Vinner i årets første påskenøtt![]() Påsken er for alvor begynt å prege oss alle med signalgule påskekyllinger hos tante, og Kvikk-Lunch på supersalg hos Kiwi. Deltok du i oppvarmingskonkurransen hos ITpro, så har du nå muligheten for å se om du er den heldige vinner av en rå iPod stereo fra Pinell. |
Vinn Pinell Microlab![]() Mens redaksjon og lesere har begynt nedtellingen til påskeuken ønsker vi samtidig å varme opp til påskenøttene på ITpro neste uke. |
Spotify topp 100![]() Her er listen over de mest spilte sangene på Spotify i 2009. |
Video: Hva er DAB?![]() Lurer du på hva DAB er? I samarbeid med Elektronikkbransjen presenterer vi et videoklipp som tar for seg den nye digitalradioteknologien. |
Ukas nettsted: Grooveshark![]() Man kjenner igjen hvilken tjeneste som har vært forbilde for ukas nettsted. Men det er noen forskjeller. |
Mest leste Musikk-artikler
Test av Spotifys nettforbruk
Hva Spotify bruker av nettlinjen din
Hva Spotify bruker av nettlinjen din
Artikkel: Underholdning: Musikk · Av Geir I. Kihle Hanssen · Tirsdag 26. januar 2010 06:00

Jeg bruker Spotify Premium og er storfornøyd med det. Det er dog flere ganger jeg har lurt på hva Spotify faktisk gjør, eller mer korrekt: hvor mye den gjør. Mest fordi jeg liker å peke en dømmende finger på en syndebukk som ikke er meg selv når jeg får en lag-spike (f.eks hvis et online spill mister kontakten med serveren et lite øyeblikk) mens jeg spiller og dør på klønete vis, men også fordi jeg er generelt nysgjerrig av meg.
Jeg bestemte meg derfor til slutt å gjøre en til dels kontrollert test. Jeg ønsket å se hvor mye trafikk som gikk igjennom Spotify, men jeg ønsket ikke å se hvor mye trafikk som kunne gå. Jeg skrudde derfor ikke av noe av det andre jeg normalt har påskrudd. Slik var det ikke unormalt lite aktivitet på nettet her, men snarere akkurat slik det ellers ville vært på en vanlig kveld.
Slik ble testen gjennomført:
Sangene ble startet til å laste ned til en mappe som i utgangspunktet var helt tom. Da jeg i utgangspunktet tenkte at selve nedlastingen av sangene skulle være ferdige til 1800 for så å begynne loggingen innså jeg at selv om opplastingen av sangene før den fulle lista var lastet ned kanskje ikke var del av statistikken jeg var ute etter, men allikevel av signifikans fordi det viser til hvor fort Spotify begynner å dele det du har. Det ble derfor ikke gjort noe med, og derfor ble også testen avsluttet 17.50 dagen derpå så det fremdeles er snakk om 24 timers bruk.

Etter 24 timer ble altså Spotify avsluttet og loggen var dermed ferdig. Hele playlisten med de 50 mest populære sangene stod og kjørte på play hele tiden (på mute selvsagt for du hildranes så stor andel av lista bestod av dårlig smak). Siden sangene lå i cache ble de ikke lastet ned på nytt etter å ha først blitt lastet ned én gang, men allikevel var det en viss innkommende aktivitet. Hva denne aktiviteten faktisk er, er for meg fremdeles et lite mysterium, spesielt siden det er tydelig at de er av varierende størrelse. Som du kan se på bildet er det noen ganger det har blitt lastet inn så lite som 0,0026 MB i løpet av en time, mens på et annet intervall ble lastet ned en hel MB selv om det ikke ble avspilt noen andre sanger enn det som lå i cache.
Som loggen viser ble det etter 24 timer lastet ned 220,9922 MB og lastet opp 62,3146 MB. Alt i alt er det slettes ikke store tall den dag i dag, men det er interessant å tenke på for jeg vil tro de aller fleste har langt flere sanger i cachen sin enn 50 sanger = 217 MB med musikk. Selv om flere av de sannsynligvis ikke er av samme popularitet som de store top 50 er det så å si garantert til å bidra med noe.
Hvilke følger kan dette få for deg spør du? Vel, med mindre du sitter på et internett der det er begrenset hvor mange GB (Gigabyte) du får lov til å laste ned over en bestemt mengde tid er det i alle fall i følge dette ”eksperimentet” ikke i utgangspunktet en fare, men det kan være en bidragsfaktor. Selv startet jeg dette forsøket mens jeg satt på kontoret. Et sted som har ganske så god linje (11.78 Mb/s nedlasting, 8.50 Mb/s opplasting). Der lastet jeg ned sangene ved å høre litt på hva det var for musikk i samme slengen. Etter en time hadde jeg gått igjennom de 50 første sangene og da viste loggen at det hadde blitt lastet opp 64 MB allerede etter bare én time. Det er faktisk hakket mer enn hvor mye som ble lastet opp i løpet av 24 timer på mitt hjemmenett.
