (husker ikke det norske ordet =). 10 til 1 er en bra rate for normale brukere, men det er jo selvfølgelig alltid unntak, og det er derfor det er viktig at ISP'en overvåker og sjekker load rundt omkring på de forskjellige stedene.

      Heldigvis har vi skikkelig gode kobberlinjeinfrastruktur i Norge, vi har høy oppetid (Hvor ofte detter telefonen deres ut? =).. så hvis dere opplever skikkelig dårlig hastighet, så er det mest sannsynlig noe galt hos ISP'en eller støy på linjen (husk på, strømkabler kan ha innvirkning på signalet kobberkablene klarer å levere).. så før dere tar kontakt med ISP'en så sjekk at nettverksledningen ikke ligger veldig nærme strømkabler (det gjør ikke noe at den ligger litt inntil, men hvis dere har f.eks trukket strøm og TP sammen i en kabelgate, så kan dere merke noe).

      Liker forresten måten artikkelforfatteren bruker uttrykket "ISP-Leverandør"... Det er akkurat som å si "NT Technology" eller "ATM Machine".. med mindre det er en leverandør av internettleverandører.

      -Ahd

      [ Svar på dette | Ny kommentar ]



        hovenko: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Tirsdag 25. mai 2004 11:18
        Send en melding · http://home.tiscali.no/~hovenko/
        Vel... så står ikke NT Technology for "New Technology Technology" heller da... NT er kort for navnet på den første datamaskinen de kjørte Windows NT på (eller noe slikt)... selv om Microsoft ikke er så veldig villig til å innrømme det da, hehe

        [ Svar på dette | Ny kommentar ]



        Gbit: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Onsdag 26. mai 2004 02:31
        Send en melding · http://www.gbit.no
        ATM står for Asynchronous Transfer Mode og inneholde ikke Machine som jeg tror du ymter frempå her.

        Informativt til de som ønsker å vite det så består ATM nettverkstrafikk av 53 bits pakker (konstant størrelse) hvorav header/footer opptar 5 bit og selve dataene tar 48bit. Dette er relevant fordi FDDI nettverk som er det bl.a. Nextgentel bruker i sitt stamnett bruker ATM.

        [ Svar på dette | Ny kommentar ]



      Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Tirsdag 25. mai 2004 13:40
      Tykkelsen har ikke noe med kvaliteten å gjøre.

      Ja det kan ha noe med om det er single mode eller multi mode fiber å gjøre.
      Men en multi mode fiber kan virke som en single mode for visse frekvenser!

      Så har du også step index mode osv osv.

      Uansett om kabelen er tykke eller tynn kan komme av om det brukes single mode eller multi mode fiber - men det er snarere et spørsmål om teknologivalg enn med kabel kvalitet.

      Det finnes gode multi mode fibre som er tykke og dårlige single mode fibre som er tynne!

      Multimode og single mode har hver sine styrker og svakheter.

      Riktignok er single mode oftes å foretrekke over lange avstander bla. pga. demping - og den brukes oftes i høyhastighetslinker - men det igjen er en annen diskusjon.

      Selvsagt bare for å kverulere :-)

      [ Svar på dette | Ny kommentar ]



Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Tirsdag 25. mai 2004 13:52
"Du kan potensielt ha fått et virus som bruker linjen din aktivt"

deter vel P2P det viruset heter , hehehehehehe....

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Tirsdag 25. mai 2004 18:24
for og teste en Linje over tid så er www.tptest.se ett godt alternativ.

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



    mikkemann: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Onsdag 26. mai 2004 01:16
    Send en melding
    Det har du så rett i, det er mye bedre å få statistikk over TCP og UDP samt inn og ut hastigheter enn et bilde fra itavisen eller dinside.

    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



Plaguebrain: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Tirsdag 25. mai 2004 20:14
Send en melding · http://
Jeg vil nå gå imot alle å skryte litt av Telenor. Uten at jeg hadde spurt om det kom de å flyttet min tilkobling fra en sentral til en annen da den sentralen jeg hadde ikke var "egnet" for adsl. Takk for servicen Telenor :)

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



sdhild99: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Onsdag 26. mai 2004 23:22
Send en melding · http://hildebrandt.no/sven/
"Hvilke sentraler dere er koblet til vil dere nok aldri få vite da ISP-leverandørene ikke har lov til å si dette"

Hvor har du fått dette fra? Jeg vet hvilken sentral jeg er oppkoblet mot. Jeg vet ganske mye om den sentralen også - og jeg er en helt vanlig kunde.

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



    Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Torsdag 27. mai 2004 10:41
    SVAR PÅ RUBRIKEN:
    ENKELT FLYTT TIL SVERIGE! 26MBIT OPP OG NED
    ELLER JAPAN ELLER 40 OPP OG NED ADSL2/+

    Sitte og prate om adsl og telenor med 256kb ut er helt latterlig. Det er våres skatte penger som har betalt den kobber linjen for lenge siden når gamle televerket var för telenor kom i bilde. Bare se på overskuddet deres. Fortsatt sitter de og prakker på Isdn linjer til folket og regner i at adsl går 8 til 40 ganger raskere en isdn. Hehe tenk hvor mye penger telenor har lurt norske folket på idsn, var jo bare dritt. De fikk bare x antall kr pr pers i abb avgift ekstra i mnd.

    Virker jeg pessimistisk og sur så Ja det er jeg :(

    /Bj

    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



    xcomiii: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Torsdag 27. mai 2004 23:44
    Send en melding
    Det lurer jeg og på. Våre kunder får vite dette uten problemer dersom de spør. I noen tilfeller annonserer vi også at den og den sentralen er klar for ADSL til en gitt dato. Det er jo ingen statshemmlighet. Alle som har tilgang til Kapaks, kan jo også sjekke dette og gudene må vite hvor mange som er brukere der...

    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



      Viplash: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Lørdag 5. juni 2004 16:36
      Send en melding · http://
      Joa, dette er greit.ting som ikke kan utgis og som er ment i denne artikkelen er antall kunder, linje strl på sentral og en del slike ting. man kan selvfølgelig si til kunden at jo din snetral kan levere dette.enkelte ting er derimot ikke lov å si. slik jeghar fått beskjed om hvertfall

      [ Svar på dette | Ny kommentar ]



    Decco: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 21. juni 2004 11:50
    Send en melding · http://www.buyitda.no
    ISP leverandøerer har lov til å si hvem sentral man er tilkoblet, det kan du faktisk finne ut selv også :D


    Men de flytter ingen over på en annen sentral fordi den ikke er egnet for ADSL, de bare oppgraderer den. Tele2 måtte gjøre det med min pga hastighets problemer. Gikk 2 uker så var det i orden.

    Hastighetsproblemer kan forekomme av at det er for mange folk på samma dslam(sentral), da er det bare å hive seg på telefon og klage som pokker. :)

    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Torsdag 3. juni 2004 22:12
For å gjøre enn lang og dårlig forklaring kort.

Har du ikke den hastighet du betaler for, BYTT LEVRANDØR.

Alt det andre med bortforklaringer er rubish.... overfor en bruker.

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



morpheos: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Lørdag 19. juni 2004 15:21
Send en melding · http://
Hva pokker er en ISP-leverandør? Internet Service Provider-leverandør? - et selskap som leverer internettlevrandører? :)

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



    Viplash: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Lørdag 19. juni 2004 16:51
    Send en melding · http://
    for å si det slik at de som ikke kan engelsk skjønenr det.

    Bluecom
    Nextgentel
    Tiscali
    Tele2
    Telenor
    MTUlink

    er alle ISP leverandører.

    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



    Decco: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 21. juni 2004 11:47
    Send en melding · http://www.buyitda.no
    Ja, ISP = Internet Service Provider :)

    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



      Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Torsdag 24. juni 2004 11:23
      ***** til rotete messageboard uten mening! ***** tecnofreaks!


      [ Svar på dette | Ny kommentar ]



        Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Torsdag 16. september 2004 12:22
        Rotete artikkel full av feil.

        Telenor eier som regel linjen frem til telefonsentralen. Vanlig her er at en ISP leier en 2Mbits-linje av telenor som utgangspunkt, litt avhengig av antall abbonenter. Vanlig er at flere hustander deler kapasiteten på denne linken, som tidligere nevnt i tråden. Kapasiteten på denne linken justeres etter behov, da det ikke er poeng for verken ISP eller Telenor (som link-leverandør) å ha en linje med for stor kapasitet.
        Noen ISP'er leier kun linken til telefonsentralen av telenor, og har sin egen dslam, andre leier dslam av telenor.