Med andre ord kunne det i løpet av 24 timer rent potensielt blitt 1,5 GB med bare opplasting basert på 50 sanger. Man kan jo tenke seg frem til hvor mye dette kunne blitt om det var basert på en full cache av den minste mengden harddisk Spotify tillater å bruke (1 GB). Rent matematisk basert på tallene vi har, ville dette kunnet da blitt 6 GB med opplastningstrafikk i løpet av 24 timer.

Nå ville antageligvis ikke dette blitt tilfellet siden det baseres på hvor populær en sang er, hvor ofte folk hører på den og om folk hører på bestemte sanger ved bestemte tider. Det er for eksempel artig å merke seg hvordan det over 6 timer (og ti minutter) fra 18.50 til 00.00 ble lastet opp 24 MB, mens det i løpet av de resterende 18 timene på søndag ble lastet opp 37 MB. Som sammenligning blir det 4 MB i timen i snitt på lørdagskvelden og 2 MB i timen i snitt på søndag. Da blir det vel lett å dra slutningen at mange bruker Spotify på vorspiel og fest?
Alt i alt kan man dra slutningen at Spotify ikke bruker fryktelig mye av linja di og med mindre du er spesielt nøye på slikt (eller om du sitter på en linje med veldig bra opp-hastighet og samtidig har begrensninger på hvor mye du kan laste ned fra din ISP) er det noe man kan ta til høyde for. Uansett; Now you know, and knowing is half the battle.
Ønsker du å se hele listen over sanger som ble lastet ned under testen, har vi lagt inn oversikten her:
Jeg bestemte meg derfor til slutt å gjøre en til dels kontrollert test. Jeg ønsket å se hvor mye trafikk som gikk igjennom Spotify, men jeg ønsket ikke å se hvor mye trafikk som kunne gå. Jeg skrudde derfor ikke av noe av det andre jeg normalt har påskrudd. Slik var det ikke unormalt lite aktivitet på nettet her, men snarere akkurat slik det ellers ville vært på en vanlig kveld.
Slik ble testen gjennomført:
- Cache-mappen til Spotify blir tømt så Spotify ikke har noe som helst å dele i utgangspunktet.
- High Bitrate blir deaktivert for å gjøre alt "snillest mulig".
- Tillatt diskforbruk blir satt til 40 GB, ”just in case”.
- Nettaktivitetsprogrammet NetLimiter blir startet opp og gjort klar ved å resette loggingen.
- En test av bredbåndet blir kjørt gjennom SpeedTest.net, som viser at jeg har 11,03 Mb/s til nedlasting og 0,76 Mb/s for opplasting.
Sangene ble startet til å laste ned til en mappe som i utgangspunktet var helt tom. Da jeg i utgangspunktet tenkte at selve nedlastingen av sangene skulle være ferdige til 1800 for så å begynne loggingen innså jeg at selv om opplastingen av sangene før den fulle lista var lastet ned kanskje ikke var del av statistikken jeg var ute etter, men allikevel av signifikans fordi det viser til hvor fort Spotify begynner å dele det du har. Det ble derfor ikke gjort noe med, og derfor ble også testen avsluttet 17.50 dagen derpå så det fremdeles er snakk om 24 timers bruk.

Etter 24 timer ble altså Spotify avsluttet og loggen var dermed ferdig. Hele playlisten med de 50 mest populære sangene stod og kjørte på play hele tiden (på mute selvsagt for du hildranes så stor andel av lista bestod av dårlig smak). Siden sangene lå i cache ble de ikke lastet ned på nytt etter å ha først blitt lastet ned én gang, men allikevel var det en viss innkommende aktivitet. Hva denne aktiviteten faktisk er, er for meg fremdeles et lite mysterium, spesielt siden det er tydelig at de er av varierende størrelse. Som du kan se på bildet er det noen ganger det har blitt lastet inn så lite som 0,0026 MB i løpet av en time, mens på et annet intervall ble lastet ned en hel MB selv om det ikke ble avspilt noen andre sanger enn det som lå i cache.
Som loggen viser ble det etter 24 timer lastet ned 220,9922 MB og lastet opp 62,3146 MB. Alt i alt er det slettes ikke store tall den dag i dag, men det er interessant å tenke på for jeg vil tro de aller fleste har langt flere sanger i cachen sin enn 50 sanger = 217 MB med musikk. Selv om flere av de sannsynligvis ikke er av samme popularitet som de store top 50 er det så å si garantert til å bidra med noe.