        At artikkelforfatter bruker ping som indikator på linjekapasitet røper at han kanskje har spilt litt mye multiplayer.


        [ Svar på dette | Ny kommentar ]



Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Onsdag 12. oktober 2005 16:19
useriøs aritikkel...

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Torsdag 16. februar 2006 15:13
morsom artikkel.
nesten ingenting medfører noe som helst relasjon til virkeligheten, men morsom lesing.....

-stian

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



Mick Dalen: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Fredag 16. juni 2006 10:52
Send en melding
Hei.

Vil bare kommentere siste avsnitt her:

Du skrev:
"Om alt med din linje ser bra ut og belastningen på sentralen du er koblet til er så og si maksimalt utnyttet stort sett hele tiden, så kan din ISP sende en anbefaling til Telenor om at de bygger ut sentralen, da det er stor trafikk på denne og at ADSL-abonnentene ikke får sin hastighet som de har bestilt og betalt for. Så er det da opp til Telenor om de bygger ut sentralen eller hva de velger å gjøre."

Her kan jeg legge til at dersom linjen er levert av Telenor, (eller videresolgt fra annen leverandør som bruker Telenor) så må røret inn til sentralen (såkalt VP) oppgraderes. Dette er snart et svunnet problem. Telenor er på vei over fra BAP teknologi til Ethernet teknologi, slik at disse VP rørene som i dag lager begrensninger blir borte.

Telenors nye landsomfattende nett på D-slam (xDSL- sentral) skal styres av gigabitnoder som fylles opp. Når kapasitet på en node (ODP) er 1000 gB så vil man kunne fylle på mange kunder uten at det blir overlast, og geografisk sett kan en kunde i alta og en i kr.sand være koblet på samme ODP. trafikken routes så til geografisk bestemt erx (en av nettleverandørenes hovedroutere) , så via dhcp server og ut til kunde.

Det er to andre landsomfattende leverandører som i dag leverer på egne sentraler (via telenettet) , begge disse benytter allerede ethernet teknologi så vidt meg bekjent. Både Ventelo Bluecom og Nextgentel leverer en god mix av egne sentralprodukter og videresolgte produkter via Telenor. Videreselgere som i dag ikke tilbyr mer en 4100/448 på Telenors infrastruktur, vil så fort Telenor skifter til Ethernet, antakeligvis tilby aksesser på opptil 8 - 10 megabit via Telenors sentraler. Arbeidet med å kovertere hele sitt nett til ethernet, har Telenor håp om å ferdigstille våren 2008. Det står mer om dette for spesielt interesserte på www.jara.no.

ps. dersom det er 0,4 fiberkabel i strekket, leveres i dag ikke linjer over 3500 meter.

F.eks.
Forventes en linje med totalt 2650 meter (hvorav 2000 meter er 0,4 kabel) kun i gi ca 3000 kbps nedlasting.



[ Svar på dette | Ny kommentar ]



Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 31. mars 2008 19:31
Fiber ? Det er da enorm forskjell på en fiber og en 0.6 mm kopperledning.. Det nettopp kopperledning som Telenor har inn til huset til folk. Og inni huset er det mye mulig kvadratet på lederne er 0.5mm. En fiber er nok til å forsyne en hel by med både lyd og bilde bare så det er sakt..De som vet feil burde ikke skrive noe om dette..

[ Svar på dette | Ny kommentar ]



    Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Mandag 31. mars 2008 20:41
    ja, artikkelen er full av feil, men se på datoen..., er sikkert på at de fleste hadde glemt denne...

    [ Svar på dette | Ny kommentar ]



Anonym: Hvordan få bedre ADSL-hastighet · Onsdag 28. april 2010 23:13
LITEN HJELP DETTE

[ Svar på dette | Ny kommentar ]


På forsiden nå

Les mer...
Rimelig topp-GPS fra TomTom
Nylansering i dag
Les mer...
Treig teknologi gjør oss forbanna
Kanskje ikke så overraskende?
Les mer...
Hjelp! PC’en snakker til meg!
10 indikasjoner på at du er infisert
Les mer...
Falsk TweetDeck-oppdatering i omløp
Twitter tvinger frem passordskifte
Les mer...
Ny, flat designmus fra Microsoft
Arc Touch Mouse
Les mer...
Slik svindles du over nettet
De mest populære svindlende