Hvilke følger kan dette få for deg spør du? Vel, med mindre du sitter på et internett der det er begrenset hvor mange GB (Gigabyte) du får lov til å laste ned over en bestemt mengde tid er det i alle fall i følge dette ”eksperimentet” ikke i utgangspunktet en fare, men det kan være en bidragsfaktor. Selv startet jeg dette forsøket mens jeg satt på kontoret. Et sted som har ganske så god linje (11.78 Mb/s nedlasting, 8.50 Mb/s opplasting). Der lastet jeg ned sangene ved å høre litt på hva det var for musikk i samme slengen. Etter en time hadde jeg gått igjennom de 50 første sangene og da viste loggen at det hadde blitt lastet opp 64 MB allerede etter bare én time. Det er faktisk hakket mer enn hvor mye som ble lastet opp i løpet av 24 timer på mitt hjemmenett.
Med andre ord kunne det i løpet av 24 timer rent potensielt blitt 1,5 GB med bare opplasting basert på 50 sanger. Man kan jo tenke seg frem til hvor mye dette kunne blitt om det var basert på en full cache av den minste mengden harddisk Spotify tillater å bruke (1 GB). Rent matematisk basert på tallene vi har, ville dette kunnet da blitt 6 GB med opplastningstrafikk i løpet av 24 timer.

Nå ville antageligvis ikke dette blitt tilfellet siden det baseres på hvor populær en sang er, hvor ofte folk hører på den og om folk hører på bestemte sanger ved bestemte tider. Det er for eksempel artig å merke seg hvordan det over 6 timer (og ti minutter) fra 18.50 til 00.00 ble lastet opp 24 MB, mens det i løpet av de resterende 18 timene på søndag ble lastet opp 37 MB. Som sammenligning blir det 4 MB i timen i snitt på lørdagskvelden og 2 MB i timen i snitt på søndag. Da blir det vel lett å dra slutningen at mange bruker Spotify på vorspiel og fest?
Alt i alt kan man dra slutningen at Spotify ikke bruker fryktelig mye av linja di og med mindre du er spesielt nøye på slikt (eller om du sitter på en linje med veldig bra opp-hastighet og samtidig har begrensninger på hvor mye du kan laste ned fra din ISP) er det noe man kan ta til høyde for. Uansett; Now you know, and knowing is half the battle.
Ønsker du å se hele listen over sanger som ble lastet ned under testen, har vi lagt inn oversikten her:
- Black Eyed Peas – I gotta feeling
- David Guetta Feat. Akon – Sexy Bitch
- Kings of Leon – Use Somebody
- David Guetta Feat. Kelly Rowland - When Love Takes Over
- Kings of Leon – Sex On Fire (*)
- Pitbull – Hotel Room Service
- Beyoncé – Sweet Dreams
- Green Day – 21 Guns
- Michael Jackson – Man In The Mirror
- Sean Kingston – Fire Burning
- Milow – Ayo Technology
- Beyoncé – Halo
- Keri Hilson – Knock You Down (*)
- Jay-Z – Run This Town
- Michael Jackson – Smooth Criminal
- Shakira – She Wolf
- Coldplay – Fix You
- Lily Allen – Not Fair
- Jay-Z – Empire State of Mind
- Black Eyed Peas – Boom Boom Pow
- M.I.A. – Paper Planes
- Eminem – We Made You
- Lady Gaga – LoveGame
- Pitbull – I Know You Want Me
- Eminem – Beautiful
- Michael Jackson – Black or White
- Beyoncé – If I Were A Boy
- Lady Gaga – Pokerface
- Lady Gaga – Paparazzi
- Flo Rida - Right Round
- Akon – Beautiful
- Michael Jackson – Billie Jean
- Coldplay – Clocks
- Jason Mraz – I’m Yours
- T.I. – Dead And Gone
- Michael Jackson – Dirty Diana
- Coldplay – The Science
- Taylor Swift – Love Story(*)
- Dead By April – Losing You
- Cindinho & Doca – Rap Das Armas
- The Pussycat Dolls – Jai Ho! (You Are My Destiny)
- Mr Hudson – Supernova
- Flo Rida feat. Ke$ha – Right Round
- T.I. – Live Your Life
- John Mayer – Free Fallin’
- Queen – Don’t Stop Me Now(*)
- Little Boots – Remedy
- Flipsyde – When It Was Good(*)
- Guru Josh Project – Infinity 2008
- Lorentz & M. Sakarias – Mayhem
Kommentarer (18)
GaMeZor: Test av Spotifys nettforbruk · Tirsdag 26. januar 2010 11:11
Send en melding
Vet ikke helt om jeg vil si meg enig i konklusjonen. Hjemme har jeg 12000/800, og om jeg eller noen andre i huset bruker spotify så nytter det ikke å spille noen som helst form for online spill. Du får da en voldsom ping hopp, trenger ikke å være nøye for å merke den.
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Anonym: Test av Spotifys nettforbruk · Tirsdag 26. januar 2010 12:49
Hmm. Vurderer å skaffe meg mobilt bredbånd og bruke netbooken min med spotify i bilen, innspill? :)
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Pomba: Test av Spotifys nettforbruk · Tirsdag 26. januar 2010 15:17
Send en melding
Vil tro det er bedre og kjøpe Spotify Premium, og gjøre spillelisten din tilgjengelig offline :-)
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Anonym: Test av Spotifys nettforbruk · Lørdag 30. januar 2010 17:33
funker gull det :)
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
ice3d: Test av Spotifys nettforbruk · Onsdag 27. januar 2010 08:38
Send en melding
Bra artikkel!
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Anonym: Test av Spotifys nettforbruk · Onsdag 27. januar 2010 09:06
Bra artikkel, men må si meg uenig i stjernene i spillelisten din? Har nemlig tilgang til både Kings Of Leon - Sex On fire og Queen sin Don't Stop Me Now :)
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Estuans: Test av Spotifys nettforbruk · Onsdag 27. januar 2010 09:50
Send en melding
Da kan det godt hende at du er registrert til et annet land enn Norge. England har for eksempel tilgang til flere sanger på Spotify enn Norge har. Dårlig gjort? You bet. Det skal dog litt til for å misforstå beskjeden "This track is currently not available in Norway".
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Anonym: Test av Spotifys nettforbruk · Onsdag 27. januar 2010 10:04
Det har noe med at sangen på top 50 listen ikke er tilgjengelig , søker du på sex on fire vil du kunne spille den av med norsk bruker , bare ikke den som ligger på top 50 listen, samme gjelder queen :)
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Estuans: Test av Spotifys nettforbruk · Onsdag 27. januar 2010 22:20
Send en melding
Kjekt å vite! Man lærer noe hver dag :)
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
haoa: Test av Spotifys nettforbruk · Onsdag 27. januar 2010 11:49
Send en melding
Nå har det seg slik at Spotify kommuniserer via TCP på port 6070, 443 og 80. Jeg regner med NetLimiter ser SYN ACK som upload, eller?
Altså, for i det hele tatt å laste ned data med TCP protokollen _må_ du også laste opp litt underveis for at det skal fungere.
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Estuans: Test av Spotifys nettforbruk · Onsdag 27. januar 2010 22:25
Send en melding
Joda. Det er riktig at det vil ved TCP komme noe innkommende trafikk, men en hel MB i løpet av en time virker litt i overkant av hva man kan forvente av segmenttrafikk. Om jeg husker rett er det kun den tredje pakken i en TCP handshake som faktisk potensielt kan inneholde data som går til application layer i maskinen. Nå vet jeg ikke om NetLimiter foretar logging på dypere layernivå enn application layer, men uansett synes det virker som litt mye innkommende trafikk for bare dette formålet. En annen ting jeg finner litt merkelig er hvordan det tilsynelatende ikke er noen sammenheng mellom mengde sendt og mengde mottatt, noe det burde vært om det var TCP handshake-segmentene som utgjorde downloaden.
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Anonym: Test av Spotifys nettforbruk · Onsdag 27. januar 2010 13:13
flott at dere testet dette. har igrunn lurt litt på det selv . :) stå på!
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Anonym: Test av Spotifys nettforbruk · Torsdag 28. januar 2010 13:19
Det er for eksempel artig å merke seg hvordan det over 6 timer (og ti minutter) fra 18.50 til 00.00 ble lastet opp 24 MB
Her tror jeg artikkelforfatter har en skrivefeil. Skal det være 17:50 for å få 6 timer og 10 minutter, eller skal det være 18:50 og 5 timer og 10 minutter?
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Estuans: Test av Spotifys nettforbruk · Fredag 29. januar 2010 09:53
Send en melding
Det tror jeg du har helt rett i faktisk. Selvkritikk er herved rettet mot underskrevne.
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Anonym: Test av Spotifys nettforbruk · Fredag 29. januar 2010 11:33
Du har dyskalkuli =)
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Estuans: Test av Spotifys nettforbruk · Fredag 29. januar 2010 17:32
Send en melding
En teori som er meget sannsynlig. Jeg har lurt litt på det selv til tider x)
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Anonym: Test av Spotifys nettforbruk · Fredag 29. januar 2010 23:42
Kan du lage en link til din spille liste i spotify =)
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
Estuans: Test av Spotifys nettforbruk · Lørdag 30. januar 2010 21:08
Send en melding
Link til spilleliste: http://open.spotify.com/user/teioch/playlist/35xIXOPquLsetqnNhZZ8uB
[ Svar på dette | Ny kommentar ]
På forsiden nå


















